Svar: Pludselig ændret natteroderi

6. august 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af den dagsplan, jeg sendte dig tidligere - og at I faktisk har fået ændret på rytmen, så jeres dreng ikke starter dagen allerede kl 05, men så I nu kan sove til 06-07.. dejligt! :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng gennemgår et stort udviklingsspring lige nu og at dette højst sandsynligt spille ind på hans meget urolige nætter. Motorisk begynder han at kunne flytte mere på sig. Han triller omkring, sparker, bruger sine hænder, griber ud osv. Han kan også se længere nu, observerer rummet, som han er i meget mere bevidst, kikker efter legetøj, begynder at krybe efter det, trækker eller skubber sig frem - ofte baglæns til stor frustration...

Og det betyder, at han om natten får sig lagt i stillinger, som han ikke rigtig mestrer at komme væk fra - ligesom du har læst jeg har beskrevet til andre - men det betyder faktisk også, at han begynder at have behov for at kunne skifte stilling om natten. Du skriver, at han sover i bedsidecrib med en babynest og han er samtidig en stor dreng på 9 kg.. jeg tænker, at han måske er for stor til sin babynest og bliver vækket og irriteret over den... og måske nu har brug for netop at kunne trille omkring om natten, brug for at kunne flytte på sig.

Samtidig vil det, at han oplever verden mere og mere bevidst også gøre, at han om dagen får langt flere stimuli - og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover. Det betyder, at han lige nu vil have ekstra meget drømmeaktivitet og derfor vil han kunne sige mange lyde i søvne om natten. Og det er ikke alle lyde, som du skal reagere på. Nogle gange vil han ligge og småklynke, nogle gange kan han ligge og virre med hovedet, slå ud med armene, græde.. nogle gange pludre eller grine mere eller mindre i søvne, netop fordi han drømmer rigtig meget.

Det kan være en fordel, at I netop har en bedside crib. Normalt vil den være koblet til siden af dobbeltsengen, og det giver mulighed for, at han så ligger lige ved siden af dig (eller far), så du ikke behøver stå op, for at hjælpe ham - men i stedet blot kan lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke dig. Og du kan så blot sove videre. Er det ikke sådan hos jer? At I sover sammen gør det muligt for dig at berolige ham med hænder og kærtegn, før han vågner for meget op og på den måde hurtigt kan hjælpe ham ind i søvnen igen med ganske lidt kontakt og måske uden at du behøver vågne for meget op, men næsten kan gøre det i søvne...

Andre gange kan det være en fordel at putte ham i tremmesengen på eget værelse, så han nu lærer at sove for sig selv. Når I ikke sover sammen, så vil du naturligt ikke reagere på ham så hurtigt, og det vil give ham mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd - netop fordi det ikke er alle lyde, som du skal reagere på.. Det er i forhold til forebyggelse af vuggedød, at man anbefaler, at børn først kommer på eget værelse fra 6 måneders alderen, men nu hvor han er 6 ...

Annonce

... måneder må han gerne puttes for sig selv, hvis du tænker, at det kan give alle bedre søvn :)

Det er som sagt naturligt, at han sover uroligt netop nu, og du skal naturligvis give ham den ro og nærhed, som han har behov for. Det er dog godt at være opmærksom på at han så vidt muligt skal hjælpes med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil sige, at du skal forsøge at undgå sut i munden hver gang han siger noget, undgå at tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham i armene osv. Men i stedet hjælpe ham med at finde roen, der hvor han fra starten er puttet - det er også godt, hvis han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og ikke falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes.

Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at han ikke vågner, græder og sover uroligt, fordi han f.eks. har problemer med ørerne eller har ondt på grund af tandfrembrud. Det kan være nødvendigt at få lægen til at kikke på ham, hvis du har indtryk af, at han vågner, fordi han har ondt :)

Det lyder rigtig fint med 6 flasker i døgnet med den alder han har, og derudover morgenmad, frokost og aftensmad og så to små mellemmåltider (formiddag og eftermiddag) dagligt. Flasken indgår stadig som en fast del af hans putteritual, men det vil være godt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden.

I slutningen af 6 måneders alderen vil det være rigtig godt at skære ned til 5 flasker og i 7 måneders alderen vil det ofte være fint med 4 flasker i døgnet. Jeg anbefaler, at disse fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at det er flaskerne formiddag og eftermiddag, som forsvinder i 7 måneders alderen og i stedet gives lidt større mellemmåltider her.

Lige nu er hans døgnbehov 110 ml pr kg han vejer - og da han vejer 9 kg, så vil det sige 990 ml mme i døgnet. Fordelt på 6 flasker så passer dette med, at han skal tilbydes ca. 165 ml i hver flaske. Det vil dog ofte være sådan, at han drikker lidt mere aften og sen aften f.eks. 180-200 ml af gangen her og så drikker han lidt mindre i løbet af dagen. Men samlet en lille liter mme.

Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Lille flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Begynder måske at kunne springe dagens 3. lur over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende.

Flaske og puttes til natten 19-19.30

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)