Lillebror og upassende ord

3. september 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Lillebror og upassende ord

Kære Helen

Det er et par år siden at vi sidst har taget kontakt til dig. Der er sket en del. Det sidste brev som vi skrev til dig angående storebror (handlede om at lugte til ting og da anbefalede du at vi tog kontakt til en børnepsykolog for at drøfte de bekymringer som vi havde haft i flere år. Vi er rigtig glade for, at du skrev så ærligt selvom jeg blev endnu mere bekymret da du skrev.

Vi tog kontakt til egen læge og blev henvist til børnepsyk og vores søn fik diagnosen "infantil autisme". Det har været to hårde år, men vi er taknemmelige for, at vi har fået diagnosen da det hele bare giver så god mening nu og vi ved nu meget bedre hvorfor at nogle ting er så svære for ham.

Jeg ville egentligt bare sige tak til dig for det var dit svar på mit brev som endeligt gjorde os klar til at opsøge hjælp. Det er som om, at vi vidste der var noget, men det var svært for os at erkende og indse og vi var nok meget bange for at få endeligt at vide at vores søn har en diagnose. Men det er helt klart til vores søns bedste, at vi nu kender hans diagnose således at vi har kunne få andre redskaber til at ændre vores tilgang til ham. ...

Annonce

...

Hverdagen er meget bedre nu end den var dengang i 2020.

Nu har jeg spørgsmål til lillebror:

Lillebror er glad, aktiv, kærlig, sjov og meget nuttet :-)
Han har i øvrigt ingen tegn på autisme, og vi prøver ikke at "holde øje" eller tænke autisme ind i hans adfærd, selvom det kan være svært nogle gange. Børnehaven kender vores situation og de ser heller ingen autisme tegn hos ham.

For en måned siden fik lillebror set John Dillermand på Ramasjang og lige siden så har han opdaget, at ordet tissemand kan skabe opmærksomhed.
Han siger ordet rigtig meget i løbet af en dag :-(

Vi har prøvet at ignorere ordet og at påtale at vi ikke vil have at han siger det, men jeg føler at det bliver værre fordi at han synes at det er sjovt. Så vi har nok brug for et råd i forhold til hvordan vi skal håndtere det.

Vi er obs på, at det ikke skal være et fy fy ord som er skambelagt, men det er heller ikke fedt at råber tissemand i haven når naboerne kan høre det :-)

Jeg har spurgt børnehaven om han siger det der og det gør han nogle gange. Pædagogen sagde at de påtalte overfor ham, at de ikke ville høre det.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor