Pludselig ændret natteroderi

6. august 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Pludselig ændret natteroderi

Hej Helen.

Jeg skrev for et par uger siden ang. hjælp til at flytte nattesøvnen idet vores søn vågnede kl 5. Det kom heldigvis meget naturligt at søvnen blev flyttet.

Han bliver nu puttet ml. 19-20, og sover typisk omkring kl 20. Vågner ml. kl 6-7 hvilket er rigtig fint. Dagslurerne er stadig meget variende, men sover nok omkring 2,5-3,5 time om dagen. Han følger nogenlunde den plan du skrev sidst, selvfølgelig kan tidspunkt og længde af lure variere.

I takt med at han blev puttet senere fik vi også nogle roligere nætter, med mad 1-2 gange, ca omkring kl 1 og omkring kl 4-5 om morgenen. Udover dette har jeg nok skulle over til ham 3-4 gange for lige at give sut osv. Men pludselig for 3 dage siden ændrede dette sig.

Han er nu blevet så urolig igen, værre end det har været længe, tror jeg skal over til ham ml. 15-20 gange. I hvert fald hver time, hvis ikke mere. Han ligger og sparker med benene, armene kører op i ansigtet, siger lyde og generelt bare urolig. Har ikke indtryk af at han er vågen imens eller at han får lagt sig i en stilling der er træls for ham (som jeg kan læse godt kan være tilfældet med den alder han har). Han er bare urolig. Har svært ved at finde ud af hvordan jeg får ro på ham. Selv når han vågner for at spise går der længe før han er faldet til ro igen, dette plejede altid at hjælpe med det samme. Så alle de ting der normalt gør at han bliver rolig virker ikke rigtig lige pt.

Det er ...

Annonce

... ekstremt hårdt at skulle op så mange gange om natten. Til info ligger han i en bedside crib ved siden af vores seng, sover her i en babynest. Om dagen synes jeg han sover roligt og er i godt humør når han er oppe.

Hvis jeg kigger på vores dagligdag og den rytme vi prøver at køre synes jeg ikke der har været nogen ændringer som burde gøre at han pludselig sover så dårligt. Det er kommet fra den ene nat til den anden. Vi putter på samme måde, han spiser som han plejer både med MME og grød/mos. Tænker ikke han er overstimuleret eller lign.

Glad og tilpas. Normal afføring og tunge bleer. Så kan ikke finde noget der burde påvirke ham til dårlig søvn.

Jeg kan læse mig frem til at han er midtvejs i et tigerspring i øjeblikket, nr. 5. Det er den eneste årsag jeg kan finde, dog synes jeg ikke har han været påvirket af det indtil nu. Selvfølgelig kan han have dage hvor han er mere pylret, men ikke noget slemt. Så umiddelbart har dette tigerspring ikke den store indvirkning. Det forrige var slemt - nr. 4.

Så søger lidt råd til hvad det kan skyldes, og hvordan det kan afhjælpes.

Tilmed er jeg lidt usikker på hvor meget MME han skal have. Han får ca 6 flasker i døgnet, midnat, tidlig morgen, morgen, formiddag, middag og ved puttetid. 2-3 gange grød/mos og lidt frugtmos ind iml (som den plan du beskrev).
Han er 6 måneder (født 30 januar), vejer 9 kg og ca 70 cm lang.

Ser meget frem til dit svar

Med venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.