Brev:
Dagsplan - 7 måneder
20. januar 2020
Alder:
7 mdr.
Dagsplan - 7 måneder
Hej Helen.
Tak for dine råd ved min sidste henvendelse. Nu en opdatering og spørgsmål til en passende dagsplan for vores dreng, som er 7 måneder og 1 uge gammel.
Vi gjorde som du anbefalede og vækkede ham blidt ved 7.30 tiden om morgenen, hvilket er meget nemt, da han stadig sover meget dårligt om natten og vågner hver time og hvis jeg forlader rummet.
Det har så betydet, at han sover endnu mere om dagen. Hans formiddagslur er nu de fleste dage 3 timer og det kan også være 3,5 eller helt op til 4 timer. Og hvis den er kortere, så sover han stadig det længere om eftermiddagen, så vi endte stadig med, at han vågnede fra 2. lur ved 17-tiden og så var han klar til powernap ved 19-tiden.
De sidste tre dage har jeg forsøgt at holde ham lidt længere vågen inden hans eftermiddagslur, da jeg træner at han selv skal falde i søvn uden at jeg kører med vognen. Han brokker sig, men det går ret nemt, da han er ret træt, når han puttes til lur.
Om morgenen er han vågen i 2 timer og puttes typisk ved 9.30-10-tiden. Derefter er jeg begyndt at holde ham vågen i mindst 2,5 time og det går faktisk også uproblematisk. Det betyder dog at han først puttes til eftermiddagslur ved 15-15.30 tiden fordi han sover så længe om formiddagen. Han sover også typisk en god lur her på et par timer og vågner fx 17.30 og derfor har jeg så valgt at springe powernap over, da vi jo også gerne vil have ham før i seng til natten og have lidt voksentid, hvor begge børn sover (storebror på 4 år puttes ved 19-tiden). Det er faktisk gået fint at springe luren over, men han har alligevel været vågen til ved 21-30-22-tiden og nattesøvnen er stadig meget urolig og jeg har svært ved at få ro på ham. Han sover, men i mine arme, og straks jeg lægger ham, så fægter han rundt indtil man tager ham op (sådan forløber meget af natten, hvorfor jeg nu er ved at lære ham selv at falde i søvn om dagen og derefter vil vi træne det samme til natten).
Jeg tror godt vi kan putte ham tidligere på aftenen nu han springer powernappen over, men jeg er i tvivl om han så har for få vågne timer i forhold til hans alder? Hvis han er vågen 2 timer om morgenen og 3 timer eftermiddagen, så skal han jo egentlig være vågen 4-5 timer om aftenen eller hvad tænker du? Sover han for meget om dagen/for lange lure?
Du må meget gerne også i dit forslag til en plan medtage amninger. Han bliver ammet for meget i forhold til hans alder, bare om natten bliver han ammet 4 gange, hvorfor han ikke spiser ret meget om morgenen. Jeg ammer ham inden lur, men ikke længere efter lur, hvor han tilbydes mad og spiser okay, så han ammes før formiddagslur, før middagslur, aften, til natten og så 3-4 gange i løbet af natten/tidlig morgen (for at få ro på ham om natten, vil han nu gerne ammes typisk hver anden time).
Jeg starter på arbejde 2. marts, hvor far så holder barsel.
Bedste hilsner