Brev:
Lillebror og upassende ord
3. september 2023
Alder:
3 år, 1 mdr.
Lillebror og upassende ord
Kære Helen
Det er et par år siden at vi sidst har taget kontakt til dig. Der er sket en del. Det sidste brev som vi skrev til dig angående storebror (handlede om at lugte til ting og da anbefalede du at vi tog kontakt til en børnepsykolog for at drøfte de bekymringer som vi havde haft i flere år. Vi er rigtig glade for, at du skrev så ærligt selvom jeg blev endnu mere bekymret da du skrev.
Vi tog kontakt til egen læge og blev henvist til børnepsyk og vores søn fik diagnosen "infantil autisme". Det har været to hårde år, men vi er taknemmelige for, at vi har fået diagnosen da det hele bare giver så god mening nu og vi ved nu meget bedre hvorfor at nogle ting er så svære for ham.
Jeg ville egentligt bare sige tak til dig for det var dit svar på mit brev som endeligt gjorde os klar til at opsøge hjælp. Det er som om, at vi vidste der var noget, men det var svært for os at erkende og indse og vi var nok meget bange for at få endeligt at vide at vores søn har en diagnose. Men det er helt klart til vores søns bedste, at vi nu kender hans diagnose således at vi har kunne få andre redskaber til at ændre vores tilgang til ham. ...
...
Hverdagen er meget bedre nu end den var dengang i 2020.
Nu har jeg spørgsmål til lillebror:
Lillebror er glad, aktiv, kærlig, sjov og meget nuttet :-)
Han har i øvrigt ingen tegn på autisme, og vi prøver ikke at "holde øje" eller tænke autisme ind i hans adfærd, selvom det kan være svært nogle gange. Børnehaven kender vores situation og de ser heller ingen autisme tegn hos ham.
For en måned siden fik lillebror set John Dillermand på Ramasjang og lige siden så har han opdaget, at ordet tissemand kan skabe opmærksomhed.
Han siger ordet rigtig meget i løbet af en dag :-(
Vi har prøvet at ignorere ordet og at påtale at vi ikke vil have at han siger det, men jeg føler at det bliver værre fordi at han synes at det er sjovt. Så vi har nok brug for et råd i forhold til hvordan vi skal håndtere det.
Vi er obs på, at det ikke skal være et fy fy ord som er skambelagt, men det er heller ikke fedt at råber tissemand i haven når naboerne kan høre det :-)
Jeg har spurgt børnehaven om han siger det der og det gør han nogle gange. Pædagogen sagde at de påtalte overfor ham, at de ikke ville høre det.
På forhånd tak
Venlig hilsen
Mor