Svar: Vågne timer midt på natten

8. januar 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig/jer :)

Jeg tror ikke, at jeres rutiner med at sidde hos lillebror 5-10 minutter hver aften, hvor I læser, taler lidt om dagen, synger en sang osv. er forklaringen på, at jeres dreng vågner om natten. Det er så kort tid, at I sidder der, og det er vigtigt, at han falder trygt i søvn.

Det kan dog godt spille ind, at han har lært at komme ind til far om natten. Altså at det med at vågne, kalde med lyd og blive hentet ind til soveværelset efterhånden gør, at han så naturligt vågner hver nat og søger dette... Og tendensen til at vågne og have behov for far om natten er naturligt øget nu, fordi han er startet i børnehave, og der sker rigtig meget, som han naturligt har svært ved at forholde sig til. Det er både i forhold til at være en af de yngste, skulle følge med de andre og noget større børn, finde ud af at agere, når andre holder en uden for legen, taler grimt, skubber osv.

Dertil kommer, at han jo er meget på egen hånd dagen igennem og på den ene side skal tackle og håndtere mange situationer selv, og også skal leve op til mange nye krav. Der kræves større selvhjulpen hed nu, og alt sammen er det med til at give øget drømmeaktivitet og ofte også urolig søvn og derfor også tendens til opvågninger om natten.

Han har også en alder nu, hvor mange børn begynder at have mareridt, på samme måde, som vi voksne kan have. Altså skræmmende drømme, som godt kan gøre, at man efterfølgende har svært ved at falde i søvn igen...

Det er rigtig godt, at far signalerer sovetid og holder fast i, at det ikke er tid til at stå op, ikke tid til at ligge og snakke, men at det er mørkt, og de skal sove videre. Det lyder hårdt, men dog også hyggeligt med fingertegning på ryggen og nærhed.. Når det er sagt, så lyder det dog også som om, at det ville være dejligt, hvis mor snart kunne vende tilbage til soveværelset igen :) Ligesom det ville være rart, hvis lillebror kunne lære selv at gå ind til jer om natten og ikke skulle hentes...

Hvor om alting er, så er jeres største udfordring jo lige nu, at jeres dreng nogle gange kan være vågen om natten - i timer - og det går naturligt ikke. Hvis det kun skete en sjælden gang imellem, så var det okay, men når det sker ...

Annonce

... flere gange om ugen, så er det ikke rart for nogen af jer - og jeres dreng har naturligt lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I har.

I skal være meget opmærksomme på, at I stadig bør holde fast i dagens rytme. Det vil sige, at selvom han har været vågen fra kl 3-5, og derfor er "faldet sent i søvn" igen, så vil jeg normalt anbefale jer, at I holder fast i stå op tidspunktet. Hvis I er hjemme og det er fridag, så er det altså ikke nogen god idé at lade ham sove længere om morgenen. Det vil naturligt give ham den søvn, som han mangler fra om natten, men det vil samtidig vænne ham til at han kan indhente søvnen om morgenen og ikke vænne ham til at sove om natten. Derfor er det vigtigt, at I holder fast i den rytme, som han normalt skal følge.

MEN, når det så er sagt, så afhænger dette også af, hvordan hans så fungerer i løbet af dagen. Når børn vågner om natten og har en længere vågenperiode midt nat, så kan det nemlig godt skyldes, at de powernapper sidst på dagen. Altså at han når at tage en lille lur, når I henter ham fra børnehave....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er efterhånden ca. 5 måneder siden, at han har sovet til middag, og jeg ved fra jeres tidligere breve, at hans søvn og rytme blev betydeligt bedre, da han begyndte at springe middagsluren over. Generelt vil søvn om dagen kunne reparere på manglende nattesøvn, og derfor skal børn have lov til at tage en lur om dagen, hvis de sover dårligt om natten. MEN hos jer vil det være bedre, at han sover lidt længere om morgenen og så starter dagen mere udhvilet og med større overskud - og I så er sikre på, at han ikke powernapper om eftermiddagen.

Det er altså som udgangspunkt bedst, hvis han kan følge en nogenlunde fast rytme dagen igennem, komme op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag, weekend, juleferie osv. fordi hans indre ur indstiller sig på dette, og han vænnes på den måde til, at om dagen er man vågen og aktiv, om natten sover man. Men hvis han lige nu - på grund af alder, udvikling, børnehavestart osv. vågner om natten og derfor har brug for lidt ekstra dagssøvn, så er det altså vigtigt, at dette ligger om morgenen og ikke sidst på dagen - fordi søvnen sidst på dagen vil "æde" af nattesøvnen.

Jeg håber, at I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder