Angst for at falde i søvn

28. maj 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Angst for at falde i søvn

Kære Helen

Jeg har en søn på 6 ½ måned som altid har haft problemer med at falde i søvn og det er desværre ikke blevet bedre med alderen. Det er ikke bare at han ikke falder i søvn, men at han faktisk skriger sig i søvn hver gang – fra han blev født er det sammenlagt måske 10 gange han ikke har skreget sig i søvn; medmindre jeg har ammet ham i søvn.

Han er ellers en glad baby, der er nysgerrig efter at opleve verden og som følger med i alt hvad der sker omkring ham. Men det er som om han kan mærke at nu bliver der lagt op til at han skal sove og så begynder han at skrige, og det stopper ikke før han er faldet i søvn.

Helt fra han var nyfødt har der skullet utroligt meget ’overtalelse’ til for at få ham til at sove. Det mest effektive har været enten at at amme ham i søvn eller at hans far vugger ham i sine arme. Vi synger altid for ham. Vi har prøvet at holde fast i at gøre de samme ting hver aften og også putte ham på samme tidspunkt (med lidt afvigelse afhængigt af hvor længe han har sovet om eftermiddagen), men der er ikke rigtigt noget der virker. I lang tid kunne jeg ligge ned og amme ham til han sov, men det virker ikke længere, så nu vugger vi ham i vores arme i stedet.

Vi har enkelte gange prøvet at lægge ham i hans seng og så synge for ham og nusse ham, men han bliver helt panisk og skriger så han bliver lilla i ansigtet. Derfor går vi med ham på armen og synger for ham til han sover. Det varer mellem 15-60 minutter.

De første par uger af hans liv var han ofte vågen flere timer ad gangen om natten, men vi prøvede så at lægge ham over i vores seng og siden har der ikke været problemer. Han vågner kun og skal ammes 1-2 gange, hvorefter han sover videre. Når han er faldet i søvn om aftenen lægger vi ham nu i hans egen seng og så ammer jeg ham inden jeg går i seng, hvorefter han igen bliver lagt i ...

Annonce

... sin egen seng. Når han så vågner og bliver ammet i løbet af natten ligger han resten af natten i vores seng. Det fungerer fint for os alle tre på denne måde, men jeg ville alligevel tage det med, så du får et fuldt billede af hvordan hans søvn foregår.

Om dagen sover han et par timer udenfor i barnevognen formiddag og eftermiddag, oftest lidt længere om eftermiddagen. Her er problemet det samme. Han kan grine og pludre lige til det øjeblik hvor han bliver lagt, hvorefter han skriger indtil han falder i søvn. Der kan gå alt fra 2 til 30 minutter fra han bliver lagt til han sover og der triller vi med ham. Når han først sover er der ligesom om natten ingen problemer og han kan sove på trods af gadelarm osv.

Jeg havde ellers forsvoret at jeg skulle blive en af dem, der er nødt til at vugge og trille sit barn i søvn, men jeg kan simpelthen ikke bære at lade ham ligge og skrige, uden at gøre et eller andet for at hjælpe ham.

Da han var ca 2 mdr fik vi ham undersøgt hos lægen, men hun sagde at alt så ud til at være som det skulle og det samme var resultatet ved 5 mdr’s undersøgelsen. Da han var ca. 3 mdr gik vi til en kiropraktor. Hun fandt nogle spændinger i hans ryg som hun behandlede. Efter dette blev han gladere for selv at ligge og lege, men det hjalp ikke på søvnen.

Jeg har overvejet om han lider af søvnterror, men så vidt jeg kan læse mig frem til giver det problemer under søvnen, ikke inden og jeg er helt blank på hvad der er årsagen til hans angst for at sove; og hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham. Derfor håber jeg du kan hjælpe.

Han får grød to gange om dagen og bliver derudover ammet. Vi er langsomt ved at tilpasse ham til kun at skulle ammes morgen og aften (+ evt. nat) og så få grød og anden mad om dagen. Han skal nemlig starte i vuggestue om 1½ måned.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

21. juni 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvordan får baby jern nok?

Kære Helen Så vender jeg tilbage :) Vi har fået en efternøler her i...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder