Man spiser vel selv som storesøster, eller gør man?

13. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Man spiser vel selv som storesøster, eller gør man?

Kære Helen.

Jeg er mor til 2 små skønne banditter. Emma på 2 år og 2 måneder og Oscar på 7 månder. De ELSKER hinanden, og indtil nu har vi været forskånede for al jalousi og dårlig stemning – vi håber, at det bliver ved.

Vores (lille) store pige klarer det at blive storesøster SÅ flot. Hun vil (næsten) altid gerne hjælpe med at finde sut og putteklud til lillebror, vil gerne med ind til puslebordet når han skal skiftes, finder legetøj til ham og leger også ofte sammen med ham – så godt som det nu kan lade sig gøre…

Nogle dage synes hun det er træls, at mor er nødt til at putte lillebror – de har stort set samtidig aftenrutine og er klar til at sove omkring kl 19 – fordi han har skulle ammes, men vi forsøger at dele sol og vand lige, og nogle dage putter mor, andre dage putter far, og så rykker vi lidt rundt med Oscar når det kan lade sig gøre… I det store hele har vi to skønne og nemme børn…

Emma blev 2 i juli, og blev VIRKELIG to år.. Hun prøver grænser helt vildt, og vi tager konfrontationerne når de kommer og nej betyder nej – også selvom hun nogle gange lige må omkring værelset lige at tænke over om hun er klar til at f.eks. spise pænt igen, hvis hun lave narresteger ved aftensbordet… Og så kommer vi til spørgsmålet…

Indtil lillebror kom til spiste hun faktisk sin mad selv og spiste pænt med ske og gaffel – det gør hun også altid hos sin dagplejemor. Men hun er begyndt at sige ”mor gør det” / ”far hjælper mig” og videre i den dur. Ellers tager hun maden med fingrene og sidder ...

Annonce

... tit og tværer rundt og piller maden fra hinanden og fedter rundt med det… Fingrene ryger tit op i håret, eller bag på ryglænet af hendes trip trap stol, og benene kommer op på bordbene, selvom hun igen og igen bliver bedt om at lade være…

Ofte kigger hun på os og man kan næsten se trodsen og drillerierne i øjnene, inden hun laver ballade, og tænker, at det nok bare er almindelig 2-årig adfærd… Men ift. Det her med at made hende… Er det en fase hun går igennem/ SKAL igennem fordi lillebror pludselig bliver madet, og hun så også vil være baby og hjælpes igen? Eller er det måske fordi hun er for træt til at spise selv og virkelig har brug for hjælpen? For hun er jo også stadigvæk bare en lille pige!

De dage hvor hun er træt får hun tit lov til at se videoer på youtube med farver eller børnesange – det hjælper lidt.. Hun har ALTID haft nemmest ved at spise hvis hun får lov til at sidde med noget i hænderne samtidig – især om aftenen.. Hun har også rigtig tit fingrene puttet ind i munden uden nogen særlig grund – er det også fordi lillebror gør det?? Eller kan det være de sidste tre kindtænder der driller??

Hun bliver vækket kl. 6 i hverdagene, og puttet kl. 19… Sover typisk 1½ - 2½ times middagslur fra 11.30/12 og frem… Vi spiser aftensmad ca. 17.15/17.30 og en 30-45 min frem… og så får hun lidt legetid inden vi starter putteritualet kl. 18.30… Der er ALDRIG bøvl med putningen, hun får en godnat historie og en godnatsang, og så ligger hun sig selv til at sove…

Med venlig hilsen
Emmas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin