Brev:
Har svært ved at rumme storesøster
22. december 2022
Alder:
4 år, 5 mdr.
Har svært ved at rumme storesøster
Hej Helen
Vi har for 16 dage siden fået en dejlig lillebror. Storesøster på knap 4,5 år har glædet sig og er glad for ham og sød overfor ham. Hun reager dog, naturligt, jeg ved det. Men jeg har svært ved at rumme hendes reaktion og det gør mig rigtig ked af det.
Hun har, fraset hendes kolik som spæd, været det nemmeste barn. Minimalt med konflikter, ingen trodsighed eller andet. Under min graviditet havde vi dog lidt flere konflikter end ellers primært fordi hun ikke hørte efter. Nu hvor lillebror er kommet er det eskaleret og hun reagerer meget kraftigt på at få et nej, noget vi aldrig ellers har haft problemer med. Hun græder højlydt og længe og er umulig at tale til ro trods anerkendende kommunikation.
Den anden dag blev jeg så frustreret at jeg decideret råbte ad hende i frustration, så både hende og jeg begyndte at græde. Jeg undskyldte og vi brugte aftenen på at kramme. Jeg fortæller hende hver dag, at jeg elsker hende. Vi forsøger, at være anderkendende overfor hende når hun vil være kærlig overfor lillebror, selvom hun kan være voldsom, men sådan at det ikke kun skal være negativ kommunikation når hun gerne vil ham.
Hun er blevet meget højlydt i sin måde at være på og især når vi får gæster. Jeg synes det er rigtig svært at se hende sådan, når hun ikke plejer at være sådan. Lillebror sov igennem det meste de første uger, men nu begynder han at reagerer når hun græder, råber, tramper rundt. Og det frustrerer mig også. Måske især fordi, vi har historikken med netop storesøster som spæd med kolik og rigtig dårlig søvn. Jeg oplever hende ikke vred på hverken mig eller lillebror, men mere en ændring i hele hendes måde at være på.
Jeg ved ikke om tiden blot skal arbejde for, ja primært mig, eller hvordan vi skal gribe tingene an. Min kæreste er god til at aktivere storesøster og tage hende med ud sf huset i svømmehallen eller andre steder. Og hun virker altid glad når de skal afsted og kommer hjem.
Venlig hilsen
Katrine