Brev:
Dårlig søvn - 6 mdr.
12. oktober 2018
Alder:
6 mdr.
Dårlig søvn - 6 mdr.
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse og fantastiske bøger.
Jeg skriver til dig da Emilia på nu seks måneder stadig har svært ved at finde den gode nattesøvn.
Emilia er en stor pige som altid har trives rigtig godt om dagen. Indtil for et par uger siden sov hun sine tre lure og har faktisk altid haft en fast god dagsrytme. Nætterne har aldrig været super gode.
For et par uger siden gik hun helt af sig selv over til to lurer - som fordeler sig på ca 2 timer formiddag og 2,5 timer eftermiddag. Hun er ikke til at drive til en 3. lur mere, hvilket sådan set er helt fint men... efter hun er gået over til to lure er hendes nattesøvn (selv om jeg ikke troede der var muligt) blevet endnu dårligere.
Inden hun stoppede med sin 3. Lur blev hun lagt omkring kl 21.00 og sov til 07.00 men med mange opvågninger i løbet af en nat.
Nu bliver Emilia puttet mellem 19 og 20. Hun sover ikke vildt godt og har generelt stadig mange opvågninger. Hun bliver puttet hvor hun får en flaske. Og hun får typisk en flaske igen kl 24 eller lidt senere.
‘Balladen’ starter efter kl ca 3.00 hvor hun ikke er træt mere. Den første time frem til klokken 4.00 kan jeg som regel få hende lullet lidt i søvn men herefter Er Emilia klar til at stå op. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det og med en opvågning ca en gang i times frem til dette tidspunkt, er jeg ved at være ret slidt.
Hendes dag ser sådan nogenlunde således ud:
19.00/19.30 emilia får flaske og bliver puttet og falder hurtigt i søvn
24.00/01.00 emilia får en flaske og sover videre
03.00 begynder at ligge meget utrolig
04.00/04.30 godmorgen og emilia er frisk. Jeg forsøger nogen gange at give en flaske her alt efter hvornår den foregående flaske lå men det har ingen effekt. Hun får en flaske mellem 04.30 og 6.00
07.00 emilia får morgenmad
08.00 flaske og lur til ca kl 10.00
11.30 emilia får frokost og vand af kop
13.00 emilia får flaske og lægges til lur
15.30 vågner fra lur og får efter en times tid en flaske
17.30 aftensmad og vand af kop
I sine vågentimer er hun meget glad og aktiv. Pludrer, griner og hygger med mig, sin far og storesøster. Jeg synes det er utroligt hun ikke virker hverken træt eller uoplagt.
Kan du se noget i hendes rytme som er skyld i denne dårlige nattesøvn, og det at hun vågner så tidligt. Er der andre gode råd eller ting jeg kan gøre anderledes??
Mange hilsner
Emilias mor