Svar: Ulykkelig ved at sove og falde i søvn
10. januar 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Ms mor
Tak for dit brev og din åbne og ærlige beskrivelse af jeres meget svære og hårde start. Det lyder som et rigtig hårdt forløb med mange følelser indenover, og jeg kan godt forstå, hvis du er påvirket af det.
Det er rigtig godt, at du har valgt at bære din dreng tæt på dig. Det er en god idé med snugli, så han sidder tæt og får din nærhed - det lyder det som om, at han har brug for. Derfor er det også rigtig godt, hvis du stadig nogle gange prioriterer at lægge dig med ham i dobbeltsengen, så han stadig er tæt med dig, men så du ikke behøver bære rundt på ham, fordi din ryg naturligt ikke kan holde til det. Jeg er med på, at du i starten havde problemer med at sidde og derfor lå ned, men også nu kan det bestemt være en god idé:)
Jeg er helt enig med din sundhedsplejerske i, at du ikke skal være bange for at skabe dårlige vaner. Det vigtiste hos jer er, at du finder en måde at hjælpe ham til søvn på, så han får sin søvn og så du også får koblet fra og slappet af. Det kan du måske netop gøre i din seng og derfor er det en god idé, hvis du midt på dagen nogle gange vælger at lægge dig med ham, lader ham amme sig i søvn og i så begge på den måde kan få en lidt længere middagslur.
Derudover så tænker jeg - at det måske var en idé med flaske hos jer. Du fortæller, at det har taget lang tid for jer at få amning til at køre og du fortæller også, at han kan amme meget længe. Samtidig så er han meget grædende, han kan være vågen i meget lang tid af gangen og når han lige nu vågner efter 30 minutter, så kan brystet ikke længere få ham til ro.... Det lyder som om, at han godt kunne bruge lidt mere mælk, og jeg tænker, at en flaske vil kunne få ham til at falde i søvn og samtidig har flasken den fordel, at far kan komme på banen og må dermed få frigivet lidt tid og dermed få samlet lidt kræfter...
Jeg ved godt, at det med flaske kan være rigtig svært - især hvis du har kæmpet for at få amningen til at køre. Det er heller ikke ret tit, at jeg så firkantet går ind og siger "jeg synes du skal give ham en flaske", men det vælger jeg at gøre hos dig/jer. Der er også fordele ved at give flaske, og amning skal ikke være for enhver pris. Det er vigtigt, at du også kan nyde din barsel og kan nyde din dreng, og at jeres hverdag ikke er fyldt med gråd og kamp, men at der kommer ro på for jer begge to, alle tre... :)
Du behøver ikke stoppe fuldstændig med amningen. Det vil være dejligt for dig, hvis du stadig kan amme ham, det er praktisk i hverdagen, og det giver dig naturligt en god følelse og en særlig tilknytning til ham, men jeg synes faktisk, at det lyder som om, at du skal forsøge at supplere med en flaske - f.eks. starte med at amme ham, derefter skifte ham og så tilbyde ham en flaske, hvorefter han så skal puttes til en lur - og forhåbentlig så tage et lidt længere søvnstræk.
Hvordan han reagerer på det må vise sig. Måske vi han sove 2-3 timer, vågne op og være sulten og parat til at spise rigtig godt hos dig, være glad og tilfreds og amningen vil måske køre rigtig godt igen - så du kun behøver give flaske et par gange dagligt. Det kan også være, at det viser sig, at han faktisk trives rigtig godt med modermælksrestatning og at flasken derfor hjælper jer begge... det må tiden vise.
Det vil naturligt være sådan, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere og jo mere vil han sandsynligvis afvise dit bryst. Det vigtiste må dog være, at han trives, tager på, er glad, smilende, sover godt, udvikler sig - og du kan mærke, at han har det godt...
Hvis min formodning er rigtig, at jeres dreng har brug for mere mælk, et større og mere mættende måltid, som en flaske med erstatning kan sikre ham, så vil du opleve en noget større ro, og han vil naturligt falde lettere i søvn, sove længere og mere sammenhængende, og han vil ikke være så ked af det, når han er vågen. De ting du ønsker dig, lyder for mig til at hænge sammen med, at han har brug for mere mælk...
Tal også med din sundhedsplejerske - det lyder som om, at hun også er ret meget inde over :) Rigtig meget held og lykke og stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske