Brev:
Anerkendelse og pjevserier
28. april 2021
Alder:
2 år, 8 mdr.
Anerkendelse og pjevserier
Hej Helen
Tak for dit seneste svar. Det gav lidt indblik i bamsernes gode funktion :)
Jeg tror min mail bliver en rodet omgang, men jeg skal prøve at formulere mig så præcist og klart som jeg kan.
Jeg går og gør mig tanker omkring følelseslivet…de følelser der kommer til udtryk hos Maja, og vores reaktioner på dem. Maja er vores første og eneste barn. Vi havde en hård opstart på livet sammen, men min partner og jeg kæmpede det bedste vi kunne sammen - vi var nu nok en anelse overbeskyttende, som så mange andre førstegangsforældre.
Det er vigtigt for os, at gøre vores for, at hun bliver en pige der for det første ved, at hun er god nok som hun er og en pige som af den grund forhåbentlig heller ikke la’ sig kue. Jeg er med på, at hun ikke bare lige kan programeres til det(hehe), og vi kan kun påvirke vore egne reaktioner og ikke verden udenfor.
Hun har spurtet afsted sprogligt og haltet bagefter med fysikken…hvilket i en lang periode gjorde, at hun holdt andre børn lidt på afstand og skubbede, forbi hun var bange for at de skulle vælte hende. Hun stolede ikke rigtig på sin krop. Hun har udviklet sig meget og virker til at stole mere på sin krop nu - og det er mere blevet til sjældenhederne, at hun holder andre børn på afstand. Hun er meget vellidt af de andre børn i vuggestuen. Hun har nogle gange udfordringer med at være tydelig overfor andre børn og sige fra. Når vi taler med hende om det, så ved hun godt hvad hun skal gøre…hånden frem og sige stop, og så evt. gå væk - men ofte får hun ikke gjort det i situationen. Har du nogen input til, hvordan vi kan hjælpe hende på vej? Hun står lige foran at skulle i børnehave, hvor det jo er godt at være tydelig.
Hun har altid haft tendens til at “pjevse”, hvis hun støder sig på noget, hvis hun ikke vil spise når aftensmaden er klar, hvis hun ikke må få sut - der er mange anledninger til pjevserier, og vi kan nogle gange blive irriterede.
Jeg synes det kan være svært at vide med sig selv, hvornår en pjevset Maja skal anerkendes (og hvordan) og hvornår man ikke skal. For når hun bliver vred eller ked af det, så synes jeg det er nemmere at huske, at anerkende og sige det er okay og jeg er der hvis hun har brug for et kram. Men den der pjevset-hed synes jeg er en mærkelig størrelse, som jeg ikke helt ved hvad jeg skal stille op med. Har du nogen tanker om dette?
Lige en afstikker - håber det er okay.
Når hun f.eks. skal have solcreme på, så plejer jeg at forberede hende på, at om 2 min. så kommer jeg og smører solcreme på. Hun siger “okay”, og når jeg kommer med det forklarer jeg, nu smører jeg lidt på kinderne…og bliver hun helt hysterisk.
Det er jo som sådan ikke noget hun selv kan vælge, hun skal have solcreme på i denne tid. Hun er ikke til at komme “i kontakt med” i denne sindstilstand. Når det er gjort og hun er kommet til sig selv igen, så har jeg prøvet at sige, at det er forståeligt hun ikke bryder sig om creme i ansigtet - det er noget jeg gør for at passe på hende. Fortæller hende, at man skal have solcreme på, for at kunne komme med på legepladsen og lege. “Okay, det forstår jeg godt mor” siger hun, men næste morgen er det samme situation…det føles som et dagligt overgreb. Kan jeg sige eller gøre noget, på en bedre måde?
Med venlig hilsen
Majas mor