Svar: Man spiser vel selv som storesøster, eller gør man?

13. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Emmas mor

Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det er gået så fint med at få en lillebror og pludselig være en familie på fire - for der er ingen tvivl om, at det naturligt er en stor omvæltning, også når der ikke er mere end godt halvandet år imellem sine børn.. selvom Emma på mange måder virker stor i forhold til sin lillebror, så er hun også stadig en lille pige, og det er naturligt vigtigt at anerkende dette :)

Jeg tænker, at der er flere ting, som spiller ind på jeres datters behov for hjælp til at spise... Nogle gange er det naturligt fordi hun er træt og bare slet ikke kan overskue maden, tallerkenen, måltidet... andre gange handler det om alder, udvikling og behov for at finde ud af, hvordan I reagerer på det hun gør... og atter andre gange handler det om, at hun netop er blevet storesøster, og at det naturligt er svært at finde ud af, hvad forskellen er på hende og lillebror, ligesom hun nogle gange også bare gerne vil have lov til at være lidt babyagtig stadigvæk...

I skal derfor forsøge at finde ud af, hvad der gør sig gældende i de forskellige situationer. Hvis hun er rigtig træt og tydeligt har brug for jeres hjælp, så skal I hjælpe hende, måske mose kartoflerne med lidt sovs, hjælpe hende med at maden op på gaflen, motivere hende til selv at komme maden i munden osv. Så I ser hende, hjælper og også guider og støtter...

Når hun bevidst kikker på jer og smider maden på gulvet, tværer den ud i håret osv. og I kan se, at hun gør det for at få en reaktion fra jer, så er det vigtigt at anerkende, at hun naturligt har brug for jeres hjælp til at finde ud af, hvordan verden hænger sammen. Hun afprøver hypoteser: "Hvis jeg smider maden på gulvet, så siger far nej?", ja det gjorde han. Hun afprøver igen "Hvis jeg smider maden på gulvet, så siger mor også nej?", Ja det gør hun...

Når man er 2 år gammel, så er man rigtig godt igang med at udvikle sit selvbillede. De ser du blandt andet ved, at hun begynder at sige "Nej!" eller "Min!" - også om ting, som ikke er hendes. Hun vil også begynde at sige "jeg" om sig selv i stedet for at sige "mig". Det er en meget følsom alder, og hun bliver tydeligt glad og stolt, når hun mærker, at I tror på hende, tror på det hun kan og synes godt om det hun gør - og hun kan blive oprigtigt ked af det, hvis hun mærker, at I ikke synes om det hun gør eller hvis I irettesætter hende eller stopper hende i noget, hun gerne vil. Hun er med den alder hun har naturligt følsom og sårbar overfor, hvordan i reagerer på hende og det hun gør.

Det betyder ikke, at I ikke gerne må lære hende at hun ikke skal kaste med maden eller smøre det ud i håret og det er helt okay, at I siger ...

Annonce

... nej i en sådan situation. Men nogle gange kan det være bedre at sætte ord på det, som I gerne vi have hende til og f.eks. sige "ind i munden skat, ind i munden" eller I kan sige "vil du smage min mad?", "må jeg smage din mad?"... så fokus netop bliver på det at spise og at I spiser sammen, fremfor på det som I gerne vil se mindre af...

Det er også vigtigt at anerkende, at hun naturligt også spejler sig i sin lillebror og han får jo lov til at spise med fingrene og smører naturligt maden ud på bordet, i håret osv. Og det er svært at forstå, hvorfor han må det, når hun ikke må det - og hun vil naturligt forsøge at finde ud af, hvorfor der er forskel på ham og hende... hvorfor skælder I hende ud og ikke ham ud...? Det er her vigtigt at medtænke, at selvom hun er glad for sin lillebror, så er han også en rival til jeres kærlighed og opmærksomhed, og hun kan naturligt godt blive i tvivl om, hvorvidt der er samme plads i jeres hjerte til hende, som der er for ham... Derfor er det vigtigt, at I generelt i hverdagen gør meget ud af at anerkende og se hende, så hun føler sig prioriteret og lyttet til og ikke er i tvivl om, at I stadig er der hundrede procent for hende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der findes en gammel børnebog, som hedder "Jeg vil osse være baby" af Mats Letén, der handler om Top, som får en lillebror, der tisser op i luften og mor og far synes det er så sjovt.. så hun vil også være baby igen. Lige indtil legekammeraten ringer på døren, så er det alligevel sjovere at lege end at være baby... Jeg tænker, at det ville være en god bog at læse for jeres datter, fordi den naturligt fortæller lidt om nogle af de følelser, som jeres datter måske går rundt med og på den måde anerkende disse :)

I skal altså forsøge at finde balancen mellem at hjælpe hende, guide hende, være der for hende, støtte hende i at kunne flere og flere ting selv, men også tage over og hjælpe hende, når hun tydeligt har behov for det. I skal være opmærksom på, at når hun igen og igen sætter benene op på bordet, eller kaster med maden eller lignende, så kan det være en måde at søge jeres opmærksomhed på, og at I derfor nogle gange netop skal give hende ekstra opmærksomhed. Det kunne være ved at sige "din lille bølle, her i huset kilder vil bøllespirer som dig" og så tage fat i hende, holde hende, kilde hende og på den måde netop lade hende mærke jer fuldstændig - så hun netop føler sig holdt, set og mødt - og bagefter vil hun så måske kunne lidt flere ting på egen hånd igen :) Og I vil også med lidt bedre samvittighed kunne holde fast i, at nu skal I altså sidde og spise og ikke lege med maden...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder