Brev:
Vand i flaske
12. august 2019
Alder:
15 mdr.
Vand i flaske
Hej Helen,
Vores mindste søn er nu 15 måneder. Han trives og udvikler sig rigtig godt.
Han kan både gå, løbe og sige nogle få ord.
Vi har en udfordring i forhold til hans natte søvn, som du ved har vi kæmpet med en del sygdom i foråret og været meget ramte. Derudover har vi også, som vi tidligere har skrevet om kæmpet med at han står tidligt op.
Han har spist alt for meget mælk om natten og haft rigtig svært ved at komme videre i sin søvn uden flasken.
Hen over sommeren har vi haft problemer med nogle meget voldsomme tand frembrud. Han har haft helt blå og sorte bylder på størrelse med en ært ovenpå hans 4 kindtænder. De er nu endelig kommet igennem.
Det har betydet meget for hans humør. Men i alt det kaos er vi nu endt med at han sover lidt bedre, dog får han ofte vand i flaske om natten nu.
En typisk dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl 5: Vågner (HURRA for det! Tænk man skulle være lykkelig for det tidspunkt)
Kl. 6: Morgenmad
Kl. 8.30/9: Formiddagsmad
Kl. 11/11.30: Frokost
Kl. 11/12: Lur (han sover alt fra 1-3 timer, det svinger meget)
Kl. 15: Eftermiddagsmad
Kl. 16: En lille snack (Typisk bare lige en ostehaps eller to)
Kl. 17.30: Aftensmad
Kl. 18.30: Putteritual begynder, puttes med mælk
Kl. 3.00/4.00: Vågner, drikker vand i flaske (ikke hverdag)
Vi ved godt at det ikke er optimalt at han får vand i flaske, han burde jo få det i kop, men han har så svært ved at falde hen igen uden flasken. Hvordan kommer vi ud af det med vand i flaske?
Vi har svært ved at aflæse om det er fordi han har ondt (ører, tænder eller astmatisk bronkitis), eller om han vågner fordi han er tørstig. Sagt med andre ord er vi i tvivl om det er et behov han har de dage han vågner eller om det er ved at blive en dårlig vane.
Han vil ikke tage sutten om natten og bliver hysterisk hvis vi giver ham den.
Vi forsøger altid at undgå vand, vi starter med at lægge en hånd på ham. Det virker meget sjældent.
Vi har prøvet at give ham vand i kop, men han kan ikke komme videre i søvnen – så vågner han bare helt op.
Han drikker rigeligt vand i løbet af dagen.
Vi har også forsøgt at trappe ned, men så sover han ikke videre.
Han er normalt en meget glad dreng, men vi kan slet ikke trøste ham om natten. Han kaster sig rundt og er tydeligt træt. Derfor har vi pt. valgt at han må drikke vand så alle kan få søvn. Vi vil bare rigtig gerne af med flasken før det bliver et problem (hvis det ikke allerede er det).
Håber du vil dele dine tanker med os.
Med venlig hilsen
Kris