Brev:
Amning og mæthed - 3 mdr.
23. august 2019
Alder:
3 mdr.
Amning og mæthed - 3 mdr.
Hej Helen.
Jeg har tidligere fået råd ifm at min søn blev sur og frustreret når han skulle have mad. Vi er nået et godt stykke, men er ikke helt i mål endnu.
Du gav rådet at amme ham liggende i dobbeltsengen, for at han skulle føle sig mindre presset i ammesituationen. Og det har i den grad hjulpet! Faktisk ammer vi næsten kun i dobbeltsengen nu, fordi det generelt virker mere behageligt for ham 😊
Men nu er status:
Jeg ammer ham lige når han vågner, da han altid vil have mad der. Dog ammer vi ikke i så lang tid, for når han vågner sådan rigtigt op (bliver frisk), begynder han at kigge rundt på alt i lokalet, blandt andet også på mig, og så skal der pludres. Og så spiser han ikke mere der. Det ville som sådan også være ok hvis han virkede helt mæt, men når jeg så forsøger at lege med ham, er dette næsten umuligt fordi hans hånd er i munden konstant (som om han er sulten). Jeg har forsøgt at tilbyde bryst her, men det giver kun skrigeri og utilfredshed.
Når han så efter noget tid begynder at blive træt, er det som om han kommer i tanke om at han er sulten, men nu er han så både træt og sulten hvilket gør amningen vanskelig. Jeg tager han med ind i dobbeltsengen, da det er de bedste rammer for amning, men her ligger han og småskriger. Han vil egentlig gerne tage brystet, men giver slip hurtigt igen (omkring 5-10 sek). Og så småskriger han igen. Hvis jeg presser lidt mælk ud, tager han fat med det samme, men slipper hurtigt igen. Nogen gange er jeg heldig of han så pludseligt tager ordentlig fat og spiser, men andre gange ender det med at han bliver så træt (og jeg gør) at han bliver puttet. Jeg har tænkt på om det måske er fordi han bliver utålmodig, fordi han skal arbejde for maden? Jeg ved bare simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.
Jeg føler ikke at jeg mangler mælk til ham i løbet af dagen, men jeg føler dog at der er ved at være lidt lavvande om aftenen. Problemet er der både morgen og aftenen.
Frustrationerne er tre:
1. Han virker konstant sulten når han er vågen, og det er svært at lege med ham fordi hånden konstant er i munden.
2. Han sover korte lure måske fordi han ikke får nok mad inden han skal sove, og dermed hurtigt bliver vækket af sult.
3. Det er en kamp hver gang han skal sove, fordi han er træt og sulten og amningen altid her giver problemer.
Egentlig føler jeg aldrig at han spiser til han er mæt længere. Altså den følelse hvor han giver slip på brystet og virker mæt og tilfreds. Det er så frustrerende, fordi der på den måde altid er ‘noget galt’. Derudover havde jeg også håbet at amningen med tiden skulle tage kortere tid, men det er som om jeg næsten bruger længere tid nu, fordi det tager så lang tid at amme inden han skal sove. Egentlig går jeg lidt med tankerne om om det måske bare ville være bedre for både ham og jeg at han fik flaske, da det så måske ville være nemmere at mætte ham, og vi ville få mere tid til at hygge sammen i stedet for at ‘slås’ omkring amning. Og måske kunne det endda give ham bedre søvn også...
Og så bekymrer det mig også lidt at han ender med at spise meget ofte. Fx
8.00 vågner
8.00-8.15 spiser (stopper fordi en fugl flyver forbi vinduet)
8.20-9.00 leger, pusler mm (stopper fordi han bliver træt og pylret)
9.00-9.30 forsøger at amme
9.30-9.50 putter
9.50-10.30 sover
Forfra......
Så her spiser han kl 8, 9 og 10.30 (næsten hver time)
Kan jeg måske gøre noget for at der kun bliver 1 koncentreret måltid i hans vågentid? Således at han faktisk bliver mæt 😊
Han er faldet en enkelt vægtkurve da vi havde de største problemer, men følger nu lige med nød og næppe den kurve, og det er nok også derfor det fylder så meget at han ikke virker mæt 😞
Tror du at det ville blive bedre af at tilbyde han flaske eller vil problemet være det samme der?
Hilsen
en ammetræt mor