Svar: 2,5 årig pludselig vågen kl 4
11. november 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter - og velkommen tilbage, dejligt at høre fra jer igen, og stort tillykke med, at I nu også har fået en lillebror :)
Når børn pludselig vågner tidlig morgen og ofte græder, skriger, giver udtryk for at de ikke kan sove mere, så skal man altid overveje især tre ting:
1) Alder og udvikling - og her vil mange børn i jeres datters alder begynde at vågne fordi de bliver bange for mørke, ligesom de kan være bange for lyden af en flue eller lignende insekter. I har allerede løst denne problematik ved at give jeres datter en natlampe med svag belysning og lade døren ud til gangen stå åben.
Det giver jeres datter mulighed for at orientere sig, når hun vågner. Hun kan se, at hun ligger i sin seng, som hun kender og kan derfor bedre falde til ro. Og samtidig signalerer den åbne dør, at hun kan kalde på jer og søge jer, hvis hun har behov for det.
Og her må I så også vurdere, hvordan hun virker, når hun vågner. I skriver, at hun står op i tremmesengen, græder og skriger - forsøger hun at komme ud af sengen, altså forsøger hun at kravle over tremmerne? I givet fald, kan hun have behov for en åben seng. En åben seng kan naturligt gøre, at hun så bliver sværere at putte, fordi hun vil rejse sig og gå ind i stuen til jer igen og igen og igen, hvor hun så må føres tilbage, men det er ikke sikkert. Nogle gange er netop den åbne seng med til at give roen fordi hun ved, at hun kan søge jer og ikke behøver gøre det...
Det er derfor vigtigt, at I forsøger at vurdere, hvad hendes behov er her, og hvad hun vil finde mest ro med. Som jeg læser jeres brev, så vågner hun og rejser sig, men hun forsøger ikke at komme ud af sin seng, og hvis hun er tryg ved og glad for sin seng, så må I meget gerne bibeholde tremmesengen lidt endnu :)
2) Øreproblemer eller smerter andre stedet fra. Børn kan også vågne med skrig fordi de har problemer med ørerne eller har ondt. Når børn vågner og græder igen og igen, kan det derfor være en god idé lige at medtænke, om hun kan have ondt. Ørerne er nærliggende at tænke på, det kan også være blærebetændelse, så det gør ondt, når hun tisser tidlig morgen, eller det kan være smerter, fordi hendes bagerste kindtænker måske kommer frem nu.
I nævner ikke noget om, at hun har været syg, men det kan være en god ide at medtænke om noget sådan kunne spille ind hos jer. Når man ikke er mere end 2.5 år gammel, så forstår man ikke smerte og kan have meget svært ved at sætte ord på, hvor det gør ondt. Hun kan f.eks .godt sige, eller give udtryk for, at det gør ondt i maven, hvor problemet er ørerne eller omvendt.
3) Rytme og dagens forløb. Det er en god idé at se på, hvor meget hun sover og hvornår hun sover. Hendes døgnbehov vil være ca. 12.5 times søvn. Og det betyder, at hvis hun sover 2.5 time til middag, så vil hendes nattesøvn vare ca 10 timer og det betyder igen, at hvis hun puttes kl 19, så vil hun vågne kl 05. Sover hun længere om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt.
Derudover så påvirker tidspunktet for dagssøvnen hendes nattesøvn, og I fortæller, at hun nogle gange gerne vil "lege soveleg om formiddagen". Hvis hun nogle gange tager sig et lille ekstra hvil om formiddagen på denne måde, så vil hendes puttetidspunkt for middagsluren måske ligge senere... det kan også være, at hun nogle gange vil tage en lille powernap i bilen eller cyklen på vej hjem fra dagpleje. Og med den alder hun har, så vil søvn, der ligger om eftermiddagen "æde" af nattesøvnen. Det vil sige, at hvis hun sover for sent, så vil det enten blive sværere at få hende til at sove om aftenen, eller hun kan få et vågentidspunkt midt om natten, eller hun kan begynde at stå meget tidligt op.
Det er derfor vigtigt at hjælpe hende til en dagsrytme, hvor hun får den søvn, som hun har behov for, men samtidig sikrer, at middagsluren ligger f.eks. mellem 12-14/14.30, så hun ikke står for sent om af middagsluren og stadig er frisk nok til at kunne holde sig vågen resten af dagen indtil hun skal puttes om aftenen.
Med til rytmen hører også indtaget af mad og spisetidspunkter - og måske har hun brug for at få et godnatmåltid, før hun puttes om aftenen, så I sikrer jer, at hun ikke vågner tidlig morgen, fordi hun reelt er sulten. Det kan være rester af aftensmaden, som serveres sammen med en klapsammenrugbrød..
Det lyder dog som om, at I fornemmer, at det ikke er sult, som spiller ind hos jer, men måske er det dagsrytmen som spiller ind og som I skal kigge lidt på... :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske