Brev:
Døgnrytme baby 16 uger
6. september 2019
Alder:
3 mdr.
Døgnrytme baby 16 uger
Hej Helen :)
Min søn er 16 uger i dag, og jeg har nogle spørgsmål til hans søvn og døgnrytme.
Han sover generelt rigtig godt, og har siden han var 1,5 måned sovet 5-5,5 timer i streg om natten, og jeg tror bestemt at de lange søvnstræk om natten skyldes at vi svøber ham- det giver en rigtig god tryghed, og det får ham til at falde utrolig hurtigt til ro.
Han sover dog meget korte lure om dagen, medmindre han sover på mig. Når han sover på mig, kan han sagtens sove 3 timer ad gangen, men det ville være rart hvis han kunne sove så længe “for sig selv” om dagen.
En typisk døgnrytme for ham ser sådan her ud:
Vågner 06.00 - får mad
Sover videre indtil 08-08.30 - får mad (det kan dog svinge, andre dage sover han til kl. 9 eller 10, med et måltid ind imellem)
Vi står op og leger lidt
Mellem 09.30 og 10.00: Tager første lur- Her sover han typisk kun 30-35 minutter.
Vågentid
Middagslur mellem 12-13: Som nævnt, sover han 2-3 timer, hvis han sover på mig, men sover han for sig selv, er det meget svært at få ham til at sove mere end 40 minutter.
Vågentid indtil kl. 17-18, hvor han tager en powernap på ca. 30 minutter. Nogle dage tager han først powernappen ved 19-20 tiden.
Kl. 22 sover til nat - til mellem 03.30 og 04, hvor han får mad.
Han får selvfølgelig mad imellem alle lure, ofte 2-3 gange imellem hver lur. Han er en meget lang dreng, så han følger ikke sin vægtkurve til punkt og prikke, men han trives så godt og vågner altid med et smil, og er utrolig livlig og glad.
Vi er lidt i tvivl om hvor meget rutine det er nødvendigt vi lægger ind, da vi ikke har haft problemer med at få ham til at sove, vi giver ham bare en sut og holder ham i hånden og nusser ham i håret indtil han sover (og om aftenen synger vi en godnatsang) og det tager sjældent mere end 10 minutter.
Så her kommer nogle spørgsmål, håber det er ok der er mange ;-)
1) Hvor længe tænker du at vi kan svøbe ham? Han er nemlig begyndt at vende sig fra ryg til siden, så jeg tror snart han begynder at vende sig helt om på maven, og jeg er i tvivl om vi kan svøbe ham, når han kan vende sig.
2) Må han godt sove så lange stræk ad gangen om natten, når nu han trives så godt?
3) Har du nogle gode råd til hvordan vi kan få ham til at sove længere ad gangen, for sig selv, om dagen?
4) Han tager altid hans lure i stuen hos os, men ville det være bedre decideret at lægge ham i seng til hans lur? Han sover i en bedsidecrib ved vores seng om natten.
Håber du kan besvare alle mine spørgsmål- på forhånd tusind tak :)
Med venlig hilsen
Malene