Brev:
Hvordan putter man en 10 måneders baby?
4. juli 2020
Alder:
10 mdr.
Hvordan putter man en 10 måneders baby?
Hej Helen
Vi har pt. udfordringer med at putte vores datter på 10 måneder.
Hun moser rundt i tremmesengen, rejser sig op, stritter imod hvis man forsøger at lægge hende ned på skødet af én og putte hende i armene, og modsætter sig i det hele taget søvnen selv om hun er tydeligt udmattet. Det gælder både dagslure og nattetid, men er værst om aftenen. Jeg tænker det at tidstypisk for alderen, men er alligevel i tvivl om hvordan jeg bedst hjælper hende til at falde i søvn.
I en periode her de sidste to måneder har vi kørt med hende i barnevognen og derefter løftet hende ind i seng når hun sover. Det gjorde vi fordi hun lettere faldt til ro sådan, men også dette er blevet sværere, og hun forsøger at sætte sig op hele tiden. Det ender som regel med grådfyldte protester over at blive lagt ned igen og nogen gange begynder hun at opfatte det som leg og begynder at grine.
Nu forsøger vi at putte hende i tremmesengen, men det tager evigheder.. 1-2 timer at få hende til at falde i søvn.
Vores aftener forløber sådan:
Kl 18 aftensmad
Herefter bad, hun bliver smurt ind i creme (for børneeksem) og får nattøj på og børstet tænder.
Afhængigt af tidspunktet leger vi måske lidt i stuen bagefter, eller også går vi direkte til hendes aftenflaske, som hun får i sofaen i stuen. Efter flasken har hun ofte nogle rolige øjeblikke hvor hun får en sut og hun ligger lidt i mine arme og hviler. Ofte virker det til at hun vil falde i søvn, men som regel står hun pludselig op igen. Kl. 20 bliver hun putter i sengen og vi synger godnatsang. Og ligger hende ned en milliard gange og putter dynen om hende. Jeg ved ikke helt om vi griber det rigtigt an.
Hvordan putter man bedst en lille 10 måneders pige, der er dødtræt, men nægter at slippe dagen?
Skal vi f.eks blive eller gå og skal vi blive ved med at synge, eller er det ok bare at være stille og være der? Og skal vi bare lade hende okser rundt eller skal vi blive ved med at lægge hende ned? Hvordan når hun græder. Skal hun så op? Pt tager vi hende kun op og trøster hvis hun er rigtig ked af det. Hvis det er frustrationsgråd prøver vi at holde hende i tremmesengen.
Håber du kan hjælpe.
Hilsen