Svar: 2.5 år, svær at putte
4. oktober 2020
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse, og hvor dejligt at høre fra jer igen :)
Med den alder jeres datter har nu, så er hendes søvnbehov ca. 12.5 time i døgnet faldende til 12 timer i takt med, at hun nærmer sig de 3 år. Det betyder faktisk, at hvis hun sover 1.5-2 timer til middag, så vil hendes nattesøvn skulle være ca. 10.5 time.. og det betyder igen, at hvis hun ofte står op kl 07, så vil hendes puttetidspunkt ligge omkring kl. 20.30 måske nogle dage kl. 21 alt efter hvad tid hun er stået op, og hvor lang middagsluren har været ... så når I putter hende kl 20, så lyder det faktisk til at være lidt for tidligt for hende. Ikke meget, men lidt...
Samtidig så lærer hun, at hendes putteritual består af nogle rutiner, hvor hun puttes i seng, får læst historie, kysser og krammer.. og så er det tid til at hoppe rundt, kaste med bamsen, putte fingrene i munden, og at I igen og igen skal bede hende stoppe, lægge sig ned, holde op.. Hun tror, at det er sådan putningen skal foregå...
Det er derfor en god idé hvis I en periode kan putte hende f.eks. kl 21, så I er sikre på at springe på søvntoget, når det holder ved perron. Hvis I kommer for tidligt til toget, så bliver hun frustreret og kan ikke sove, men hopper for meget omkring. Det samme kan ske, hvis I kommer for sent, og hun så bliver overtræt. Og lige nu tænker jeg, at et puttetidspunkt omkring kl 21. måske vil hjælpe både hende og jer.
Det vil også være rigtig godt, at I en periode indfører et bad om aftenen, frotterer hende godt med håndklædet, smører med lidt creme osv. og via lidt massage hjælper hende til at slappe af i kroppen. Efter badet, som bør ligge ca. en time før putning, skal hun tilbydes et godnatmåltid. Det kan være en portion havregryn med lidt letmælk, eller det kan være rester fra aftensmaden f.eks. en klapsammenrugbrød serveret sammen med en gnave frikadelle og et glas mælk til. Så får hun børstet tænder, og så bliver hun puttet som nu med godnathistorie osv.
Både bad og godnatmåltid vil være med til at hjælpe hende med at finde bedre ro, når hun skal sove og gøre hende lidt mere parat til at sove, når hun puttes. Samtidig vil puttetidspunktet lige nu naturligt komme til at ligge lidt senere, hvis hun skal have bad, massage og godnatmad inden :)
Det er vigtigt, at I i denne periode holder fast i dagsrytmen. Det vil sige, at hun ikke skal sove længere om morgenen, hun skal stadig op senest kl 07, uanset om det er hverdag eller weekend. Og hendes middagslur skal heller ikke forlænges, hun skal sove 1.5-2 timer som nu. Det er ikke søvnen om dagen, som skal forlænges, det er nattesøvnen og dermed puttetidspunktet om aftenen. Tanken er, at hun gradvist selv vil begynde at føle sig lidt mere parat, præcis som hun egentlig giver udtryk for allerede, når hun siger "putte", men hun skal samtidig have ind i kroppen, at putningen varer ca. 15 minutter og ikke 1-2 timer...
Og gradvist skal I så rykke puttetidspunktet frem, så hun ikke puttes kl 21, men 20.45, så 20.30 og så måske 20.15.. 20.00 som I gerne vil frem til. Igen afhængigt af, hvor lang middagsluren er og at behovet for søvn gradvist nedsættes i takt med at hun nærmer sig 3 års alderen. Så på sigt vil hun måske sove 1-1.5 time til middag og 11 timers nattesøvn fra 20 til 07... Det kan også være, at hun på sigt vil trives bedre med at sove en lidt længere middagslur og så sove fra 20.30 til 07...
I vil højst sandsynligt ikke kunne rykke puttetidspunktet fra aften til aften, men skal holde fast i samme tidspunkt flere aftener i træk, før det lykkes. Det vil ofte også være sådan, at det kan gå lidt frem og tilbage nogle aftener, før I så kan bibeholde samme puttetidspunkt nogle aftener igen, og det er helt okay. Heldigvis skal jeres datter ikke rykkes særlig meget tidsmæssigt, så jeg tænker, at I sandsynligvis vil kunne komme i mål inden for måske 3-4 uger... :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og vil også sige, at det I fortæller i øvrigt lyder rigtig godt. Hun har et trygt og dejligt putteritual, forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Hun sover godt, når hun endelig sover og hun kravler ud og trisser ind til jer tidlig morgen, hvis hun har brug for det - det er så fint! :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske