Vågne timer midt på natten

8. januar 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Vågne timer midt på natten

Kære Helen

Vi har et spørgsmål mere vedrørende lillebror. Denne gang vedrørende hans søvn.

Lillebror sover efterhånden fint og for det meste i sin egen seng. Men, han kommer ind i dobbeltsengen til sin far (jeg ligger i stuen, fordi jeg ikke orker at rykke rundt midt om natten) et sted mellem kl. 23.30 og kl. 06.
Typisk midt på natten – omkring kl. 2-3. Han siger en høj lyd som signal til, at nogen kommer ind til ham (han står aldrig selv ud af sengen, og han kalder heller ikke som sådan på nogen af os).

Så bliver han båret ind til far, og her falder han typisk i søvn igen med det samme. Men en gang (nogle gange to) om ugen, er han så vågen, at han ikke kan falde i søvn igen. I nat var han eksempelvis vågen fra kl. 1 til 4. Til trods for at der er helt mørkt og intet sker. Hvis han græder, tegner far ham på ryggen. Men det hjælper ikke, om han ender som regel med at smågræde sig selv i søvn 2-3 nogle gange 4 timer efter, han er vågnet.

Har du et bud på, hvad det er, der sker, og hvad vi kan gøre anderledes?

Nogle nætter sover han uden en lyd fra kl. 19 til 06, og ...

Annonce

... så kommer han med ind (altså han siger den høje lyd og bliver båret ind) og sover måske en halv eller en hel time mere sammen med far.

Når vi putter ham om aftenen, sidder han i sin seng og får læst en bog, vi taler lidt om dagen, og bagefter bliver vi siddende hos ham og synger en sang eller to. Tidligere kunne vi godt gå fra ham, og så faldt han selv i søvn. Men fordi han er så relativt træt omkring kl. 19, bliver han ked af det, når vi går. Og da han falder i søvn på 5-10 minutter, bliver vi bare siddende, til han sover.

Er det vigtigt, at han igen lærer at falde i søvn selv? Eller kan vi skubbe det, til han får mere overskud og ro med den ”nye” hverdag i børnehaven?

Han er stadig relativt ny i børnehaven (han begyndte i september), og vi kan mærke, at han stadig er udfordret med de mange store børn. Han er også glad og modig og nysgerrig etc. Men det er en træt dreng, vi henter om eftermiddagen – og han bliver altid meget begejstret, når det går op for ham, at det er lørdag/søndag, og vi kan blive hjemme.

Vi glæder os meget til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne