Svar: 10 mdr vil pludselig ikke sove lur
1. november 2020
Alder:
10 mdr.
Kære O´s mor
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for dine søde ord om både brevkassen, mine bøger og podcast! Dejligt, at du har fået lyst til at skrive :)
Der er hos jer nok ingen tvivl om, at udvikling og alder spiller ind. Din dreng er motorisk rigtig godt igang. Han har kravlet, siden han var 7 måneder gammel, og er nu begyndt at rejse sig og gå omkring ved møblerne - det er rigtig godt gang i ham og han lyder til at være motorisk meget aktiv. Det er super godt, men det giver ofte også lidt uro, når han skal sove - og giver ofte også urolig søvn, når han endelig sover.
Du skriver "han burde jo være dejligt træt, når det er puttetid" - og det kan du godt have ret i, men netop med den alder han har, så oplever man det faktisk ofte modsat. Han har for det første en stor rastløshed i kroppen. Det er meget svært for ham at ligge stille og finde fysisk ro, det er som om at kroppen helst vil være i gang hele tiden og det gør det rigtig svært for ham at slappe af og ligge stille. Derfor hopper han rundt, rejser sig, sætter sig, skal op at stå igen...
Samtidig oplever han også verden større nu. Han fornemmer rummet, som han er i på en helt anden måde. Han oplever at kunne bevæge sig fra et rum til et andet, oplever også at du pludselig kan forsvinde ud af syne.. Han ser også mange flere ting og har en naturligt lyst til at følge med i alt, hvad der sker. Han suger til sig af indtryk, hvilket gør, at han ofte vil drømme mere, og derfor sove mere uroligt, når han endelig sover.
Og så er det rigtig svært for ham at koble fra, når han skal sove. Børn i denne alder vil så gerne følge med alt, hvad der sker omkring dem og derfor protesterer de ofte mod søvnen. De vil ikke ligge ned, de vil følge med i verden og tiden skal ikke soves væk. Så når han har så svært ved at overgive sig til søvnen lige nu, så er det altså helt naturligt for hans alder og ofte vil børn i denne alder også sove mindre, end vi umiddelbart synes, at de bør. Det gennemsnitlige søvnbehov er ca, 14 timer i døgnet, men mange børn vil på grund af den store udvikling, som de går igennem i denne alder, faktisk ikke sove så meget - det lyder som om, at din dreng ofte sover ca. 13 timer i døgnet lige nu, og det er okay...:)
Det er vigtigt, at I har et fast stå op tidspunkt. Jo mere fast hans stå op tidspunkt er, jo mere vil du kunne passe puttetidspunktet for formiddagsluren ind, så du rammer det tidspunkt, hvor han måske er mest parat til at sove. Det lyder dog fint, med en putning omkring kl 9.30-10, hvis han er stået op senest 06.30.
Jeg vil anbefale dig at du, efter mellemmåltidet, sætter ham i barnevognen og triller ham en tur. Lad ham starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Og læg ham først ned, når han tydeligt er parat. Se på klokken, så du får lidt idé om, hvornår det rette tidspunkt er.
Du må meget gerne pludre med ham omkring de ting, I møder på jeres vej, så udgangspunket ikke er at han skal sove, men mere at du anerkender hans lyst til at følge med, opleve og mærke verden - velvidende, at han på et tidspunkt bliver putteklar. Hans protester mod søvnen vil være mindre, hvis han oplever, at du og han blot triller en tur og snakker om det I møder.
Du må også meget gerne give ham lidt bløde frugtbåde, som han kan sidde og sutte, eller give ham en rosinbolle eller lignende i hånden, som han kan sidde og pille i... Det kan virke næsten meditativt at sidde med noget sådan og være med til at gøre, at han bedre kan koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen.
Alternativet til en flaske kan være en drypfri kop med lidt vand, som han også kan sidde med i barnevognen og derfor selv styre.. Hans selvstændighed og egen vilje spirer også mere og mere, og han vil sandsynligvis gerne have en følelse af at styre lidt mere selv :)
Spørgsmålet er dog, om han skal væk fra sin flaske. Det vil være rigtig godt, at han tilbydes 2 flasker i døgnet i 10-12 måneders alderen, så han får ca. 400 ml mme dagligt. De to flasker ligger ofte enten før middagslur og aften, eller aften og sen aften. Men hvis de hos jer f.eks. ligger før formiddagslur og aften, så er det også helt okay. Du skal naturligvis gøre det, som du tænker vil fungere bedst. Får han derimod flaske flere gange dagligt - både før formiddagslur, før middagslur, aften og sen aften, så er det vigtigt, at du skærer nogle af disse flasker væk.
Alt efter hvor mange flasker han får, og hvor meget mælk han tilbydes via flaske, så kan du enten erstatte med et mellemmåltid i stedet og lidt vand af en kop, eller du kan trappe ned i mængden af mælk, så han tilbydes mindre og mindre i sin flaske og på den måde lære at undvære.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor meget flaske han får. Hvis han kun får den ene flaske før formiddagsluren, så skal du ikke fjerne den men lade ham beholde den til han er 12 måneder gammel :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der nok sker hos jer lige nu - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske