Svar: Toilettræning - 3 år, 10 mdr.
18. august 2021
Alder:
3 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng og hans renlighedsproces :)
Det lyder som om, at han fysiologisk faktisk er parat. Han klarer fint at holde sig i forbindelse med vandladninger, og når toilettet i tide. Han er også helt klar på ikke længere at skulle bruge ble, han siger faktisk selv, at han ikke længere har brug for den i løbet af dagen... men det med afføring er svært for ham. Og det lyder som om, at det er en mental hurdle, som I skal over.
Det er rigtig fint, at du er startet med at lade ham beholde bleen, når han har haft afføring. Det kan være en god overgang, så han er tryg ved at sidde på toilettet, men stadig har bleen på. Det fungerer dog ikke mere - du fortæller, at han hverken vil have bleen på eller lave stort på toilettet, og derfor holder han sig. Og det gør naturligt, at han så får ondt i maven, bliver rigtigt ked af det, løber uroligt rundt eller prøver at ligge stille på sofaen...
Det er også rigtig godt, at du fortsat giver ham movicol, så hans mave på den måde holdes igang, og det er også helt fint, at du har forsøgt at give ham lidt ekstra for på den måde at sikre, at han faktisk kommer af med afføringen og hans mave ikke stopper helt.
Min umiddelbare tanke er, at jo flere gange det kan lykkes at få ham på toilettet, og det faktisk lykkes at lave noget der, jo bedre vil det være. De gange, hvor det er lykkes, så er han jo tydeligt lettet og lyder både glad og stolt, og det er vigtigt at bygge videre på denne følelse. Det er netop vigtigt med disse små succesoplevelser, så han til sidst overvinder den hurdle han føler og finder ud af, at det faktisk godt kan lade sig gøre.
Jeg tænker, at du skal gå med ham ud på toilettet, forklare ham, at du godt ved at det er svært, men at du hjælper ham. Det er helt okay, at han ikke bryder sig om det, men du er der sammen med ham, og du hjælper ham med at det nu skal lykkes. Jeg vil anbefale, at du sætter dig foran ham, når han sidder på toilettet. Lad ham evt. hvile fødderne på dine lår, og du må også gerne holde om ham. Tal beroligende til ham og fortæl ham, at nu hjælper du ham igennem det, så han kan komme af med afføringen og mavepinen stoppe. Hjælp ham med at vippe frem og tilbage, så afføringen bedre kan komme ud, bed ham om at presse og prutte, så han hjælper det på vej. Og du er der hele tiden.
For mig lyder det som om, at du ved at guide, støtte, være der, trøste, berolige og betrygge ham hele vejen kan hjælpe ham over den sidste hurdle, så han finder ud af, at det ikke er så slemt - og jo flere gange det lykkes, jo flere små successer har han at bygge videre på, og jo mere vil han til sidst selv kunne klare det :)
Håber at det lykkes for jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske