Vand i flaske

12. august 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vand i flaske

Hej Helen,

Vores mindste søn er nu 15 måneder. Han trives og udvikler sig rigtig godt.
Han kan både gå, løbe og sige nogle få ord.

Vi har en udfordring i forhold til hans natte søvn, som du ved har vi kæmpet med en del sygdom i foråret og været meget ramte. Derudover har vi også, som vi tidligere har skrevet om kæmpet med at han står tidligt op.

Han har spist alt for meget mælk om natten og haft rigtig svært ved at komme videre i sin søvn uden flasken.

Hen over sommeren har vi haft problemer med nogle meget voldsomme tand frembrud. Han har haft helt blå og sorte bylder på størrelse med en ært ovenpå hans 4 kindtænder. De er nu endelig kommet igennem.

Det har betydet meget for hans humør. Men i alt det kaos er vi nu endt med at han sover lidt bedre, dog får han ofte vand i flaske om natten nu.

En typisk dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl 5: Vågner (HURRA for det! Tænk man skulle være lykkelig for det tidspunkt)
Kl. 6: Morgenmad
Kl. 8.30/9: Formiddagsmad
Kl. 11/11.30: Frokost
Kl. 11/12: Lur (han sover alt fra 1-3 timer, det svinger meget)
Kl. 15: Eftermiddagsmad
Kl. 16: En lille snack (Typisk bare lige en ostehaps eller to)
Kl. 17.30: Aftensmad
Kl. 18.30: Putteritual begynder, puttes med mælk
Kl. 3.00/4.00: Vågner, ...

Annonce

... drikker vand i flaske (ikke hverdag)

Vi ved godt at det ikke er optimalt at han får vand i flaske, han burde jo få det i kop, men han har så svært ved at falde hen igen uden flasken. Hvordan kommer vi ud af det med vand i flaske?

Vi har svært ved at aflæse om det er fordi han har ondt (ører, tænder eller astmatisk bronkitis), eller om han vågner fordi han er tørstig. Sagt med andre ord er vi i tvivl om det er et behov han har de dage han vågner eller om det er ved at blive en dårlig vane.
Han vil ikke tage sutten om natten og bliver hysterisk hvis vi giver ham den.

Vi forsøger altid at undgå vand, vi starter med at lægge en hånd på ham. Det virker meget sjældent.

Vi har prøvet at give ham vand i kop, men han kan ikke komme videre i søvnen – så vågner han bare helt op.

Han drikker rigeligt vand i løbet af dagen.
Vi har også forsøgt at trappe ned, men så sover han ikke videre.

Han er normalt en meget glad dreng, men vi kan slet ikke trøste ham om natten. Han kaster sig rundt og er tydeligt træt. Derfor har vi pt. valgt at han må drikke vand så alle kan få søvn. Vi vil bare rigtig gerne af med flasken før det bliver et problem (hvis det ikke allerede er det).

Håber du vil dele dine tanker med os.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin