Lugter til ting

3. juli 2020

Kategori:
Alder:
6 år, 10 mdr.

Lugter til ting

Kære Helen

Det er længe side at jeg sidst har skrevet og nu har vi behov for at få dine kloge ord med på vejen.

Vores yngste søn bliver 7 år om et par måneder. Som jeg tidligere har skrevet til dig er han en dejlig og sjov dreng, men sensitiv og følsom og har haft et forsinket sprog. Han er kommet godt efter det med sproget. Han er flersproget og selvom storebror ikke har haft besvær med at navigere i to sprog så har det måske medvirket til at lillebror har haft langsommere/svære ved at få et større ordforråd.

Grunden til at jeg skriver nu er, at han for et par måneder siden havde en periode hvor han bed negle og huden omkring neglene- det varede cirka 4-5 uger og vi snakkede med ham om at han skulle prøve at lade være da han fik sår på fingerspidserne. Det kunne faktisk bløde. Nu er han heldigvis stoppet helt med det.

Men nu har han cirka i 3 uger lugtet til alt. Det er som om at han MÅ gøre det. De har også nævnt det i børnehaven.

Vi er lidt bekymrede nu. Jeg har snakket med ham forsigtigt om det og sagt at det er okay og at vi bare vil hjælpe ham. Han kan ikke forklare hvorfor han gør og det forventer jeg heller ikke at han kan.

Skal vi ...

Annonce

... ignorerer det eller skal vi aflede ham? Sidstnævnte bliver svært da han hurtigt tager ting op og lugter til det og fortsætter med det han har gang i. Det kan være lego, mad, strømperne som han skal have på tja alt hvad han laver skal han lugte til.

De sidste 3 uger har vi haft lidt anderledes rutiner da storebror har sommerferie fra skole og vi har familiebesøg fra udlandet som skal bo hos os fast eftersom at lillebror skal være storebror når som helst.

De siger også i børnehaven at de sidste 3 uger har han virket som om at han har haft det svært. De har også haft anderledes rutiner pga korona i børnehaven og vi har altid vidst at han reagerer på forandringer. De siger blandt andet at han har været mere højlydt end han plejer- kan finde på at råbe højt oppe også slapper han af igen- som om han vil ud med noget frustration.

Men det med at han lugter til ting- er det noget som vi på nuværende tidspunkt skal være bekymrede for eller er 3 uger for kort tid at reagere på (nu tænker jeg evt psykolog). Selv synes jeg at det er lidt voldsomt med psykolog på nuværende tidspunkt, men jeg er i tvivl. Og hvordan skal vi håndtere det mens det står på?

Tak for dine gode råd!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor