Svar: Vågne timer midt på natten
8. januar 2020
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig/jer :)
Jeg tror ikke, at jeres rutiner med at sidde hos lillebror 5-10 minutter hver aften, hvor I læser, taler lidt om dagen, synger en sang osv. er forklaringen på, at jeres dreng vågner om natten. Det er så kort tid, at I sidder der, og det er vigtigt, at han falder trygt i søvn.
Det kan dog godt spille ind, at han har lært at komme ind til far om natten. Altså at det med at vågne, kalde med lyd og blive hentet ind til soveværelset efterhånden gør, at han så naturligt vågner hver nat og søger dette... Og tendensen til at vågne og have behov for far om natten er naturligt øget nu, fordi han er startet i børnehave, og der sker rigtig meget, som han naturligt har svært ved at forholde sig til. Det er både i forhold til at være en af de yngste, skulle følge med de andre og noget større børn, finde ud af at agere, når andre holder en uden for legen, taler grimt, skubber osv.
Dertil kommer, at han jo er meget på egen hånd dagen igennem og på den ene side skal tackle og håndtere mange situationer selv, og også skal leve op til mange nye krav. Der kræves større selvhjulpen hed nu, og alt sammen er det med til at give øget drømmeaktivitet og ofte også urolig søvn og derfor også tendens til opvågninger om natten.
Han har også en alder nu, hvor mange børn begynder at have mareridt, på samme måde, som vi voksne kan have. Altså skræmmende drømme, som godt kan gøre, at man efterfølgende har svært ved at falde i søvn igen...
Det er rigtig godt, at far signalerer sovetid og holder fast i, at det ikke er tid til at stå op, ikke tid til at ligge og snakke, men at det er mørkt, og de skal sove videre. Det lyder hårdt, men dog også hyggeligt med fingertegning på ryggen og nærhed.. Når det er sagt, så lyder det dog også som om, at det ville være dejligt, hvis mor snart kunne vende tilbage til soveværelset igen :) Ligesom det ville være rart, hvis lillebror kunne lære selv at gå ind til jer om natten og ikke skulle hentes...
Hvor om alting er, så er jeres største udfordring jo lige nu, at jeres dreng nogle gange kan være vågen om natten - i timer - og det går naturligt ikke. Hvis det kun skete en sjælden gang imellem, så var det okay, men når det sker flere gange om ugen, så er det ikke rart for nogen af jer - og jeres dreng har naturligt lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I har.
I skal være meget opmærksomme på, at I stadig bør holde fast i dagens rytme. Det vil sige, at selvom han har været vågen fra kl 3-5, og derfor er "faldet sent i søvn" igen, så vil jeg normalt anbefale jer, at I holder fast i stå op tidspunktet. Hvis I er hjemme og det er fridag, så er det altså ikke nogen god idé at lade ham sove længere om morgenen. Det vil naturligt give ham den søvn, som han mangler fra om natten, men det vil samtidig vænne ham til at han kan indhente søvnen om morgenen og ikke vænne ham til at sove om natten. Derfor er det vigtigt, at I holder fast i den rytme, som han normalt skal følge.
MEN, når det så er sagt, så afhænger dette også af, hvordan hans så fungerer i løbet af dagen. Når børn vågner om natten og har en længere vågenperiode midt nat, så kan det nemlig godt skyldes, at de powernapper sidst på dagen. Altså at han når at tage en lille lur, når I henter ham fra børnehave....
Det er efterhånden ca. 5 måneder siden, at han har sovet til middag, og jeg ved fra jeres tidligere breve, at hans søvn og rytme blev betydeligt bedre, da han begyndte at springe middagsluren over. Generelt vil søvn om dagen kunne reparere på manglende nattesøvn, og derfor skal børn have lov til at tage en lur om dagen, hvis de sover dårligt om natten. MEN hos jer vil det være bedre, at han sover lidt længere om morgenen og så starter dagen mere udhvilet og med større overskud - og I så er sikre på, at han ikke powernapper om eftermiddagen.
Det er altså som udgangspunkt bedst, hvis han kan følge en nogenlunde fast rytme dagen igennem, komme op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag, weekend, juleferie osv. fordi hans indre ur indstiller sig på dette, og han vænnes på den måde til, at om dagen er man vågen og aktiv, om natten sover man. Men hvis han lige nu - på grund af alder, udvikling, børnehavestart osv. vågner om natten og derfor har brug for lidt ekstra dagssøvn, så er det altså vigtigt, at dette ligger om morgenen og ikke sidst på dagen - fordi søvnen sidst på dagen vil "æde" af nattesøvnen.
Jeg håber, at I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske