Svar: Vågen i lange perioder om natten
6. november 2019
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng. Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)
Det lyder umiddelbart som om, at du skal forsøge at skabe lidt rytme omkring dine amninger. Det er sådan, at din mælk består af 3 dele. Den første del af mælken er vandholdig og den ligner lidt skummetmælk i konsistensen. Denne mælk slukker tørsten. Den næste mælk er lidt mere hvid i det og det er din drengs egentlige mad og derfor den mælk, som udgør størstedelen af hans måltid - og den sidste del af mælken er det man kalder fløden. Hvis man malker ud, så kan man ofte se, at fløden lægger sig i toppen af flasken og på indersiden af glasset.
I begyndelsen, når amningen skal etableres, så er det vigtigt, at barnet lægges til begge bryster, så der stimuleres til mælk på begge sider. Men når mælken er løbet til, så er det vigtigt at amme fra et bryst af gangen. Netop fordi at din dreng så "tømmer" brystet og får alle dele mælk med ud. Det betyder i praksis, at hvis han f.eks. kan die i 20 minutter, så er det bedre at han dier dette på ét bryst og ikke dier f.eks. 10 minutter på hver side
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af, at han dier meget hyppigt og måske dier meget på både venstre og højre side - og han skal også die fra begge side og stimulere godt til mælk fra begge sider, ligesom du skal lægge ham til brystet, når han viser behov. MEN det lyder som om, at du skal forsøge at få ham tilsat spise lidt længere tid fra et bryst af gangen. Det vil give ham mere ro i maven og hjælpe ham til at sove bedre og længere lure, så han begynder at kunne sove 3-4 timer af gangen...
Du skal ikke vække ham om eftermiddagen, hvor han netop ofte sover fra kl 16-19/20 og derfor sover et søvnstræk på 3-4 timer. At han kan det der skyldes måske, at han har diet meget hyppigt hos dig hele dagen igennem - og du har naturligt et større mælkevolumen først på dagen, end du har om aftenen. På det tidspunkt er han derfor måske fyldt så godt op, at han netop kan sove det længere søvnstræk. Jeg tænker dog, at I stedet for at vække ham, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme for amning og søvn, som hjælper ham til at sove lidt længere lure hele dagen igennem, og det vil så måske også gøre, at hans eftermiddagslur bliver lidt kortere, end tilfældet er lige nu. Så hans søvn generelt bliver fordelt lidt mere ud over dagen og han ikke har en meget lang vågenperiode og så efterfølgende sover en ekstra lang lur, som jeg læser lidt mellem linjerne måske er tilfældet hos jer...
Når du ammer ham, så prøv om du kan starter med at amme ham fra et bryst. Prøv at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn - mave mod mave med dig. Lad ham spise godt og effektivt, prøv at holde ham igang, så han ikke falder i søvn ved brystet. Giv ham gerne en bøvsepause, når han viser behov for det. Og læg ham så til samme bryst igen, gerne i tvillingestilligen, hvor han ligger med kroppen ud under din arm. Ved at lægge ham til samme bryst men i en ny stilling, så kan du "snyde" ham til at tro, at han er lagt til modsatte bryst og dermed få ham til at die længere tid på en side. Variation mellem ammestillinger hjælper ham derudover til at stimulere brystet bedst muligt.
Hvis han tager en længere lur, vågner op spiser rigtig godt og længe på en side, og efterfølgende tydeligt ikke har behov for mere mælk, så lad ham lege, hygge, pludre med dig osv. Og før han så skal sove, så tilbyder du ham modsatte bryst og lader ham spise det, han viser behov for her. Det kan godt være, at han så spiser kortvarigt og det er helt okay, tilbuddet skal være der og han får på den måde lidt tørstslukkende mælk, han falder i søvn - godt fyldt op - og når han så vågner, så starter du med at amme ham på det bryst, hvor han top toppen før han faldt i søvn. Hjælper ham med at spise i bund der, så han igen får tømt dette bryst rigtig godt - før du så tilbyder modsatte side.
Derudover vil det være en rigtig god idé, hvis du forsøger at flytte ham over i egen seng om natten, så han ikke ligger tæt op af dig, når I sover. Det er vigtigt for at forebygge vuggedød, at I ikke sover i samme seng og derudover vil det naturligt være svært for ham at undvære brystet, hvis han ligger med brystet lige foran sig. Når du ammer ham om aftenen, sen aften og i løbet af natten, så vil det derfor være rigtig godt, hvis du kan amme ham godt, igen holde ham igang ved brystet, og så flytte ham fra dig, så han sover ved siden af dig - evt. i en seng koblet til din seng...
Du kan med fordel også øve dette om dagen - putte ham i liften, i barnevognen, trille ham en tur og lignende, så han på den måde lulles i søvn og stille og roligt vænnes til, at han godt kan sove lidt på afstand af mor og mors bryster :)
Det er en god idé at svøbe ham, enten i et babysvøb beregnet til formålet eller du kan putte ham i en sovepose... En voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange priser og kvaliteter. Det at være svøbt eller puttet i en sovepose vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, han vil føle sig omsluttet, men det vil være af svøbet/posen og ikke af dine arme. Det kan gøre det lettere at putte ham fra dig og hjælpe ham til at sove lidt på afstand af dig, så han gradvist lærer dette :)
Du må gerne forsøge at erstatte brystet med en sut, så han stadig har fornemmelsen af noge ti munden, når du lægger ham fra dig. Ligesom du med fordel også kan koble sutten til en klud, der dufter af dig. Det giver fornemmelsen af, at mor følger med ned, hvor han skal sove, og det kan også være trygt og dejligt for ham. Sutten skal netop ikke gives, når han græder, men gives lige før han puttes, som erstatning for brystet og som en hjælp til at finde ro og overgive sig til søvnen.
Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også, at det er vigtigt, at I får jeres læge til at tjekke ham igennem. Der er naturligt en årsag til hans gråd, og det er vigtigt at finde ud af, hvad dette er. Måske har han ondt, - det kan være smerter fra skulder, nakke eller lignende og det er vigtigt at få afklaret. Kolik er en udelukkelsesdiagnose, det betyder, at for at man kan tale om kolik, så skal barnet være undersøgt og man skal være sikker på, at der er tale om et sundt og rask barn, som trods dette græder... man skal altså have udelukket smerter og lignende, som kan forklare barnets gråd.
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Gråd & Trøst". I den kan du læse om forskellige årsager til gråd, og hvad du kan gøre ved det, hvordan du kan hjælpe din dreng...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske