Svar: Renlighed - snart 4 år
19. marts 2021
Alder:
4 år
Kære trætte og frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter har styr på både vandladning og afføring. Hjemme fungerer det rigtig godt. Hun går på toilettet selv, og hun når toilettet i tide, hun tørrer sig, trækker ud, vasker hænder - det fungerer super! Men i børnehaven går det galt, og det kan der naturligvis være lidt forskellige årsager til....
For det første, så fortæller I, at hun i børnehaven går på toilettet, som en del af dagens rutine, når alle børn går på toilettet. Og det lyder som om, at hun måske har behov for lidt hjælp til at gå derud på lidt andre tidspunkter. Det kan naturligt stadig være rigtig svært for hende at modtage en kollektiv besked, så det kan være bedre, at der lige er en pædagog, som kikker hende i øjnene og siger direkte til hende "A - du skal lige gå ud og tisse før...", og dermed sikrer sig, at hun husker det og får det gjort.
Samtidig lyder det som om, at pædagogerne har forsøgt dette, men har forsøgt det alt for hyppigt. Du skriver, at de i længere tid har haft hende på toilettet hver time, og at hun har løjet og sagt, at hun havde tisset - og det kan jeg godt forstå. Det er naturligt ikke rart at skulle gå på toilettet en gang i timen. Hun vil naturligt ikke kunne tisse så hyppigt, og samtidig så afbryder det hendes leg og bliver til en meget sur pligt, som hun naturligt ikke har lyst til. Det vil ofte være passende at bede hende om at gå på toilettet ca. hver 3 time og ofte hvor der alligevel sker et skift f.eks. i forbindelse med måltiderne eller i forbindelse med, at de løber på legepladsen for at lege.
Derudover så er netop det at legen bliver afbrudt ofte et stort problem for børn i børnehaven. Det er meget svært at sige "jeg går lige ind på toilettet" og derfor gå ud af legen for så at vende tilbage og være med i legen igen. Og derfor så ender mange børn med at holde sig for længe og så går det galt. Derfor ligger der også en pædagogisk opgave i at hjælpe hende med netop at gå på toilettet, når der alligevel sker et naturligt skift i hverdagens rytme, ligesom det er vigtigt at pædagogerne hjælper børnene med at kunne gå til og fra en leg, når det er nødvendigt. Så ingen af børnene føler, at de er nødt til at holde sig unødigt for at kunne være med til at lege...
Og så er der også mange børn, som faktisk vægrer sig mod at bruge toilettet i børnehaven, fordi de er blufærdige, eller fordi toilettet er beskidt. I mange børnehave er der åbne toilettet, hvor flere børn sidder på række eller hvor man kan stå og kikke på hinanden, imens man er på toilettet. Og hvor nogle børn synes det er rigtig hyggeligt, sjovt og motoriverende, at man kan gå på toilettet sammen, så er der også en ret stor del af børn, som faktisk synes det er svært at gå på toilettet, når andre kan se på en imens. Der er også børn, som synes, det er rigtig sjovt at lege med vand, toiletpapir og større drenge, som synes det er sjovt at stå op at tisse (og som rammer ved siden af), og så er der børn, som synes det er noget griseri og som derfor ikke rigtig har lyst til at tisse, fordi det er for vådt og der ligger for meget papir...
Jeg tænker, at I skal sætte jer ned og tale med jeres datter om, hvor god hun er til at gå på toilettet hjemme, og hvor super flot det er - og at I jo ved, at hun kan. Og så spørge ind til, hvorfor hun ikke bruger toilettet i børnehaven. Ligesom I naturligt skal tale med hende om, hvad der kan ændres for, at hun begynder at bruge toilettet.
Måske er hendes svar, at hun glemmer det eller at hun ikke kan gå ud af en leg og komme tilbage igen - og så kan løsningen være, at alliere jer med en pædagog, som så netop hjælper hende med at huske det (men ikke hver time) og som også lover at hjælpe hende med at kunne komme tilbage i en god leg igen.
Måske er hendes svar, at hun ikke kan lide at alle tisser sammen og at de andre børn kan se hende, eller måske er det fordi hun synes toiletforholdende er beskidte... og så er løsningen at tale med pædagogerne om, hvorvidt der er et andet toilet, som hun kan bruge eller måske kan der gå en voksen med ud, som lige kan trække op og fjerne det papir, som ligger på gulvet osv. hvis der ligger meget...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske