Brev:
2,5 årig pludselig vågen kl 4
11. november 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
2,5 årig pludselig vågen kl 4
Kære Helen,
Vi har Athena på nu 2 år og 5 mdr.
Hun har været god til at sove siden hun kom på eget værelse som 6 mdr. gammel. Hun har altid været super nem at putte. Vi har samme putteritual som vi har kørt med siden hun var 5 uger gammel. Dog havde vi lige en periode for ca halvanden måned siden, hvor hun pludselig blev meget ulykkelig ved putning. Vi fandt ud af, at hun bare skulle have døren på klem og en lille natlampe. - der er ellers helt mørkt på værelset.
Hun bliver puttet kl 19, hvor hun også er træt, og har næsten altid sovet til mellem 6-7 om morgenen. Men så for en lille måned siden begyndte hun at vågne omkring kl 4-4.30 og sagde hun var bange. - vi har selvfølgelig trøstet og forsøgt at lade natlampen være tændt eller slukket. Vi har prøvet at putte hende igen, men uden held. - hun stiller sig op i tremmesengen og skriger og begynder at græde. Vi har forsøgt at tage hende ind i vores seng, men så tumler hun bare rundt. Min mand forsøger at lægge sig på en madras ved hende og tage hende med på madrassen og være kedelig, sige det er nat, men hun begynder bare at snakke og tumle rundt. - det er dog tydeligt, at hun ikke er færdig med at sove og i dagplejen vil hun tit gerne lege soveleg om formiddagen.
Det skal dog siges at hun elsker at gå i dagpleje og være sammen med de andre børn. - hun er i set hele taget en meget social pige.
Vi fornemmer heller ikke at hun er sulten, da hun ofte ikke vil have morgenmad.
Det skal siges at hun blev storesøster i august måned så vi ved, at der er sket meget omkring hende og at hun udvikler sig meget, men det virker også lidt som om, det er blevet en dårlig vane for hende nu, da hun ikke virker som om det skyldes, at hun er bange mere.
Det er far, der tager hende, da jeg jo har lillebror om natten, men der er også noget stressfaktor i, hvor meget man kan kæmpe for ikke at vække lillebror og så pludselig have 2 vågne børn kl 4.
Jeg ved ikke om det kan have betydning, men hun har altid været lidt fremmelig. Hun gik da hun var 9 mdr, havde sprog med sætninger da hun var halvandet og taler nu hele tiden ;) Hun sover lur i dagplejen på 2-3 timer og herhjemme på ca 2 timer.
Mange hilsner
Nogle trætte forældre