Svært ved at sige farvel i børnehaven - part II

9. december 2020

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Svært ved at sige farvel i børnehaven - part II

Kære Helen

Mange tak for dit svar.

Jeg er meget enig i alle de ting du skriver - og det er også det vi stræber efter. Men det er bare svært, hvad vi gør, hvis han klamrer sig til mig og græder, når vi skal sige farvel.

Vi er stoppet helt med forhandling efter du skrev - kan godt se, at det er et sidespor.

Vi er begyndt at min mand afleverer - men så udspiller scenariet sig istedet derhjemme, når min dreng skal sige farvel til mig der. Men det er trods alt bedre at det er hjemme, han bryder sammen, end opppe i børnehaven.

Vi har haft en periode på et halvt år, hvor han har sagt fint farvel - nogle dage glad og nogle dage lidt nervøs/betuttet, men ikke med gråd, som vi har oplevet de sidste uger. Det er næsten hver morgen for tiden, at han når at bryde helt sammen, og det virker næsten som et "programpunkt" alle er indstillede på, at vi skal igennem - og så sker det også :/ :)

Tror det handler mest om at han har meget brug for mig - fx begynder han også at græde meget, hvis far skal putte (vi plejer ellers at skiftes til det, og det plejer ikke været et problem) - og om natten putter han sig helt ind til mig hele natten, hvilket han heller ikke plejer i så stor grad.

Mine spørgsmål er:

- Hvad gør vi, når han bryder sammen om morgenen - skal det bare være hurtigt ud af døren, selvom han græder og klamrer sig til mig? Nogle dage ...

Annonce

... prøver vi med dialog - det virker engang imellem, men pt gør det bare det hele værre og mere langtrukkent. Jeg kan se på ham, at han virkelig prøver at være "stor" og klare det, men så svigter modet i sidste øjeblik, og han vil bare have mig.

- Kan det være en ide at jeg bare er væk om morgenen, når de vågner - eller er det for hårdt?

- Skal vi give ham en pause i børnehaven i form af længere juleferie? Han skal have 2 uger, men har mulighed for at gå på ferie en uge før. Synes dog det vil være lidt ærgerligt, da december er rigtig hyggelig deroppe med nisse-sjov osv.

- Jeg kan se at det også er hårdt for min mand, som naturligt begynder at stille flere krav til vores dreng og virke lidt mere hård, end han plejer, fordi han synes, det er blevet for meget. Min mand er generelt meget kærlig over for vores dreng og en stor "stjerne" i hans bog - og er han i høj grad stadig, men det er klart, at det også er hårdt at stå på sidelinjen om morgenerne. Hvad kan vi gøre ved det?

Jeg vil gøre hvad som helst for at gøre morgnerne nemmere for min dreng - for jeg kan se, at det er en hård start på dagen for ham - og at det mere er følelsen af at sige farvel, der er svær, end rent faktisk at undvære mig i løbet af dagen. Nogle gang spørger jeg, når jeg henter, om han savnede mig i BH, og så siger han, at han helt glemte at tænke på mig :-)

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin