10 mdr vil pludselig ikke sove lur

1. november 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

10 mdr vil pludselig ikke sove lur

Kære Helen.

Tak for en hjælpsom brevkasse, bøger og podcast - du har været til hjælp MANGE gange! Så det håber jeg også du er denne gang...
Men nu står jeg og min lille dreng på 10 mdr. I en situation jeg ikke helt ved hvordan vi kommer ud af.

Vores dreng er som sagt 10 mdr., trives og er altid så dejlig glad. Han har kravlet siden han var 7 mdr og er nu begyndt at gå derud af med spisebordsstole - der er fuld gang i den, han er meget aktiv.

Så derfor burde han jo også være dejlig træt når det er putte tid, men sådan har det desværre ikke været længe...

Vores dag ser (har set) nogenlunde sådan ud:

6.30 vågner
7.00 får morgenmad, oftest grød, men det svinger meget med hvad han har lyst til.
9.00 får en bolle med smør eller smørost
Mellem 9.30-10 puttes til lur, hvor han stadig får en flaske (ca 120 ml) jeg vil så gerne vende ham af med det “putte ritual”, men hver gang han bliver lagt i barnevognen så spytter han sutten ud og forventer en tår mælk, ellers bliver han så sur - og ja, så springer jeg over hvor gærdet er lavest.

Her plejer han ...

Annonce

... så sove maks 1,5 time.

Frokost en halv time efter han er vågnet
Puttes til lur ved 15 tiden og her sover han maks 1 time.
Han bliver puttet kl 20 og det plejer at være uden problemer.

Mine spørgsmål er følgende:

Vores dreng er pludselig blevet umulig at få til at falde i søvn til formiddags- og eftermiddagslur. Når han har fået den flaske i barnevognen, så ruller han sig pludselig om og vil op i barnevognen og udstråler på ingen måde at han er klar på at sove. Jeg har prøvet alt synes jeg - gå tur, strække luren, puttet ham indenfor, givet han mere mad, sunget, leget lidt mere osv osv osv. oplever at intet virker. Jeg har prøvet en kort periode at strække luren og putte ham ved 11.30-12 tiden og her snupper han også kun 1,5 time - og så synes jeg der er langt til putte tid kl 20 og det er synd for ham. Han bliver dog kun pylret omkring 1-1,5 før han puttes til nat.

Han har aldrig været en baby der har sovet meget til lur, oftest halvanden time, sjældent det har været mere.

Hvordan får jeg vendt ham af med den flaske?

Kærlig hilsen
O’s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder