Brev:
Ulykkelig ved at sove og falde i søvn
10. januar 2020
Alder:
3 mdr.
Ulykkelig ved at sove og falde i søvn
Hej Helen
Jeg er mor til M. på lidt over 3 mdr. Jeg skriver fordi vi har store problemer med at få ham til at sove og til at få ham til at synes, at det er rart at falde i søvn og sove.
Du får lige lidt for historie først det jeg tror at det har betydning.
M. blev født ved en voldsom fødsel synes jeg. Jeg endte med at få en 3. Bristen og hele fødselsoplevelsen var en ret traumatisk oplevelse for mig. Efter fødselen bliver vi på barselafsnittet i nogle dage for at få amning op at køre hvilket tog meget langtid og han nåde at tabe sig virkelig meget inden og da han var lille i forvejen var det skidt.
På 3 dagen regner vi endelig med er den sidste dag. Men i løbet af dagen opdager jeg at M. er blevet grålig i huden og han trækket vejre meget stille jeg ringer efter hjælp og der kommer en jordmoder og tager hans iltnings procent. Den er lav meget lav. Han bliver derfor vækker og undersøgt af en børnelæge og vi ender på neonatalafdelingen i 4 dage. De finde ikke noget men i de fire dage bliver han vækket hver 3 time så han er sikker på at få nok at spise. Altså vågner han ikke af sig selv. Det ender med at han ligger Ved siden af mig hele tiden. Da jeg er meget imobil og har voldsomme smerter kan og må jeg ik sidde op og amme ham så det foregår liggende.
Og liggende amning foregår meget længe. Da vi endelig er kommet hjem går det et pr uger og han sover ik meget og skriger og græder virkelig meget når han skal sove. Jeg ender derfor med at amme ham i søvn om aften. Om dagen ender han i en bære sele der hedder en snugli hvilket er det eneste sted vi kan få ham til at tage nogle ordenligt lure i alt 1-2 time af gangen. Eller andre steder holder han sig vågn og ender med at blive overtræt. Vi ved godt at dette ikke er hensigt mæssig i længden og jeg er bange for at få skabt en dårlig vane hos ham. Vi snakker med vores sundhedsplejske som siger at vi skal gøre det hvor vi kan få ham til at sove længst.
Nu er vi så der hvor min ryg ikke kan holde til at bære ham mere. Han brokker sig når han skal sove i snuglien men falder ret hurtigt i søvn. Men nu har jeg prøvet at vende ham til at ligge i slyngvugge og i barnevogn om dagen men han sover max 30 min afgangen. Og bliver så utrøstelig hver gang altså sådan helt vildt ked af det og ofte ender han så med at bliver overtræt så han bliver helt utrøstelig og der hjælper brystet slet slet ikke.
Jeg har også læst dit råd med at ligge mig ind i sengen med ham om eftermiddagen og amme ham for at han kan lære at det er et ret sted det var ingen succes. (Har prøvet det mange gange) Og han få også love at sove hvis han flader i søvn ved midt bryst så sidder jeg med ham.
Det jeg har brug for hjælp til hvordan lære jeg min søn ar blive tryg ved at sove og falde i søvn også uden at jeg skal bære ham i bæresele? Hvordan kan jeg lære ham at finde tryghed i at sove selv?
Til info han nægter at bruge sur jeg prøver at give han en stofble han kan ligge og nuller med men han er ikke helt tryg ved den. Han sutter nogle gange på sin hånd og det er okay for os.
Håber du kan hjælpe os da jeg ikke ønsker at skabe angst hos min søn for at sove og falde i søvn.
Med venlig hilsen
Ms mor