Toilettræning - 3 år, 10 mdr.

18. august 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Toilettræning - 3 år, 10 mdr.

Hej.

Jeg har brug for sparring i forhold til min ældste søn, der snart bliver 4 år.
I sommer smed han bleen. I starten fik han Klistermærker, når han tissede på toiletter - eller bare sad på toilettet. Efter nogle uger, sagde jeg til ham, at det var for varmt med den på. Det passede med ferie og godt vejr.

Han har haft enkelte uheld, men tisser ellers altid på toilettet.
Om natten har han stadig ble.

Problemet er, når han skal lave stort. I starten fik han en ble på, når han skulle. Men han holdt sig alligevel flere gange. Nu vil han ikke have ble på, men heller ikke lave stort på toilettet. Han holder sig, har ondt i maven, ligger på sofaen for af undgå, at han skal noget osv.

Det har altid været en ting for ham ikke at lave stort i børnehaven. Det er sket ganske få gange. Han får fast movicol og har fået det, siden han var en uges tid.

Et par gange har han lavet stort på toilettet, og det er gået fint.
Men det har været efter flere dage ...

Annonce

... med mavepine, en grædende dreng osv.

Sidste gang satte jeg ham lidt op i movicol efter nogle dage, fordi jeg mistænkte, at han havde hård mave (som han har døjet med). Efter tre dage uden afføring begyndte han at løbe panisk rundt. Jeg fik ham ud på toilettet, hvor han sad og så tegnefilm på min telefon. Det lykkedes og virkede til at være en god oplevelse.

Dagen efter fik han desværre tynd mave pga movicolen. Han havde et uheld og var meget ked af det.

Det er nu fire dage siden, og han har ikke haft afføring siden. Jeg giver movicol som normalt, men han vil ikke på toilettet. Han siger, det gør ondt I maven og i numsen,  græder lidt periodevis osv. Det er især om natten, at han klynker og pylrer og ikke får sovet.

Vi har bogen "Hr Pølle" og har læst den virkelig mange gange. Men det er gået lidt i hårdknude. Og det kommer til at kræve tid og energi at få det til at køre. Men hvad gør jeg?

Hvordan kommer vi videre herfra?

På forhånd tak for svar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor