Brev:
Mælkemængde og udfasning
26. maj 2020
Alder:
7 mdr.
Mælkemængde og udfasning
Hej Helen.
Min datter er nu 7 måneder, snart 8 (d. 1. Juni) og jeg ammer hende pt. 4 gange i døgnet som ligger inden middagslur kl. 13 og inden sengetid ca. kl. 19 og så enten omkring kl. 22 og igen kl. 2-3 tiden eller kl. 1-2 og så igen tidlig morgen ved 4-5 tiden.
Jeg har lige 2 spørgsmål.
Hvordan ved jeg om hun får mælk nok ved amningerne? Hun afviser aldrig brystet, men især amningen kl. 13 går meget hurtig efterhånden. Skal jeg bare stole på at hun får nok?
Hun er god til at spise, og spiser rimelig store mængder mad, men jeg føler også at hun trives med det. Hun har afføring ca. 3 gange om dagen. Jeg kommer i øvrigt en ske mme i hendes mos, som hun får frokost og aften ved siden af alt det andet mere “almindelige” mad hun får. Og hvis jeg selv laver grød om morgenen kommer jeg også en ske i der.
Hendes madindtag er som følger:
Morgenmad: en portion grød
Formiddag: hvis der er en rest fra morgenmad får hun den med en most banan, ellers en portion grød med frugtmos. (Hun spiser næsten hele bananen)
Frokost: grøntsagsmos med mme og olie, 1/2 rugbrød med leverpostej, ostehaps, peberfrugt, ærter, majs, Agurk, kylling eller frikadelle pålæg eller torskerogn eller makrel. + avocado (her kan hun også godt spise næsten en halv)
Middag: amning
Eftermiddag: grød med frugtmos
Aftensmad: grøntsagsmos med mme og olie + vores mad + noget lignende fra frokost.
Nogle gange får hun en lille klat grød til aften, og ellers bare amning til at sove på.
Hun vejer i øvrigt 9,9 kg (3,275 ved fødsel) og hun er ca. 72 lang.
Næste spørgsmål går så på, at når hun fylder 8 måneder her om lidt, så anbefaler du jo 3 amninger. Jeg skal derfor skære natamningen væk, hvilket jeg godt kunne bruge nogle råd til hvordan jeg gør det bedst?
Jeg har kun oplevet få gange at hun har sovet mere end 5 timer uden at be om mad, hvilket jeg faktisk ikke forstår eftersom jeg synes hun spiser virkelig godt i løbet af hele dagen, men det er måske stadig normalt i hendes alder?
Med venlig hilsen
N