Svar: Ulykkelig ved at sove og falde i søvn

10. januar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Ms mor

Tak for dit brev og din åbne og ærlige beskrivelse af jeres meget svære og hårde start. Det lyder som et rigtig hårdt forløb med mange følelser indenover, og jeg kan godt forstå, hvis du er påvirket af det.

Det er rigtig godt, at du har valgt at bære din dreng tæt på dig. Det er en god idé med snugli, så han sidder tæt og får din nærhed - det lyder det som om, at han har brug for. Derfor er det også rigtig godt, hvis du stadig nogle gange prioriterer at lægge dig med ham i dobbeltsengen, så han stadig er tæt med dig, men så du ikke behøver bære rundt på ham, fordi din ryg naturligt ikke kan holde til det. Jeg er med på, at du i starten havde problemer med at sidde og derfor lå ned, men også nu kan det bestemt være en god idé:)

Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske i, at du ikke skal være bange for at skabe dårlige vaner. Det vigtiste hos jer er, at du finder en måde at hjælpe ham til søvn på, så han får sin søvn og så du også får koblet fra og slappet af. Det kan du måske netop gøre i din seng og derfor er det en god idé, hvis du midt på dagen nogle gange vælger at lægge dig med ham, lader ham amme sig i søvn og i så begge på den måde kan få en lidt længere middagslur.

Derudover så tænker jeg - at det måske var en idé med flaske hos jer. Du fortæller, at det har taget lang tid for jer at få amning til at køre og du fortæller også, at han kan amme meget længe. Samtidig så er han meget grædende, han kan være vågen i meget lang tid af gangen og når han lige nu vågner efter 30 minutter, så kan brystet ikke længere få ham til ro.... Det lyder som om, at han godt kunne bruge lidt mere mælk, og jeg tænker, at en flaske vil kunne få ham til at falde i søvn og samtidig har flasken den fordel, at far kan komme på banen og må dermed få frigivet lidt tid og dermed få samlet lidt kræfter...

Jeg ved godt, at det med flaske kan være rigtig svært - især hvis du har kæmpet for at få amningen til at køre. Det er heller ikke ret tit, at jeg så firkantet går ind og siger "jeg synes du skal give ham en ...

Annonce

... flaske", men det vælger jeg at gøre hos dig/jer. Der er også fordele ved at give flaske, og amning skal ikke være for enhver pris. Det er vigtigt, at du også kan nyde din barsel og kan nyde din dreng, og at jeres hverdag ikke er fyldt med gråd og kamp, men at der kommer ro på for jer begge to, alle tre... :)

Du behøver ikke stoppe fuldstændig med amningen. Det vil være dejligt for dig, hvis du stadig kan amme ham, det er praktisk i hverdagen, og det giver dig naturligt en god følelse og en særlig tilknytning til ham, men jeg synes faktisk, at det lyder som om, at du skal forsøge at supplere med en flaske - f.eks. starte med at amme ham, derefter skifte ham og så tilbyde ham en flaske, hvorefter han så skal puttes til en lur - og forhåbentlig så tage et lidt længere søvnstræk.

Hvordan han reagerer på det må vise sig. Måske vi han sove 2-3 timer, vågne op og være sulten og parat til at spise rigtig godt hos dig, være glad og tilfreds og amningen vil måske køre rigtig godt igen - så du kun behøver give flaske et par gange dagligt. Det kan også være, at det viser sig, at han faktisk trives rigtig godt med modermælksrestatning og at flasken derfor hjælper jer begge... det må tiden vise.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil naturligt være sådan, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere og jo mere vil han sandsynligvis afvise dit bryst. Det vigtiste må dog være, at han trives, tager på, er glad, smilende, sover godt, udvikler sig - og du kan mærke, at han har det godt...

Hvis min formodning er rigtig, at jeres dreng har brug for mere mælk, et større og mere mættende måltid, som en flaske med erstatning kan sikre ham, så vil du opleve en noget større ro, og han vil naturligt falde lettere i søvn, sove længere og mere sammenhængende, og han vil ikke være så ked af det, når han er vågen. De ting du ønsker dig, lyder for mig til at hænge sammen med, at han har brug for mere mælk...

Tal også med din sundhedsplejerske - det lyder som om, at hun også er ret meget inde over :) Rigtig meget held og lykke og stort knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger