Svar: Toilettræning - 3 år, 10 mdr.

18. august 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng og hans renlighedsproces :)

Det lyder som om, at han fysiologisk faktisk er parat. Han klarer fint at holde sig i forbindelse med vandladninger, og når toilettet i tide. Han er også helt klar på ikke længere at skulle bruge ble, han siger faktisk selv, at han ikke længere har brug for den i løbet af dagen... men det med afføring er svært for ham. Og det lyder som om, at det er en mental hurdle, som I skal over.

Det er rigtig fint, at du er startet med at lade ham beholde bleen, når han har haft afføring. Det kan være en god overgang, så han er tryg ved at sidde på toilettet, men stadig har bleen på. Det fungerer dog ikke mere - du fortæller, at han hverken vil have bleen på eller lave stort på toilettet, og derfor holder han sig. Og det gør naturligt, at han så får ondt i maven, bliver rigtigt ked af det, løber uroligt rundt eller prøver at ligge stille på sofaen...

Det er også rigtig godt, at du fortsat giver ham movicol, så hans mave på den måde holdes igang, og det er også helt fint, at du har forsøgt at give ham lidt ekstra for på den måde at sikre, at han faktisk kommer af med afføringen og hans mave ikke stopper helt.

Min umiddelbare tanke er, at jo flere gange det kan lykkes at få ham på toilettet, og det faktisk lykkes at lave noget der, jo bedre vil ...

Annonce

... det være. De gange, hvor det er lykkes, så er han jo tydeligt lettet og lyder både glad og stolt, og det er vigtigt at bygge videre på denne følelse. Det er netop vigtigt med disse små succesoplevelser, så han til sidst overvinder den hurdle han føler og finder ud af, at det faktisk godt kan lade sig gøre.

Jeg tænker, at du skal gå med ham ud på toilettet, forklare ham, at du godt ved at det er svært, men at du hjælper ham. Det er helt okay, at han ikke bryder sig om det, men du er der sammen med ham, og du hjælper ham med at det nu skal lykkes. Jeg vil anbefale, at du sætter dig foran ham, når han sidder på toilettet. Lad ham evt. hvile fødderne på dine lår, og du må også gerne holde om ham. Tal beroligende til ham og fortæl ham, at nu hjælper du ham igennem det, så han kan komme af med afføringen og mavepinen stoppe. Hjælp ham med at vippe frem og tilbage, så afføringen bedre kan komme ud, bed ham om at presse og prutte, så han hjælper det på vej. Og du er der hele tiden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

For mig lyder det som om, at du ved at guide, støtte, være der, trøste, berolige og betrygge ham hele vejen kan hjælpe ham over den sidste hurdle, så han finder ud af, at det ikke er så slemt - og jo flere gange det lykkes, jo flere små successer har han at bygge videre på, og jo mere vil han til sidst selv kunne klare det :)

Håber at det lykkes for jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder