Uden ble og underbukser

16. juli 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Uden ble og underbukser

Kære Helen,

Lillebror er blevet super dygtig til at gå på toilettet og være uden ble. Han har slet ikke ble på om dagen længere (altså hjemme og fordi vi har ferie). Hvis han har ble på, tisser han bare i bleen, og netop der opstår problemet. For han synes åbenbart, at underbukser føles som ble, og derfor tisser han i bukserne, når han har underbukser på inden under sine bukser eller shorts.

Hvis han har bar numse under bukser eller shorts, er tissemanden ikke beskyttet på samme måde som med ble og underbukser, og derfor husker han at sige til, når han skal tisse. Han går tilmed selv ud på toilettet, løfter brættet, tisser og skyller selv ud. Og når han er ude i haven, hiver han selv bukserne ned og tisser i hækken.

Han sover selvfølgelig med ble, og det synes han er dejligt.

I går var vi på tur og kørte langt (Knuthenborg), og her havde han ble på på den ...

Annonce

... første del af turen (cirka 2 timer). Da vi kom frem, tog vi bleen af (der var en god portion tis i), og herefter var han uden ble resten af dagen. Både i bilen og ude på tur. Han sov endda en lille lur i sin klapvogn, og her var han også uden ble. Og han tissede, inden vi kørte hjem og kom på toilettet, så snart vi var hjemme igen – uden problemer. Og uden underbukser 😊

Hvad synes du, vi skal gøre? Fortsætte uden underbukser eller øve at have underbukser på? Umiddelbart tænker jeg at droppe underbukserne hele sommerferien (vi har to uger tilbage) og så prøve med underbukser igen, når han skal tilbage i børnehaven.
Men, han forbinder helt tydeligt underbukserne med fiasko, fordi han jo kommer til at tisse i dem. Så han skriger og græder, hver gang vi vil give ham dem på.

Vi glæder os til at høre, hvad du tænker.
Rigtig god sommer 😊

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge