Svar: Svært ved at sige farvel i børnehaven - part II

9. december 2020

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Jeg håber, at I har talt med jeres dreng og via jeres små snakke er kommet lidt nærmere, hvad det er der gør, at han har så svært ved at skulle i børnehave eller svært ved at sige farvel... Det er meget vigtigt, at finde ud af hvorfor, fordi det gør det betydeligt lettere at hjælpe ham og støtte ham, hvis I ved, hvad der gør det svært - og det er uanset, om det skyldes, at han bekymrer sig for, at der skal ske dig eller far noget, om bedstevennen i børnehaven pludselig leger med nogle andre, om pædagogerne skælder for meget ud, om han er bange for, at I ikke henter ham igen, eller han blot savner jer... Ud fra dit brev i dag, så lyder det som om, at det er selve skiftet, som er svært og især at skulle sige farvel til mor, og her tænker jeg, at det vil være en rigtig god idé at tale med ham om, hvordan det kan foregå bedst.

Han ved jo godt, at han har svært ved at sige farvel, det er ikke nogen hemmelighed, og han har selv sagt, at han får ondt i maven. Samtidig siger han også, at han helt har glemt at tænke på dig, når han endelig er i børnehaven - og det forstærker jo fornemmelsen af at det især er det at sige farvel til mor, som er svært - så hvordan kan I gøre det lettere. Det synes jeg, at du skal tale med ham om.

Jeg tænker, at det lyder som en god idé ikke at trække tiden ud om morgenen. Hvis I taler for meget omkring det, så forstærker det følelsen af, at nu bliver det rigtig svært, og det hele bliver værre. Det vil være en god idé at tale med ham om, at når han skal af sted om morgenen, så foregår det på en fast måde og præcisere hvordan. For eksempel: "Du tager flyverdragten på, og når du er klar, så kalder du på mor, så kommer jeg og kysser farvel, og så går du med far ud til bilen. Jeg vinker i ruden og sender fingerkys og så sætter du dig ind i bilen bagefter. Og så henter jeg dig, når du har fået frugt". Det er sådan det foregår, det laver I en helt klar aftale om, og så er det sådan det er.

Jeg synes umiddelbart ikke, at du skal være væk om morgenen - med mindre din dreng selv siger, at det ville være lettere, hvis mor ikke var der. Igen vil det være rigtig godt, at I taler med ham om, hvordan I kan gøre afskeden så rar for alle som muligt.

Der er dog naturligt også den mulighed, at du er der om morgenen, men vælger at køre hjemme fra 5 minutter før far og jeres dreng tager af sted, fordi det gør det lettere at sige farvel til dig, hvis det er dig der kører først... Det er vigtigt, at du her kører fordi du ...

Annonce

... skal møde tidligt på arbejde og at du ikke kører, fordi jeres dreng har svært ved at sige farvel. Det er meget vigtigt, at han ikke føler sig forkert og han må ikke føle, at du er nødt til at tage hjemmefra, fordi han ikke kan finde ud af at sige farvel...!

Det lyder dejligt med 2 ugers juleferie, og jeg tænker det er et passende tidsrum. Han behøver ikke en ekstra uge, med mindre du/I alligevel er hjemme, så skal han naturligvis ikke af sted. Jeg tænker ikke, at du behøver bruge en ekstra uges ferie lige nu, den kan I få glæde af på et andet tidspunkt...

Jeg er sikker på, at det også er hårdt for far, og jeg er sikker på, at det kan jeres dreng også mærke. Han er helt med på, at det er noget der påvirker jer alle, at han har så svært ved at sige farvel. Derfor er det også vigtigt, at I sætter jer ned og taler med ham om, hvordan det kan foregå, så I alle har det okay. At I vil hjælpe hinanden med at løse det og hjælpe hinanden, så det kan lykkes - og som nævnt i mit tidligere brev anerkende, at det er helt okay at savne, og det er en helt naturlig følelse, at man nogle gange hellere vil være derhjemme, det er svært at tage af sted. Men det kan også være dejligt, når man først er der - og at I jo ses igen. Ligesom du naturligt skal sætte ord på, at du også savner ham, når I ikke er sammen :)

Der findes også forskellige børnebøger om det at sige farvel, som I måske kan læse højt og tale lidt ud fra:

Le i børnhaven, af Maria Källström. Det er morgen, og Le skal i børnehave. Le krammer far længe, for det er svært at sige farvel, men heldigvis trøster Sabina hende, og Elvira vil gerne lege.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mathilde vinker, af Tine Bruun. Mathilde er begyndt i børnehave. Det eneste dumme ved det er, at far og mor vinker så længe, inden de går. Måske kunne de bare vinke til hinanden, så Mathilde kunne få tid til at lege.

Koalas Filosofi, af Beatrice Rodriguez. Koala sidder i sit træ og tænker. Han får besøg af vennerne Fugl og Kamæleon, og sammen diskuterer de, hvad medfølelse er, hvorfor tiden er så dyrebare, og hvordan man siger farvel til en, som man har kær.

Bedstefars Ø, af Benji Davies. Sammen med sin bedstefar finder Sigurd en dør oppe på loftet. De åbner døren og kommer ud på et stort skib, som tager dem med ud på en rejse til en ø. Da de skal hjem, vil bedstefar blive på øen.

Disse bøger beskæftiger sig med det at sige farvel og afsked i forskellige afskygninger og jeg tænker, at det måske kan inspirere til at få talt lidt om det, som jeres dreng synes er svært... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor