Anerkendelse og pjevserier

28. april 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Anerkendelse og pjevserier

Hej Helen

Tak for dit seneste svar. Det gav lidt indblik i bamsernes gode funktion :)

Jeg tror min mail bliver en rodet omgang, men jeg skal prøve at formulere mig så præcist og klart som jeg kan.

Jeg går og gør mig tanker omkring følelseslivet…de følelser der kommer til udtryk hos Maja, og vores reaktioner på dem. Maja er vores første og eneste barn. Vi havde en hård opstart på livet sammen, men min partner og jeg kæmpede det bedste vi kunne sammen - vi var nu nok en anelse overbeskyttende, som så mange andre førstegangsforældre.

Det er vigtigt for os, at gøre vores for, at hun bliver en pige der for det første ved, at hun er god nok som hun er og en pige som af den grund forhåbentlig heller ikke la’ sig kue. Jeg er med på, at hun ikke bare lige kan programeres til det(hehe), og vi kan kun påvirke vore egne reaktioner og ikke verden udenfor.

Hun har spurtet afsted sprogligt og haltet bagefter med fysikken…hvilket i en lang periode gjorde, at hun holdt andre børn lidt på afstand og skubbede, forbi hun var bange for at de skulle vælte hende. Hun stolede ikke rigtig på sin krop. Hun har udviklet sig meget og virker til at stole mere på sin krop nu - og det er mere blevet til sjældenhederne, at hun holder andre børn på afstand. Hun er meget vellidt af de andre børn i vuggestuen. Hun har nogle gange udfordringer med at være tydelig overfor andre børn og sige fra. Når vi taler med hende om det, så ved hun godt hvad hun skal gøre…hånden frem og sige stop, og så evt. gå væk - men ofte får hun ikke gjort det i situationen. Har du nogen input til, hvordan vi kan hjælpe hende på vej? Hun står lige foran at ...

Annonce

... skulle i børnehave, hvor det jo er godt at være tydelig.

Hun har altid haft tendens til at “pjevse”, hvis hun støder sig på noget, hvis hun ikke vil spise når aftensmaden er klar, hvis hun ikke må få sut - der er mange anledninger til pjevserier, og vi kan nogle gange blive irriterede.

Jeg synes det kan være svært at vide med sig selv, hvornår en pjevset Maja skal anerkendes (og hvordan) og hvornår man ikke skal. For når hun bliver vred eller ked af det, så synes jeg det er nemmere at huske, at anerkende og sige det er okay og jeg er der hvis hun har brug for et kram. Men den der pjevset-hed synes jeg er en mærkelig størrelse, som jeg ikke helt ved hvad jeg skal stille op med. Har du nogen tanker om dette?

Lige en afstikker - håber det er okay.
Når hun f.eks. skal have solcreme på, så plejer jeg at forberede hende på, at om 2 min. så kommer jeg og smører solcreme på. Hun siger “okay”, og når jeg kommer med det forklarer jeg, nu smører jeg lidt på kinderne…og bliver hun helt hysterisk.

Det er jo som sådan ikke noget hun selv kan vælge, hun skal have solcreme på i denne tid. Hun er ikke til at komme “i kontakt med” i denne sindstilstand. Når det er gjort og hun er kommet til sig selv igen, så har jeg prøvet at sige, at det er forståeligt hun ikke bryder sig om creme i ansigtet - det er noget jeg gør for at passe på hende. Fortæller hende, at man skal have solcreme på, for at kunne komme med på legepladsen og lege. “Okay, det forstår jeg godt mor” siger hun, men næste morgen er det samme situation…det føles som et dagligt overgreb. Kan jeg sige eller gøre noget, på en bedre måde?

Med venlig hilsen
Majas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor