Brev:
Vågne timer midt på natten
8. januar 2020
Alder:
3 år, 5 mdr.
Vågne timer midt på natten
Kære Helen
Vi har et spørgsmål mere vedrørende lillebror. Denne gang vedrørende hans søvn.
Lillebror sover efterhånden fint og for det meste i sin egen seng. Men, han kommer ind i dobbeltsengen til sin far (jeg ligger i stuen, fordi jeg ikke orker at rykke rundt midt om natten) et sted mellem kl. 23.30 og kl. 06.
Typisk midt på natten – omkring kl. 2-3. Han siger en høj lyd som signal til, at nogen kommer ind til ham (han står aldrig selv ud af sengen, og han kalder heller ikke som sådan på nogen af os).
Så bliver han båret ind til far, og her falder han typisk i søvn igen med det samme. Men en gang (nogle gange to) om ugen, er han så vågen, at han ikke kan falde i søvn igen. I nat var han eksempelvis vågen fra kl. 1 til 4. Til trods for at der er helt mørkt og intet sker. Hvis han græder, tegner far ham på ryggen. Men det hjælper ikke, om han ender som regel med at smågræde sig selv i søvn 2-3 nogle gange 4 timer efter, han er vågnet.
Har du et bud på, hvad det er, der sker, og hvad vi kan gøre anderledes?
Nogle nætter sover han uden en lyd fra kl. 19 til 06, og så kommer han med ind (altså han siger den høje lyd og bliver båret ind) og sover måske en halv eller en hel time mere sammen med far.
Når vi putter ham om aftenen, sidder han i sin seng og får læst en bog, vi taler lidt om dagen, og bagefter bliver vi siddende hos ham og synger en sang eller to. Tidligere kunne vi godt gå fra ham, og så faldt han selv i søvn. Men fordi han er så relativt træt omkring kl. 19, bliver han ked af det, når vi går. Og da han falder i søvn på 5-10 minutter, bliver vi bare siddende, til han sover.
Er det vigtigt, at han igen lærer at falde i søvn selv? Eller kan vi skubbe det, til han får mere overskud og ro med den ”nye” hverdag i børnehaven?
Han er stadig relativt ny i børnehaven (han begyndte i september), og vi kan mærke, at han stadig er udfordret med de mange store børn. Han er også glad og modig og nysgerrig etc. Men det er en træt dreng, vi henter om eftermiddagen – og han bliver altid meget begejstret, når det går op for ham, at det er lørdag/søndag, og vi kan blive hjemme.
Vi glæder os meget til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
L