Ny søvnrytme uden lur - 3 år, 4 mdr.

27. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Ny søvnrytme uden lur - 3 år, 4 mdr.

Hej Helen

Tak for dine svar, som vi i den grad forsøger at læne os op ad, i en tid med nye rytmer og søvnunderskud hos alle føles virkelig svær i vores familie.

Vi arbejder fortsat på en ny rytme, som de fleste dage er uden lur. Vi forsøger, at give hende mulighed for at tage et middagshvil, men det er svært. Hun har stor modstand mod barnevognen, som hun ellers indtil for nogle uger siden sov lur i hver dag og har været glad for. Det lykkedes kun af og til, at få hende til at hvile sig på en madras eller et andet sted inden for. Vi arbejder dog med at skabe en stille stund med en bog eller lignende. Nogle dage sover hun en kort lur i barnevognen på 1/2, hvis hun er stået tidligt op.

Dit input omkring en stille gåtur har vi brugt og det giver som regel en fin stund sidst på dagen, hvor hun er meget træt. Badet lå tidligere efter aftensmaden, men fordi hun er så træt, er badet gået fra at være en yndlingsaktivitet for hende, til noget hun slet ikke vil. Af den grund er vi begyndt at bade ved 16 tiden, hvor overskuddet er større.

Hun får en del frustrationsanfald, og de er naturligvis svære for hende, men også for os. De kan vare helt op til en time, hvor hun ligger på gulvet og sparker i gulvet (så meget at hun får blå mærker på benene) og slår ud i luften. Når hun kommer derhen, kan vi ikke få lov til at trøste. Hvis vi siger noget eller rør ved hende, så eskalerer hendes adfærd blot!

Anfaldende stopper som regel først, når hun enten falder i søvn der på gulvet eller er helt udmattet. Disse situationer kan nogle dage opstå 2 gange. Årsagerne kan være, at hun skal have solcreme på om eftermiddagen, eller at hun skal blive i sengen ved sengetid. Vi forsøger, at vælge de diskussioner der er vigtige og ikke diskutere mindre detaljer, som ikke påstyret værd. Dagen efter et sådan anfald, kan hun som regel godt fortælle helt sagligt, hvorfor hun blev så sur/gal/ked af det. Ikke desto mindre opstår de igen.

Når ...

Annonce

... anfaldende er så lange, bliver vi oprigtigt bekymrede for, om der er et eller andet der er helt galt i den måde vi gør tingene på i vores lille familie. Jeg synes 1 time er ualmindelig lang tid at være i et fortvivlelsesanfald. Denne tvivl nager hos både min mand og jeg og har bevirket at vi er blevet mere konfliktsky som ugerne er gået. Denne slingrekurs har muligvis gjort det hele endnu sværere. Eksempler herpå kan være at A normalt kun har sine nusseklude, når hun sover eller er meget ked, men det udviklede sig til, at hun gik rundt med den hele tiden, hvilket vi ikke synes hører sig til. VI forsøger nu at være mere præcise omkring de ting, som vi synes er vigtige, men det giver flere fortvivlelsesanfald og så spøger tvivlen igen! Vi kan ikke aflede i en situation som eksemplet med solcremen, og vi kan heller ikke lade hende blive skoldet, så skal vi stå fast og så efterfølgende være mere eller mindre passive tilskuere til 1 times raseri/fortvivlelsesanfald?

Et andet svært punkt er putningen! I en periode har hun først sovet kl. 22.00 og under voldsomme protester. Dette betyder, at hun er meget træt om morgenen, hvor vi dog har vækket hende kl. 7.00, da hele dagsrytmen begyndte at skride. I en anden periode har hun sovet mellem 18.10 og 19.00, hvilket fungerer meget bedre. Hun er tydeligt træt på dette tidspunkt, men kæmper imod søvnen på alle måder.

Vi har arbejdet med at putteseancen skal være hyggelig, og det synes hun også! Når putningen med en lille tegnefilm, tandbørstning, hårbørstning og læsning af 2 bøger er slut starter kampscenen dog.

Da tidspunktet for hvornår hun sover skifter så meget, varierer det også om hun skal have en lur, og de to ting gør det svært for os at få en fast struktur på dagen.

Vi er rådvilde, pressede og fortvivlede og hele situationen, hvilket sikkert også kommer til udtryk i det her ret rodede brev.

Vi håber du har nogle tanker, der kan hjælpe os lidt videre.

Venlig hilsen
Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger