Svar: Dagsplan - 7 måneder

20. januar 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder som om, at jeres lillebror har et godt sovehjerte.. og det er naturligvis rigtig dejligt, han må meget gerne sove, men når det er sagt, så skal døgnet naturligt også hænge sammen for både ham og jer som familie :)

Det lyder meget fint med to lure dagligt i forhold til, at han nu er 7 måneder gammel, og det gennemsnitlige søvnbehov for børn i denne alder er ca 14.5 time i døgnet. Det er ofte fordelt sådan, at barnet vil sove 10-11 timer om natten og 3-4 timer om dagen.

Det betyder naturligt også, at hvis jeres dreng sover mere om dagen, f.eks. 3 timer om formiddagen og 2 timers middagslur og dermed får ca. 5 timers dagssøvn, så vil hans nattesøvn være tilsvarende kortere og han vil have behov for ca 9-9.5 times nattesøvn. Hvis han starter dagen kl 7.30, så vil det betyde, at han er putteklar omkring kl 22, hvor han ofte falder i søvn nu.

Man kan godt overveje at vække ham fra dagslurene, så hans dagssøvn bliver lidt kortere og nattesøvnen forhåbentlig lidt længere, ligesom han så vil kunne puttes tidligere i seng.. men som udgangspunkt skal man forsøge at undgå at vække børn. Især når han ikke er ældre, end han er. Du skriver dog "jeg tror godt, vi kan putte ham tidligere på aftenen nu, hvor han springer powernappen over" - og det kan faktisk godt forsøges. Netop hvis hans nattesøvn på den måde bliver forlænget, så er der stor sandsynlighed for, at han af sig selv vil begynde at afkorte sin dagssøvn, og på den måde vil rytmen ændre sig og komme til at hænge bedre sammen for jer alle.

Der er naturligt den risiko, at han så vil begynde at vågne tidligere om morgenen, så hans nattesøvn blot rykkes frem og at han så stadig bibeholder sine lange dagslure.. og hvis det sker kan man så overveje, om det fungerer, eller om det her vil være hensigtmæssigt at vække ham fra dagssøvnen for at hjælpe ham til en rytme, som fungerer bedre for jer alle. I første omgang tænker jeg dog, at det vil være et forsøg værd, at I forsøger at forlænge hans nattesøvn ved at putte ham tidligere for at se om han på den måde så vil afkorte sin dagssøvn af sig selv...

Med hensyn til amninger, så er det vigtigt, at du stopper med at amme ham om natten. Det vil være passende, at han får 4 amninger i døgnet nu - og disse ligger godt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes midt nat, og ikke længere skal ammes før formiddagslur - han skal stadig ammes før sin middagslur, men skal ikke have yderligere bryst. At du fjerner amningerne før formiddagsluren kan også nogle gange være med til at gøre, at han der begynder at sove lidt kortere, så det kan også have en positiv effekt i forhold til at få skabt en ny rytme.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at han spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem. Du er dog nødt til at holde igen med brystet om natten for at sikre ham appetit nok om dagen og samtidig med at du ikke længere ammer så meget om natten, så skal du derfor øge hans indtag om dagen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre.

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Skal ikke længere ammes, mellemmåltidet erstatter amning. Puttes til formiddagslur, som måske bliver lidt kortere, når han ikke længere ammes i søvn her...

Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller middagsretter fra glas. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Eftermiddag 14.30: Tilbydes flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 2. lur omkring kl 15 som nu.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes mad med mere og mere bid og smag, suppleres igen med kogte grøntsagsbuketter i hånden, vand af ...

Annonce

... kop.

Ammes og puttes til natten - måske kl 21... Altså forsøge lidt tidligere for at se om han på den måde så måske vil afkorte sin dagssøvn/ændre lidt på sin dagsrytme.

Sen aften/først på natten 23-01: Ammes og sover videre...

Mad i hånden er vigtigt. Det appellerer til hans lyst til at smage og prøve at spise selv og giver ham samtidig fornemmelsen for, at det nu er spisetid, ligesom det også styrker ham mundmotorisk. Det vil være rigtig godt, at du i løbet af dagen tilbyder ham mad i hånden, som han selv sidder og sutter, gnasker og gumler på - og derefter følger efter med lidt skemad, for på den måde at stimulere og motivere hans spiselyst.

Det vil være godt, hvis du kan lægge den sene amning omkring midnat - alt efter hvor sent han går i seng, kan det naturligt være svært - så nogle gange vil amningen ligge lidt før og andre gange senere. Det vil generelt være godt, hvis han kan sove ca 5 timer uden mælk f.eks. fra ca 24-05 eller 01-06... det vil være et realistisk mål.

Det er vigtigt, at han nu lærer ikke at falde i søvn med dit bryst i munden eller i din favn. Derfor er det rigtig godt, at du allerede er igang med at lære ham dette :) Når du putter ham til formiddagsluren, skal han ikke længere ammes, men lære at sove uden - og når du putter ham til middagsluren, så skal han ammes først - men her slippe brystet og puttes i seng, barnevogn eller hvor han nu sover, så han forbinder dette med stedet, hvor han skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du putter ham efter amning om aftenen, vil det være rigtig godt, at du også her putter ham i hans egen seng. Når og hvis han vågner og søger brystet om natten, vil det være godt, at du i første omgang forsøger at berolige og hjælpe ham videre uden at han får brystet i munden. Prøv om du netop med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn osv. kan hjælpe ham videre i søvnen, hvor han er. Det er vigtigt, at han ikke ligger tæt med dig og kan dufte dit bryst, - så vil han naturligt søge det igen og igen :)

Hvis han om natten bliver helt ulykkelig og kun vil brystet, så kan du være nødt til at give ham det. MEN det er her så vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Det betyder at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden.

Du fortæller, at han om natten fagter med armene og sover meget uroligt - sover han i en sovepose om dagen? I givet fald kan denne også nogle gange med fordel bruges i tremmesengen om natten, fordi den vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke får det for varmt. Det kan dog også være, at du skal lade ham ligge og tumle rundt om natten, han har en alder nu, hvor han naturligt bruger sig selv mere motorisk og derfor også kan have brug for at skifte stilling om natten.

Måske vil det hjælpe at putte ham på eget værelse, hvis I har mulighed for det - på den måde vil du måske ikke vågne så let af alle hans natlige lyde og uro, og du giver samtidig ham mulighed for selv at komme videre i søvnen om natten....

Måske vil det hjælpe jer at koble hans seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og så kan han ligge i egen seng, lære at sove i egen seng, men stadig med dig ved siden af sig. Du kan berolige ham med dine hænder og nærhed, men uden at han behøver at få mælk og uden at du behøver tage ham op i din favn....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - der skal ske lidt ændringer nu, men det lyder som om, at du så småt allerede er igang, så fortsæt endelig den gode gænge, så det også kan fungere, når far overtager barsel... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine