Svar: Dårlig søvn - 6 mdr.
12. oktober 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Emilias mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar :)
Der er ingen tvivl om, at der udviklingsmæssigt sker meget med Emilia netop nu. Hun er blevet 6 måneder, og netop i denne alder, har mange børn en stor motorisk uro. Det er rigtig svært for hende at ligge stille og finde roen, når hun skal falde i søvn og ofte også, når hun først sover...
Selvom hun i løbet af dagen begynder at være bedre til at dreje om egen akse, måske begynder at få fat i sine tæer, triller omkring fra mave til ryg og ryg til mave osv. så er det rigtig svært for hende at finde en god stilling i forbindelse med søvn. Og hun har brug for, at du med dine hænder og nærhed, hjælper hende til fysisk ro, ligesom hun har brug for, at du hjælper hende med at skifte stilling, få dynen på, som hun har sparket af, blive lagt rigtigt i midten af sengen osv.
Hun er nu også langt mere bevidst end tidligere og skelner mere og mere tydeligt, hvor du er i forhold til hende. Hun har brug for at se dig og mærke dig, fordi det giver hende følelsen af, at du ikke er forsvundet. Det gør hende naturligt glad, når hun kan se dig og mærke dig, det får hende til at føle sig tryg. Derfor har hun brug for, at du viser dig tilgængeligt, beroliger netop med hænder, kærtegn osv.
Du skal prøve at vurdere, hvor meget hun har brug for dig, når hun skal sove. Nogle gange vil det være fint at du putter hende, men lader hende få lidt tid til at tumle rundt, komme af med lidt overskudsenergi og noget af den fysiske uro, som hun har i kroppen, før du så går ind og hjælper hende ind i søvnen med hænder, kærtegn osv. Andre gange vil det være bedre, at du med det samme hjælper hende, altså prioriterer at være hos hende og lulle hende ind i søvnen...
Og på samme måde skal du om natten prøve at vurdere, hvor meget du skal være der og hjælpe hende, og hvornår det vil være okay, at du lige trækker tiden lidt og ser om hun måske på egen hånd kan komme videre i søvnen. Hun kan i kraft af sin alder og udvikling have mange natlige lyde netop i denne alder - hun kan småklynker, græde, småpludre, grine osv. Og det er ikke alle lyde, som du nødvendigvis skal reagere på. Du skal naturligvis være der for hende, hjælpe hende videre i søvnen, når hun tydeligt viser behov, men det er også helt okay, at du nogle gange ser, om hun måske kan klare sig uden din hjælp... :)
Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fin ud - du må gerne øge hendes indtag, så hun nu tilbydes mellemmåltider også, og du må også meget gerne begynde med grovere grødtyper, samt kød og fisk i grøntsagsmosen. Hun må med den alder hun har nu, også meget gerne tilbydes mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på :)
Det er helt okay, at hun nu sover 2 lure dagligt. Hun sover nogle gode lange lure og lyder ikke til at mangle søvn. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet og da jeres datter ofte sover 2 + 2.5 time om dagen betyder det, at hun vil have behov for ca 10 timers nattesøvn. Hvis hun sover ca 19.30-20, vil hun derfor naturligt vågne omkring kl 06, puttes hun tidligere, vil hun vågne det før...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens første lur
Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 som nu
Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop - og tilbydes også stadig en lille flaske
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30...
Sen aften 23: Drømmeflaske
Begynder at sove uden at blive tilbudt flaske midt nat....
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske