Mælkemængde og udfasning

26. maj 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mælkemængde og udfasning

Hej Helen.

Min datter er nu 7 måneder, snart 8 (d. 1. Juni) og jeg ammer hende pt. 4 gange i døgnet som ligger inden middagslur kl. 13 og inden sengetid ca. kl. 19 og så enten omkring kl. 22 og igen kl. 2-3 tiden eller kl. 1-2 og så igen tidlig morgen ved 4-5 tiden.

Jeg har lige 2 spørgsmål.

Hvordan ved jeg om hun får mælk nok ved amningerne? Hun afviser aldrig brystet, men især amningen kl. 13 går meget hurtig efterhånden. Skal jeg bare stole på at hun får nok?

Hun er god til at spise, og spiser rimelig store mængder mad, men jeg føler også at hun trives med det. Hun har afføring ca. 3 gange om dagen. Jeg kommer i øvrigt en ske mme i hendes mos, som hun får frokost og aften ved siden af alt det andet mere “almindelige” mad hun får. Og hvis jeg selv laver grød om morgenen kommer jeg også en ske i der.

Hendes madindtag er som følger:

Morgenmad: en portion grød

Formiddag: hvis der er en rest fra morgenmad får hun den med en most banan, ellers en portion grød med frugtmos. (Hun spiser ...

Annonce

... næsten hele bananen)

Frokost: grøntsagsmos med mme og olie, 1/2 rugbrød med leverpostej, ostehaps, peberfrugt, ærter, majs, Agurk, kylling eller frikadelle pålæg eller torskerogn eller makrel. + avocado (her kan hun også godt spise næsten en halv)

Middag: amning

Eftermiddag: grød med frugtmos

Aftensmad: grøntsagsmos med mme og olie + vores mad + noget lignende fra frokost.

Nogle gange får hun en lille klat grød til aften, og ellers bare amning til at sove på.

Hun vejer i øvrigt 9,9 kg (3,275 ved fødsel) og hun er ca. 72 lang.

Næste spørgsmål går så på, at når hun fylder 8 måneder her om lidt, så anbefaler du jo 3 amninger. Jeg skal derfor skære natamningen væk, hvilket jeg godt kunne bruge nogle råd til hvordan jeg gør det bedst?

Jeg har kun oplevet få gange at hun har sovet mere end 5 timer uden at be om mad, hvilket jeg faktisk ikke forstår eftersom jeg synes hun spiser virkelig godt i løbet af hele dagen, men det er måske stadig normalt i hendes alder?

Med venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os