Dagsplan - 7 måneder

20. januar 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Dagsplan - 7 måneder

Hej Helen.

Tak for dine råd ved min sidste henvendelse. Nu en opdatering og spørgsmål til en passende dagsplan for vores dreng, som er 7 måneder og 1 uge gammel.

Vi gjorde som du anbefalede og vækkede ham blidt ved 7.30 tiden om morgenen, hvilket er meget nemt, da han stadig sover meget dårligt om natten og vågner hver time og hvis jeg forlader rummet.

Det har så betydet, at han sover endnu mere om dagen. Hans formiddagslur er nu de fleste dage 3 timer og det kan også være 3,5 eller helt op til 4 timer. Og hvis den er kortere, så sover han stadig det længere om eftermiddagen, så vi endte stadig med, at han vågnede fra 2. lur ved 17-tiden og så var han klar til powernap ved 19-tiden.

De sidste tre dage har jeg forsøgt at holde ham lidt længere vågen inden hans eftermiddagslur, da jeg træner at han selv skal falde i søvn uden at jeg kører med vognen. Han brokker sig, men det går ret nemt, da han er ret træt, når han puttes til lur.

Om morgenen er han vågen i 2 timer og puttes typisk ved 9.30-10-tiden. Derefter er jeg begyndt at holde ham vågen i mindst 2,5 time og det går faktisk også uproblematisk. Det betyder dog at han først puttes til eftermiddagslur ved 15-15.30 tiden fordi han sover så længe om formiddagen. Han sover også typisk en god lur her på et par timer og vågner fx 17.30 og derfor har jeg så valgt at springe powernap over, da vi jo også gerne vil have ham før i seng til natten og ...

Annonce

... have lidt voksentid, hvor begge børn sover (storebror på 4 år puttes ved 19-tiden). Det er faktisk gået fint at springe luren over, men han har alligevel været vågen til ved 21-30-22-tiden og nattesøvnen er stadig meget urolig og jeg har svært ved at få ro på ham. Han sover, men i mine arme, og straks jeg lægger ham, så fægter han rundt indtil man tager ham op (sådan forløber meget af natten, hvorfor jeg nu er ved at lære ham selv at falde i søvn om dagen og derefter vil vi træne det samme til natten).

Jeg tror godt vi kan putte ham tidligere på aftenen nu han springer powernappen over, men jeg er i tvivl om han så har for få vågne timer i forhold til hans alder? Hvis han er vågen 2 timer om morgenen og 3 timer eftermiddagen, så skal han jo egentlig være vågen 4-5 timer om aftenen eller hvad tænker du? Sover han for meget om dagen/for lange lure?

Du må meget gerne også i dit forslag til en plan medtage amninger. Han bliver ammet for meget i forhold til hans alder, bare om natten bliver han ammet 4 gange, hvorfor han ikke spiser ret meget om morgenen. Jeg ammer ham inden lur, men ikke længere efter lur, hvor han tilbydes mad og spiser okay, så han ammes før formiddagslur, før middagslur, aften, til natten og så 3-4 gange i løbet af natten/tidlig morgen (for at få ro på ham om natten, vil han nu gerne ammes typisk hver anden time).

Jeg starter på arbejde 2. marts, hvor far så holder barsel.

Bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig