Svar: 2.5 år, svær at putte

4. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse, og hvor dejligt at høre fra jer igen :)

Med den alder jeres datter har nu, så er hendes søvnbehov ca. 12.5 time i døgnet faldende til 12 timer i takt med, at hun nærmer sig de 3 år. Det betyder faktisk, at hvis hun sover 1.5-2 timer til middag, så vil hendes nattesøvn skulle være ca. 10.5 time.. og det betyder igen, at hvis hun ofte står op kl 07, så vil hendes puttetidspunkt ligge omkring kl. 20.30 måske nogle dage kl. 21 alt efter hvad tid hun er stået op, og hvor lang middagsluren har været ... så når I putter hende kl 20, så lyder det faktisk til at være lidt for tidligt for hende. Ikke meget, men lidt...

Samtidig så lærer hun, at hendes putteritual består af nogle rutiner, hvor hun puttes i seng, får læst historie, kysser og krammer.. og så er det tid til at hoppe rundt, kaste med bamsen, putte fingrene i munden, og at I igen og igen skal bede hende stoppe, lægge sig ned, holde op.. Hun tror, at det er sådan putningen skal foregå...

Det er derfor en god idé hvis I en periode kan putte hende f.eks. kl 21, så I er sikre på at springe på søvntoget, når det holder ved perron. Hvis I kommer for tidligt til toget, så bliver hun frustreret og kan ikke sove, men hopper for meget omkring. Det samme kan ske, hvis I kommer for sent, og hun så bliver overtræt. Og lige nu tænker jeg, at et puttetidspunkt omkring kl 21. måske vil hjælpe både hende og jer.

Det vil også være rigtig godt, at I en periode indfører et bad om aftenen, frotterer hende godt med håndklædet, smører med lidt creme osv. og via lidt massage hjælper hende til at slappe af i kroppen. Efter badet, som bør ligge ca. en time før putning, skal hun tilbydes et godnatmåltid. Det kan være en portion havregryn med lidt letmælk, eller det kan være rester fra aftensmaden f.eks. en klapsammenrugbrød serveret sammen med en gnave frikadelle og et glas mælk til. Så får hun børstet tænder, og så bliver hun puttet som nu med godnathistorie osv.

Både bad og godnatmåltid vil være med til at hjælpe hende med at finde bedre ro, når hun skal sove og gøre hende lidt mere parat til ...

Annonce

... at sove, når hun puttes. Samtidig vil puttetidspunktet lige nu naturligt komme til at ligge lidt senere, hvis hun skal have bad, massage og godnatmad inden :)

Det er vigtigt, at I i denne periode holder fast i dagsrytmen. Det vil sige, at hun ikke skal sove længere om morgenen, hun skal stadig op senest kl 07, uanset om det er hverdag eller weekend. Og hendes middagslur skal heller ikke forlænges, hun skal sove 1.5-2 timer som nu. Det er ikke søvnen om dagen, som skal forlænges, det er nattesøvnen og dermed puttetidspunktet om aftenen. Tanken er, at hun gradvist selv vil begynde at føle sig lidt mere parat, præcis som hun egentlig giver udtryk for allerede, når hun siger "putte", men hun skal samtidig have ind i kroppen, at putningen varer ca. 15 minutter og ikke 1-2 timer...

Og gradvist skal I så rykke puttetidspunktet frem, så hun ikke puttes kl 21, men 20.45, så 20.30 og så måske 20.15.. 20.00 som I gerne vil frem til. Igen afhængigt af, hvor lang middagsluren er og at behovet for søvn gradvist nedsættes i takt med at hun nærmer sig 3 års alderen. Så på sigt vil hun måske sove 1-1.5 time til middag og 11 timers nattesøvn fra 20 til 07... Det kan også være, at hun på sigt vil trives bedre med at sove en lidt længere middagslur og så sove fra 20.30 til 07...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I vil højst sandsynligt ikke kunne rykke puttetidspunktet fra aften til aften, men skal holde fast i samme tidspunkt flere aftener i træk, før det lykkes. Det vil ofte også være sådan, at det kan gå lidt frem og tilbage nogle aftener, før I så kan bibeholde samme puttetidspunkt nogle aftener igen, og det er helt okay. Heldigvis skal jeres datter ikke rykkes særlig meget tidsmæssigt, så jeg tænker, at I sandsynligvis vil kunne komme i mål inden for måske 3-4 uger... :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og vil også sige, at det I fortæller i øvrigt lyder rigtig godt. Hun har et trygt og dejligt putteritual, forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Hun sover godt, når hun endelig sover og hun kravler ud og trisser ind til jer tidlig morgen, hvis hun har brug for det - det er så fint! :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder