2.5 år, svær at putte

4. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2.5 år, svær at putte

Hej, Helen.

Vi har en datter på 2,5 år, som er meget svær at putte i øjeblikket. Vi har læst mange af dine svar for at finde inspiration til noget, der kunne hjælpe os, men vi sidder lidt fast og har før haft glæde af dine gode råd.

Vores datter sover stadig lur (1,5-2 timer), sover i et stræk og vågner meget sjældent om natten, medmindre hun er syg. Hun bliver puttet kl. 20 og sover ofte først 21-21.30-22 på de sværeste dage, men hun gnider øjne og ser træt ud omkring kl. 20. Nogle dage får hun bad før sengetid. Det afhænger lidt af træthed og tid. Hun vågner gerne omkring kl. 6.45-7.

Hvis hun vågner om natten eller meget tidligt om morgenen, tager hun selv sin bamse under armen og går ind i vores soveværelse, som ligger lige ved siden af hendes. Så kravler hun op imellem os og sover videre. Om morgenen vågner vi gerne og hygger 20 minutter, før vi står op.

Men i øjeblikket er det så svært at putte hende. Hun vil gerne med op i seng og siger ofte selv "putte". Det er altid far, der putter, da vores logistik hænger sådan sammen, at jeg altid henter og bringer, idet far pendler i myldretid. Derfor er jeg nødt til at bruge tiden om aftenen til praktiske gøremål eller lignende, men der er selvfølgelig altid plads til, at jeg kan hjælpe med at putte, hvis det er nødvendigt. Det er så mig, der putter fredag-søndag i stedet for. Det er altid mig, der giver hende nattøj og natble på og lægger hende i sengen og giver godnatkys, og så kommer far og overtager. Det går alt sammen fint.

Far læser bog med hende, og hun får masser af kys og kram. Døren er åben, når hun sover og bliver puttet, og der er lys i naboværelset samt vågeblus i hendes værelse. Om natten er der også vågeblus i vores værelse. Hun sover i juniorseng og har altid været glad for den. Der var heller ingen problemer med at flytte på eget værelse, og vi har altid gjort meget ud af, at det skal være hyggeligt og trygt at putte.

Hun er sød og medgørlig og hyggelig under godnathistorien, men når det så er tid til at sove, er hun på få sekunder som forvandlet. Hun sætter hun sig op og hopper i sengen, sparker ind i væggen, kaster sine bamser, dyne og pude ud af sengen osv. Hvis man siger ”nu skal du ...

Annonce

... lægge dig ned, skat”, siger hun blot ”nej” og griner. Ellers bliver hun vred og slår, råber eller prøver at putte fingrene ned i halsen. Det har to gange resulteret i, at hun kastede op. Det synes hverken hun eller vi er sjovt, men hun prøver alverdens ting for at lave filur eller slippe for at sove.

Hvis man går fra hende, bliver hun ofte lidt ked af det eller kravler ud af sengen og følger efter. Men hvis hun bliver liggende, og man går og sludrer med hende, svarer hun ”nej” til alt, der hænger sammen med at sove eller lægge sig ned, når man beder hende om det.

Hun var lidt længe om at udvikle sit sprog. Nu taler hun fint, men øver sig stadig, så vi er nok ikke der, hvor hun ville kunne fortælle en masse om, hvad hun oplever i løbet af dagen. Små ting hist og her. Vi forstår det meste nu, og hun vil gerne sludre eller vise os ting.

Hun har temperament og en jernvilje, men er samtidig en lidt forsigtig og følsom sjæl, så man skal træde varsomt, da hun ellers knækker helt sammen. Vi mangler redskaber til at løse den problematik, for ellers ender det i gråd eller ”slåskamp” to timer senere til stor frustration for alle.

Det er nærmest som dr. Jekyll og mr. Hyde, for om dagen oplever vi hende som oftest som kærlig, hyggelig, medgørlig og rimelig nem at tage kampe med. Her kan man også ofte distrahere hende med noget. Om aftenen er hun stikmodsat.

De dage, hvor jeg putter hende, har jeg nogle få gange (efter godnathistorie og masser af kys og kram) haft held med efter 100 gentagelser endelig at få hende til at lægge sig ned. Så har hun fået min arm og har enten taget den om sig eller lagt min hånd under sin kind og har så langt om længe fundet ro. Men det tager laaaaaaang tid, og jeg kan ikke se et fast mønster i det. Vi har prøvet at ignorere unoderne og lade være med at reagere på det, men det er lidt svært, når hun putter hænderne ned i halsen. Og reagerer man og siger ”stop” eller ”det må du ikke” eller holder fast i hendes hænder, kommer der en voldsom reaktion, hvor hun efterfølgende bliver helt ulykkelig og er længe om at falde til ro igen.

Vi sidder lidt fast. Har du nogen gode råd til, hvordan vi kommer videre herfra?

Venlig hilsen,
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor