Brev:
Døgnrytme, dreng 12 uger
9. maj 2020
Alder:
3 mdr.
Døgnrytme, dreng 12 uger
Hej Helen
Tak for en fantastisk brevkasse! Jeg kan ikke tælle hvor mange gange jeg har Googlet og endt på din side.
Nu føler jeg at det er min tur til at bede om dine gode råd.
Jeg blev for snart 12 uger siden mor til en lille dreng. Pt. ser vores dag således ud:
Kl. 4-5 Adam vågner, får flaske (spiser som regel ikke så meget)
Ca. 1 time efter tager han en powernap på 30 min, og får herefter flaske og er vågen 1,5-2 timer (vågner han kl. 4 har han 2 powernaps inden vi går tur, disse foregår i slyngevuggen)
Kl. 9.30-10.00 går vi tur i barnevognen og han sover ca. 2,5 - 4 timer, når han vågner får han flaske
Kl. 15.00 tager han igen en powernap på 30 minutter, er vågen ca. 1,5-2 timer og tager endnu en powernap. Han får flaske mellem hver vågentid.
Når vi når kl. 17.30-18.00 begynder han at blive lidt pylret, da han er træt. Vi går ind og putter i dobbeltsengen og netop som øjnene er ved at slippe bliver han lagt i sin tremmeseng, hvor far hjælper ham videre i søvnen. Han sover ca. kl. 19.30-20.30, og vågner kl 4-5, self. afbrudt af mælkeindtag 1-2 gange.
Er det en normal rytme? Nogle gange kan jeg tage ham over i vores seng og få ham til at sove 30 minutter - 1 time længere, når han vågner kl. 4-5 stykker. Men han virker klar til at starte dagen, så det lykkedes sjældent.
Den første del af natten er han helt rolig, men den sidste del af natten virker han meget urolig og kaster sig nogen gange rundt i sengen. Han græder ikke, men er bare urolig. Som regel hjælper en rolig hånd, en sut eller lign. Er det normalt at de er urolige sidst på natten?
Jeg syntes, at han tager mange powernaps i løbet af dagen i stedet for at sove lidt længere. Det har han ikke altid gjort. Han tager 2-3 powernaps a 30 minutter og den lange middagslur. Føler jeg har prøvet alt for at få ham til at sove videre. Både i barnevogn, slyngevugge, hvor vi ligger sammen i sengen eller sofaen. Vugge ham, ae ham, shhhh ham, men han er lys vågen og ligger og kigger på blandt andet sine hænder, eller vågner andre gange og er lidt urolig.
Er det normalt, at en dreng på hans alder har sådan en døgnrytme? Jeg ville ønske at han ville sove lidt længere om natten, så han ikke starter dagen allerede kl. 4 eller 5, men han kan simpelthen ikke være vågen længere om aftenen, ellers ender han med at blive overtræt, og det er vi jo ikke interesserede i.
Har du mon et godt råd til hvordan man kan skubbe lidt til hans rytme? Eller er det for tidligt ift. hans alder?
Venlig hilsen
Julie