Putteudfordringer med 3,5 årig

11. maj 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Putteudfordringer med 3,5 årig

Kære Helen

Min datter på nu 3,5 år har altid haft et godt sovehjerte. Hun har sovet lange stræk på 5-7 timer, siden hun var en måneds tid. Hun kom på eget værelse at sove, da hun var 6 måneder, hvilket bare forbedrede søvnen for os alle. Siden jeg stoppede helt med at amme, da hun var ca. 15 måneder, har hun de fleste nætter sovet fra hun blev puttet, og til hun vågnede af sig selv ca. kl.7.30. Vi har brugt metoden med et fast putteritual og derefter gå lidt ind og ud ad lokalet til hun sov. I perioder med ekstra uro (fx sygdom, mange/store forandringer i hverdagen, tigerspring) har vi nogle gange valgt at blive mere hos hende i lokalet og måske ae hende til ro. Det har altid kun været nødvendigt i korte perioder, hvorefter vi har kunnet vende tilbage til normalen. Indtil nu.

Min datter kom først fra tremmeseng til juniorseng, da hun var 3 år og 3 måneder. Hun har aldrig forsøgt at kravle ud af tremmesengen, og der var mange andre forandringer i hendes liv i det halve år op til skiftet. Derfor valgte vi at vente til hun selv efterspurgte en større seng. Hun er meget glad og stolt over at sove i den store seng, men putningen er røget helt af sporet.

I starten forsøgte vi at bruge samme metode, men hun forlod sengen, inden vi overhovedet nåede ud ad lokalet. Det blev tydeligvis en rigtig sjov leg for hende, som kørte hendes energiniveau helt op, og hun grinte og grinte. Det på trods af, at hendes far og jeg bevarede helt neutrale udtryk og blot puttede hende tilbage i seng og sagde godnat. Efter en time på den måde, sad hendes far på værelset med hende til hun sov. Efter at have forsøgt nogle gange uden spor af forbedringer, er vi bare endt med at sidde hos hende.

Så situationen de sidste ca. 3 måneder er nu den, at vi skiftes til at putte hende ved 20-tiden. Vi har fast putteritual med at læse bog og synge, og så sidder vi hos hende på værelset til hun sover. Desværre ofte også med en ny vane med at ae hende i søvn. Nogle gange tager det ganske kort tid og andre gang op til 1-1½ time. Typisk falder hun meget hurtigt i søvn, ...

Annonce

... når hun først overgiver sig og lægger sig til at sove, så det virker som om hun ikke vil sove. Hun siger selv, at hun ikke kan, men det er tydeligt, at hun falder hurtigt i søvn, hvis hun prøver. Desværre holder hun sig typisk vågen med al mulig ballade, som gør det svært for os at bevare roen og tålmodigheden. Og det forværrer selvfølgelig kun situationen, hvis vi bliver irriterede eller sure. Det er udmattende for os og synd for hende, at vi ofte ender dagen på en dårlig måde. Men vi ved simpelthen ikke, hvordan vi kommer tilbage til at kunne putte uden at skulle blive på hendes værelse til hun sover.

Lidt ekstra info om vores nuværende situation:

En ting er blevet bedre: I starten kom hun også ind til os 2-4 gange om natten og skulle efterfølgende puttes på samme måde (altså med os hos hende til hun sov) om natten. Men nu kommer hun oftest slet ikke og enkelte nætter en enkelt gang, hvilket jeg går ud fra er helt normalt. Hun sover ingen lur og vågner stadig af sig selv omkring 7.30.

Vi bor i udlandet og pga. COVID-19 situationen er vores hverdag for tiden meget forandret. Udover at hendes institution er lukket, må hun heller ikke mødes med andre børn. Hun har derfor ikke set andre børn i over 5 uger. Vores mulighed for at bevæge os udenfor er meget begrænset, og hun kommer derfor kun med ud på en gåtur to gange om ugen iført ansigtsmaske (som er påbudt alle over 2 år). Hendes far, vores hushjælp/nanny og jeg er hjemme hele tiden, og hun oplever formentlig ofte at hendes far og jeg afviser hende, når hun vil lege, fordi vi er nødt til at arbejde. Hun kan ikke bruge poolen og legepladsen i gården, som hun ellers plejer. Til gengæld ser hun sin far meget mere end normalt, da han normalt rejser meget.

Jeg håber, du kan hjælpe mig med at forstå min datter bedre i denne situation og give os nogle gode råd til, hvordan vi kan komme tilbage til en god putning, hvor vi ikke bliver på værelset til hun sover. Og bør vi vente med at foretage ændringer i putningen til vores hverdag er mere normal igen?

På forhånd tak,
Endnu en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine