Vågen i lange perioder om natten

6. november 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Vågen i lange perioder om natten

Hej Helen

Tak for en god brevkasse, der har været en stor hjælp i den måned, jeg har været mor til min lille dreng.

Nu til mit spørgsmål: Nærmest siden fødslen har min søn været meget svær at få til at sove om natten. Jeg er helt med på, at han skal ammes ofte, men sagen er, at jeg mange nætter ikke lukker et øje mellem kl. 01 og 05, fordi han kun vil falde i søvn ved brystet eller i sjældne tilfælde oven på mig. Hver gang jeg lægger ham fra mig, vågner han efter et par minutter. Han sover ret fint fra kl. 20 til ca. 22 og så igen fra 22/23 til cirka midnat/01. men fra 01 er det et mareridt at få ham til at sove igen, lige meget hvor mange gange jeg ammer ham. Jeg har endda forsøgt med en slyngevugge, men det virker kun, indtil jeg stopper med at vugge den, også selvom jeg har vugget ...

Annonce

... ham i flere timer.

Hans søvn bliver derfor også meget afbrudt om natten, og han virker derfor til at have et stort søvnbehov om dagen, men jeg er i tvivl om, om jeg skal lade hm sove, eller vække ham, når han fx. er træt kl. 16, og derefter sover indtil 19-20 tiden? Når han ikke sover om dagen, skriger han nærmest konstant, med mindre vi holder ham tæt og vugger ham (hvilket igen får ham til at falde i søvn). Vores SP mener ikke det er kolik, da han godt kan trøstes, så hun mener ikke, han har ondt. Vi har forsøgt at give ham en sut, men den vil han kun i sjældne tilfælde ligge med, og aldrig når han græder.

Gør jeg noget galt? Kan høre på mine veninder med børn, at så lange vågenperioder ikke er noget de kender til, og jeg synes virkelig, det er hårdt lige nu.

Venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.