Svar: Dårlig søvn - 6 mdr.

12. oktober 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Emilias mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar :)

Der er ingen tvivl om, at der udviklingsmæssigt sker meget med Emilia netop nu. Hun er blevet 6 måneder, og netop i denne alder, har mange børn en stor motorisk uro. Det er rigtig svært for hende at ligge stille og finde roen, når hun skal falde i søvn og ofte også, når hun først sover...

Selvom hun i løbet af dagen begynder at være bedre til at dreje om egen akse, måske begynder at få fat i sine tæer, triller omkring fra mave til ryg og ryg til mave osv. så er det rigtig svært for hende at finde en god stilling i forbindelse med søvn. Og hun har brug for, at du med dine hænder og nærhed, hjælper hende til fysisk ro, ligesom hun har brug for, at du hjælper hende med at skifte stilling, få dynen på, som hun har sparket af, blive lagt rigtigt i midten af sengen osv.

Hun er nu også langt mere bevidst end tidligere og skelner mere og mere tydeligt, hvor du er i forhold til hende. Hun har brug for at se dig og mærke dig, fordi det giver hende følelsen af, at du ikke er forsvundet. Det gør hende naturligt glad, når hun kan se dig og mærke dig, det får hende til at føle sig tryg. Derfor har hun brug for, at du viser dig tilgængeligt, beroliger netop med hænder, kærtegn osv.

Du skal prøve at vurdere, hvor meget hun har brug for dig, når hun skal sove. Nogle gange vil det være fint at du putter hende, men lader hende få lidt tid til at tumle rundt, komme af med lidt overskudsenergi og noget af den fysiske uro, som hun har i kroppen, før du så går ind og hjælper hende ind i søvnen med hænder, kærtegn osv. Andre gange vil det være bedre, at du med det samme hjælper hende, altså prioriterer at være hos hende og lulle hende ind i søvnen...

Og på samme måde skal du om natten prøve at vurdere, hvor meget du skal være der og hjælpe hende, og hvornår det vil være okay, at du lige trækker tiden lidt og ser om hun måske på egen hånd kan komme videre i søvnen. Hun kan i kraft af sin alder og udvikling have mange natlige lyde netop i denne alder - hun kan ...

Annonce

... småklynker, græde, småpludre, grine osv. Og det er ikke alle lyde, som du nødvendigvis skal reagere på. Du skal naturligvis være der for hende, hjælpe hende videre i søvnen, når hun tydeligt viser behov, men det er også helt okay, at du nogle gange ser, om hun måske kan klare sig uden din hjælp... :)

Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fin ud - du må gerne øge hendes indtag, så hun nu tilbydes mellemmåltider også, og du må også meget gerne begynde med grovere grødtyper, samt kød og fisk i grøntsagsmosen. Hun må med den alder hun har nu, også meget gerne tilbydes mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på :)

Det er helt okay, at hun nu sover 2 lure dagligt. Hun sover nogle gode lange lure og lyder ikke til at mangle søvn. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet og da jeres datter ofte sover 2 + 2.5 time om dagen betyder det, at hun vil have behov for ca 10 timers nattesøvn. Hvis hun sover ca 19.30-20, vil hun derfor naturligt vågne omkring kl 06, puttes hun tidligere, vil hun vågne det før...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens første lur

Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 som nu

Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop - og tilbydes også stadig en lille flaske

Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30...

Sen aften 23: Drømmeflaske

Begynder at sove uden at blive tilbudt flaske midt nat....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!