Svar: Putteudfordringer med 3,5 årig
11. maj 2020
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :) Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Når børn har svært ved at falde i søvn, så skal man altid se på deres rytme, og hvor meget de egentlig sover. De fleste børn vil i 3års alderen have behov for ca. 12 timers søvn i døgnet, og da jeres datter ikke længere sover middagslur, så lyder det rigtig fint og passende, at hun puttes omkring 19.30-20 og så vågner af sig selv om morgenen omkring kl 07.30, nogle gange måske lidt senere... Det er altså ikke fordi I putter hende hverken for tidligt eller for sent, at hun har svært ved at sove - og ofte kan hun også falde i søvn i løbet af få minutter...
Når hun ikke kan det, så hopper hun dog rundt, griner, leger, og det lyder som om, at hun ser jeres tilstedeværelse som en mulighed for underholdning. Hun har også en alder nu, hvor hun naturligt er helt bevidst om, at når hun ligger i sin seng, så sidder I og hygger i stuen, og det vil hun naturligt gerne være en del af. De gange, hvor hun er steget ud af sin seng og er gået ind i stuen, har hun også fået dette bekræftet - og måske har hun set, at der står en slikskål på bordet, som ikke var der, da hun var der.. Og det er helt naturligt, at hun derfor protesterer mod søvnen, og gør hvad hun kan for at holde på jer.
Det er dog rigtig godt, hvis I kan holde fast, at det er sovetid og ikke legetid, og at I ikke sidder der for leg og underholdning, men at I faktisk mener, at hun skal sove. Jeg vil derfor anbefale jer, at I går tilbage til jeres ritual med at læse en bog - og derefter må I gerne gå kortvarigt fra hende. Det er vigtigt, at I ikke er væk for længe, det er vigtigt, at hun ikke bliver utryg, men at hun hele tiden har en fornemmelse af, at hun trygt kan ligge i sin seng, I er der stadig for hende, blot på afstand.
Hvis hun kalder, bliver ked af det, eller hun begynder at rejse sig og gå efter jer, så går I naturligt ind til hende, beroliger og betrygger - hvis hun rejser sig for at lede efter jer, så er I væk i for lang tid. Det er vigtigt, at I kun går kortvarigt ud, måske bare 3 minutter, så hun fornemmer, at hun roligt kan blive i sin seng. Hun må altså ikke ligge alene så længe, at hun begynder at søge efter jer.
Det vil ofte kun være nødvendigt, at I går fra hende et par gange, herefter kan I gå tilbage, sætte jer og synge en godnatsang, hvorved hun så falder trygt i søvn, og så kan I gå ud igen. I stedet for både at læse og synge, så kan I altså forsøge først at læse, derefter gå kortvarigt, så hun forstår at det er sengetid, sætte jer og synge godnatsang, når hun er parat, og på den måde hjælpe hende med at falde i søvn inden for 10-15 minutter.
Derudover, så har du naturligvis fuldstændig ret i, at hele Corona-situationen lige nu spiller ind, og jeg kan godt høre, at I er noget mere ramt, end vi er i DK. Her kan de mindste børn trods alt komme i institution igen, det er helt okay at gå daglige ture og man behøver ikke mundbind... Der er ingen tvivl om, at jeres ændrede hverdag påvirker jeres datter - både på den måde, at det naturligt er svært for jer at aktivere hende hele dagen. Hun kan ikke komme i gården, må ikke bruge poolområdet, kan ikke komme på legeplads... og hun får naturligt ikke brugt sig selv særlig meget motorisk. Hun har naturligt brug for at kunne bevæge sig, bruge sin krop, brænde noget energi af, og det kan I ikke hjælpe hende med. Og jeg tænker, at det naturligt vil være med til at gøre, at hun ikke føler sig træt på samme måde som før...
Det vil være rigtig godt, hvis I i hverdagen kan forsøge at lave fysiske aktiviter med hende indendøre, så hun får brugt sig selv motorisk.. måske kan I lave en aktivitetsbane/forhindringsbane, lægge nogle store madrasser på gulvet og lignende, som hun kan slå koldbøtter, balancere, hoppe på. En stor bold, som hun kan ligge på maven hen over, eller øve sig i at sidde på uden at røre gulvet, kan være en idé... en hoppebold med håndtag, som hun kan sidde på og hoppe igennem huset/lejligheden på... Et spil som "twister" vil hun måske kunne hjælpes med at finde ud af sammen med jer... Måske kan I sætte en ribbe op på en væg... eller sætte hylder eller lignende op, som er stærke nok til at hun "kan gå armgang" og lignende.. hvad I nu kan finde på, og som er muligt, for at hjælpe hende til nogle aktiviteter i løbet af dagen :)
Samtidig kan det heller ikke udelukkes, at hun mentalt kan reagere på de ændringer der er, og at hun godt kan blive utryg og meget usikker overfor, hvad der egentlig sker. Hun er så lille, at hun ikke forstår det og det er begrænset, hvor meget I kan forklare hende, men hun kan sagens være utryg ved det hele.. og derfor naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom det også kan forklare, hvorfor hun har haft tendens til at vågne om natten og søge jer om natten...
Mange børn oplever i 3-5 års alderen mareridt, altså drømme som skræmmer dem og er uhyggelige, ligesom vi voksne også kan have. For jeres datter kan det være ekstra skræmmende, fordi hun har meget svært ved at skelne fantasi og virkelighed, ligesom hun er meget konkret tænkende og derfor kan misforstå ting hun hører, og blive bange for ting hun hører, fordi hun ikke helt forstår det. Det er derfor vigtigt, at I er opmærksomme på, hvad I taler om hen over middagsbordet og i løbet af dagen. I skal være opmærksomme på, hvad hun hører, om hun ser nyheder og hører ting, som kan gøre hende unødigt utryg og dermed forklare, hvorfor det er ekstra svært for hende at sove. Hun kan godt være urolig for, om der sker jer forældre noget, om I bliver syge osv. uden at hun kan sætte ord på disse tanker og følelser, fordi hun ikke er ældre end hun er...
Jeg tænker, at det er fint, at I holder fast i de gode søvnrutiner, som I har fået skabt, og det er en god idé at holde fast i, at hun fortsat sover i egen seng, puttes der trygt og dejligt, at I holder fast i at det er sovetid og ikke levetid osv.; men naturligt også giver plads til, at hverdagen lige nu er anderledes, og at det er naturligt og okay, at jeres datter reagerer på dette :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske