Døgnrytme baby 16 uger

6. september 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Døgnrytme baby 16 uger

Hej Helen :)

Min søn er 16 uger i dag, og jeg har nogle spørgsmål til hans søvn og døgnrytme.
Han sover generelt rigtig godt, og har siden han var 1,5 måned sovet 5-5,5 timer i streg om natten, og jeg tror bestemt at de lange søvnstræk om natten skyldes at vi svøber ham- det giver en rigtig god tryghed, og det får ham til at falde utrolig hurtigt til ro.
Han sover dog meget korte lure om dagen, medmindre han sover på mig. Når han sover på mig, kan han sagtens sove 3 timer ad gangen, men det ville være rart hvis han kunne sove så længe “for sig selv” om dagen.

En typisk døgnrytme for ham ser sådan her ud:
Vågner 06.00 - får mad
Sover videre indtil 08-08.30 - får mad (det kan dog svinge, andre dage sover han til kl. 9 eller 10, med et måltid ind imellem)
Vi står op og leger lidt
Mellem 09.30 og 10.00: Tager første lur- Her sover han typisk kun 30-35 minutter.
Vågentid
Middagslur mellem 12-13: Som nævnt, sover han 2-3 timer, hvis han sover på mig, men sover han for sig selv, er det meget svært at få ham til at sove mere end 40 minutter.
Vågentid indtil kl. 17-18, hvor han tager en powernap på ca. 30 minutter. Nogle dage tager han først powernappen ved 19-20 tiden.
Kl. 22 sover til nat - til mellem 03.30 og 04, hvor han får mad.

Han får ...

Annonce

... selvfølgelig mad imellem alle lure, ofte 2-3 gange imellem hver lur. Han er en meget lang dreng, så han følger ikke sin vægtkurve til punkt og prikke, men han trives så godt og vågner altid med et smil, og er utrolig livlig og glad.

Vi er lidt i tvivl om hvor meget rutine det er nødvendigt vi lægger ind, da vi ikke har haft problemer med at få ham til at sove, vi giver ham bare en sut og holder ham i hånden og nusser ham i håret indtil han sover (og om aftenen synger vi en godnatsang) og det tager sjældent mere end 10 minutter.

Så her kommer nogle spørgsmål, håber det er ok der er mange ;-)

1) Hvor længe tænker du at vi kan svøbe ham? Han er nemlig begyndt at vende sig fra ryg til siden, så jeg tror snart han begynder at vende sig helt om på maven, og jeg er i tvivl om vi kan svøbe ham, når han kan vende sig.

2) Må han godt sove så lange stræk ad gangen om natten, når nu han trives så godt?

3) Har du nogle gode råd til hvordan vi kan få ham til at sove længere ad gangen, for sig selv, om dagen?

4) Han tager altid hans lure i stuen hos os, men ville det være bedre decideret at lægge ham i seng til hans lur? Han sover i en bedsidecrib ved vores seng om natten.

Håber du kan besvare alle mine spørgsmål- på forhånd tusind tak :)

Med venlig hilsen
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi