Renlighed - snart 4 år

19. marts 2021

Kategori:
Alder:
4 år

Renlighed - snart 4 år

Kære Helen

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os med at komme videre fra hvor vi er nu. Jeg føler mig ret fortabt efterhånden.

Vores datter på snart 4 år, til april, har egentlig været mere eller mindre renlig siden hun blev 3 da corona startede. Da corona startede og alt blev lukket ned, tog vi det lidt som et tegn. Nu havde vi tiden, og roen til at få hende renlig. Hun havde mange uheld de første par dage, men lærte hurtigt at holde sig i længere tid, og sige til når hun skulle tisse og andet. Hun havde flere uger uden uheld herhjemme, og da hun igen kom i børnehave forventede jeg faktisk en vis tilvænning, som hun nok skulle have. Men det gik udover alt forventning og hun havde næsten ingen uheld i flere uger, og fortalte når hun skulle tisse, eller gik selv ind når de større børn skulle tisse.

Næsten fra den ene dag til den anden ændrede det sig, og hun begyndte at have uheld af både tis og afføring i tøjet. Det var til sidst så slemt at vi fik op til tre sæt tøj med hjem flere gange om ugen. Efter det stod på i et par måneder, og ikke blev bedre, besluttede vi i samarbejde med pædagogerne at hun fik ble på igen, men kun i børnehaven. Hun var stadig god til at sige til herhjemme, og når vi var ude.

Efter vores sommerferie besluttede vi så igen at prøve at tage bleen af i børnehaven, i og med der kun havde været få tisuheld i hele ferien. ...

Annonce

... Det blev det samme som før og hun fik ble på igen.

Efter flere måneder med ble på, aftalte vores datter selv med en af pædagogerne at bleen skulle af igen, og den kom af her i januar. Det gik igen fint de første par uger, men stille og roligt kom der dage med uheld. Ikke ligeså mange, men efterhånden kommer der flere og flere. Vi er nu der hvor der er uheld flere dage end ikke.

Vores problem er at vi ikke ved hvordan vi kommer videre herfra.

Ikke nok med at hun har uheld flere gange om ugen, så siger hun aldrig til når hun har et uheld, hverken til pædagogerne eller til os. Hun går ikke aktivt selv på toilettet, men hun når de som en del af dagen sender alle børn ud på toilettet. Pædagogerne har i længere tid haft hende inde på toilettet hver time for at undgå uheld, men her ville hun lyve og sige hun havde tisset, for så at tisse i bukserne kort tid efter.

Hun er stadig helt blefri herhjemme, og går selv på toilettet, tørre sig, trækker ud, vasker hænder osv. Herhjemme er hun meget selvstændig og har som regel maks lidt plet i underbukserne fordi hun trækker den så langt hun kan før hun går på toilettet.

Har du en ide til hvad der gør at vores datter absolut ikke vil sige til når der er uheld, eller ikke vil gå på toilettet selv i børnehaven?

Kærlig hilsen
En rigtig træt og frustreret mor (der vasker tøj og overtøj flere gange om ugen)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren