Svar: Uden ble og underbukser
16. juli 2020
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Hvor er det bare dejligt at høre, at det faktisk går så godt med renligheden. Det lyder som om, at jeres dreng efterhånden har helt styr på, hvad det er han skal mærke efter, og at han også har kontrol over vandladningen - han kan faktisk godt holde sig til han når toilettet. Det er super godt! Og flot! Og det er også rigtig godt, at I bibeholder natbleen, den skal I endelig ikke fjerne endnu.
Af en eller anden grund har han nu en oplevelse af at underbukserne ikke fungerer, og jeg tror, du har ret i, at han opfatter dem lidt som en ble. Når han har det ekstra stykke stof imellem sig og bukserne, så oplever han det som en ble, og tisser derfor i underbukserne/bukserne. Derfor synes jeg, det er en rigtig god idé at forsøge uden underbukser på og lade ham øve dette i en længere periode, så han bliver helt fortrolig med toilettet og med det at holde sig osv - og glemmer det med underbukser og ble lidt.
Og når det så er kommet på afstand, så vil det være fint at tale med ham om, at det kan være en god idé at bruge underbukser. Jeg tænker også, at det vil være en god idé, at du tager ham med ud at kikke på lidt forskellige typer. Der findes jo korte underbukser, tights, boxershorts, nogen med tætsiddende ben, andre med løse ben.. måske kunne I finde nogen, som han faktisk gerne vil have på og som ikke minder om bleen, så det kunne fungere for ham... :)
Det lyder for mig som om, at tiden skal arbejde lidt for ham/jer. Han er rigtig godt på vej, er faktisk helt klar fysiologisk, men han ser underbukser som en ble og derfor går det galt. Sørg for så mange succesoplevelser som muligt og se om han så ikke stille og roligt kan vænnes til en eller anden form for underbukser :)
Rigtig meget held og lykke! Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske