Putning er en dræber

11. juni 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning er en dræber

Hej Helen,

Jeg skriver til dig, fordi jeg vil omlægge vores rutiner hvad angår putning af vores to børn på hhv. 2,5 og 4,5 år. Det tager mig ofte op til 2,5 time at få dem til at sove, og det ærgrer mig gevaldigt, at en ellers god og hyggelig altid skal slutte med, at vi alle bliver frustrerede og kede af det. Det må vi lave om på! Måske du kan give os et par gode råd med på vejen?

Putningen foregår således, at enten min mand eller jeg putter børnene i én og samme dobbeltseng. Her får de begge lov at vælge en lille bog, vi skal læse. Jeg ligger altid imellem dem i sengen, så de begge kan følge med i bogen og bruger typisk 20-25 minutter på at læse (med små spørgsmål, forklaringer mm. undervejs). Herefter kysser jeg dem, siger "godnat og tak for en dejlig dag - nu er dagen slut, og vi skal sove". Jeg bliver liggenede mellem dem og lukker mine øjne. Måske er det dumt. Min mand sætter sig typisk på en stol ved forenden, men det kan jeg ikke slippe afsted med, uden de begynder at græde (som sagt skal vi lægge putterutinen om nu, så jeg er modtagelig over for at ændre på det).

Nå, men jeg bliver altså liggende, og så begynder cirkuset ellers. Den ene begynder at ligge og lave lyde med sin mund. Den anden begynder at ligge og synge. Så skal den ene have vand, ...

Annonce

... og det skal den anden selvfølgelig også. Derefter begynder den ene at lave en hule i dynen, mens den anden begynder at cykle med benene i luften. Det er vitterligt et cirkus. I hele processen fortæller jeg dem roligt men kontinuerligt "læg jer ned og slap af" og "vi skal være stille nu" osv. osv. Hvis de siger, de ikke kan sove, beder jeg dem lægge sig ned og bare slappe af. Men det hjælper ikke en fis, og efter 1,5 time er min tålmodighed vældig tyndslidt, og jeg begynder at hæve stemmen. Nogle gange går jeg uden for døren for at "trække vejret", men så græder de som pisket og løber efter mig. Sådan fortstætter det måske en time endnu, indtil vi alle er drønfrustrerede og kede af det. På et tidspunkt i al tumulten lægger de sig om på siden, falder til ro og falder i søvn.

Vi har prøvet at justere på putte-tidspunktet (både den ene og den anden vej), men det gør ingen forskel. Min mand har væsentlig nemmere ved at putte, (det tager ham typisk 20-30 min), og det er uden konflikter. Han kan ikke forstå, hvorfor de er en hel sæk lopper, hver gang jeg skal putte dem, men jeg tænker, at jeg måske bare er for vag?

Har du mon nogle gode råd og idéer til, hvordan vi kan gøre putningen til en god afslutning på dagen, Helen?

Med venlig hilsen

En frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor