Brev:
10 mdr vil pludselig ikke sove lur
1. november 2020
Alder:
10 mdr.
10 mdr vil pludselig ikke sove lur
Kære Helen.
Tak for en hjælpsom brevkasse, bøger og podcast - du har været til hjælp MANGE gange! Så det håber jeg også du er denne gang...
Men nu står jeg og min lille dreng på 10 mdr. I en situation jeg ikke helt ved hvordan vi kommer ud af.
Vores dreng er som sagt 10 mdr., trives og er altid så dejlig glad. Han har kravlet siden han var 7 mdr og er nu begyndt at gå derud af med spisebordsstole - der er fuld gang i den, han er meget aktiv.
Så derfor burde han jo også være dejlig træt når det er putte tid, men sådan har det desværre ikke været længe...
Vores dag ser (har set) nogenlunde sådan ud:
6.30 vågner
7.00 får morgenmad, oftest grød, men det svinger meget med hvad han har lyst til.
9.00 får en bolle med smør eller smørost
Mellem 9.30-10 puttes til lur, hvor han stadig får en flaske (ca 120 ml) jeg vil så gerne vende ham af med det “putte ritual”, men hver gang han bliver lagt i barnevognen så spytter han sutten ud og forventer en tår mælk, ellers bliver han så sur - og ja, så springer jeg over hvor gærdet er lavest.
Her plejer han så sove maks 1,5 time.
Frokost en halv time efter han er vågnet
Puttes til lur ved 15 tiden og her sover han maks 1 time.
Han bliver puttet kl 20 og det plejer at være uden problemer.
Mine spørgsmål er følgende:
Vores dreng er pludselig blevet umulig at få til at falde i søvn til formiddags- og eftermiddagslur. Når han har fået den flaske i barnevognen, så ruller han sig pludselig om og vil op i barnevognen og udstråler på ingen måde at han er klar på at sove. Jeg har prøvet alt synes jeg - gå tur, strække luren, puttet ham indenfor, givet han mere mad, sunget, leget lidt mere osv osv osv. oplever at intet virker. Jeg har prøvet en kort periode at strække luren og putte ham ved 11.30-12 tiden og her snupper han også kun 1,5 time - og så synes jeg der er langt til putte tid kl 20 og det er synd for ham. Han bliver dog kun pylret omkring 1-1,5 før han puttes til nat.
Han har aldrig været en baby der har sovet meget til lur, oftest halvanden time, sjældent det har været mere.
Hvordan får jeg vendt ham af med den flaske?
Kærlig hilsen
O’s mor