2,5 årig pludselig vågen kl 4

11. november 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

2,5 årig pludselig vågen kl 4

Kære Helen,

Vi har Athena på nu 2 år og 5 mdr.

Hun har været god til at sove siden hun kom på eget værelse som 6 mdr. gammel. Hun har altid været super nem at putte. Vi har samme putteritual som vi har kørt med siden hun var 5 uger gammel. Dog havde vi lige en periode for ca halvanden måned siden, hvor hun pludselig blev meget ulykkelig ved putning. Vi fandt ud af, at hun bare skulle have døren på klem og en lille natlampe. - der er ellers helt mørkt på værelset.

Hun bliver puttet kl 19, hvor hun også er træt, og har næsten altid sovet til mellem 6-7 om morgenen. Men så for en lille måned siden begyndte hun at vågne omkring kl 4-4.30 og sagde hun var bange. - vi har selvfølgelig trøstet og forsøgt at lade natlampen være tændt eller slukket. Vi har prøvet at putte hende igen, men uden held. - hun stiller sig op i tremmesengen og skriger og begynder at græde. Vi har forsøgt at tage hende ind i vores seng, men så tumler hun bare rundt. Min mand forsøger at lægge sig på en madras ved hende og tage hende med på madrassen og være kedelig, sige det er nat, men hun begynder bare at snakke ...

Annonce

... og tumle rundt. - det er dog tydeligt, at hun ikke er færdig med at sove og i dagplejen vil hun tit gerne lege soveleg om formiddagen.

Det skal dog siges at hun elsker at gå i dagpleje og være sammen med de andre børn. - hun er i set hele taget en meget social pige.
Vi fornemmer heller ikke at hun er sulten, da hun ofte ikke vil have morgenmad.

Det skal siges at hun blev storesøster i august måned så vi ved, at der er sket meget omkring hende og at hun udvikler sig meget, men det virker også lidt som om, det er blevet en dårlig vane for hende nu, da hun ikke virker som om det skyldes, at hun er bange mere.

Det er far, der tager hende, da jeg jo har lillebror om natten, men der er også noget stressfaktor i, hvor meget man kan kæmpe for ikke at vække lillebror og så pludselig have 2 vågne børn kl 4.

Jeg ved ikke om det kan have betydning, men hun har altid været lidt fremmelig. Hun gik da hun var 9 mdr, havde sprog med sætninger da hun var halvandet og taler nu hele tiden ;) Hun sover lur i dagplejen på 2-3 timer og herhjemme på ca 2 timer.

Mange hilsner
Nogle trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor