Angst for at falde i søvn

28. maj 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Angst for at falde i søvn

Kære Helen

Jeg har en søn på 6 ½ måned som altid har haft problemer med at falde i søvn og det er desværre ikke blevet bedre med alderen. Det er ikke bare at han ikke falder i søvn, men at han faktisk skriger sig i søvn hver gang – fra han blev født er det sammenlagt måske 10 gange han ikke har skreget sig i søvn; medmindre jeg har ammet ham i søvn.

Han er ellers en glad baby, der er nysgerrig efter at opleve verden og som følger med i alt hvad der sker omkring ham. Men det er som om han kan mærke at nu bliver der lagt op til at han skal sove og så begynder han at skrige, og det stopper ikke før han er faldet i søvn.

Helt fra han var nyfødt har der skullet utroligt meget ’overtalelse’ til for at få ham til at sove. Det mest effektive har været enten at at amme ham i søvn eller at hans far vugger ham i sine arme. Vi synger altid for ham. Vi har prøvet at holde fast i at gøre de samme ting hver aften og også putte ham på samme tidspunkt (med lidt afvigelse afhængigt af hvor længe han har sovet om eftermiddagen), men der er ikke rigtigt noget der virker. I lang tid kunne jeg ligge ned og amme ham til han sov, men det virker ikke længere, så nu vugger vi ham i vores arme i stedet.

Vi har enkelte gange prøvet at lægge ham i hans seng og så synge for ham og nusse ham, men han bliver helt panisk og skriger så han bliver lilla i ansigtet. Derfor går vi med ham på armen og synger for ham til han sover. Det varer mellem 15-60 minutter.

De første par uger af hans liv var han ofte vågen flere timer ad gangen om natten, men vi prøvede så at lægge ham over i vores seng og siden har der ikke været problemer. Han vågner kun og skal ammes 1-2 gange, hvorefter han sover videre. Når han er faldet i søvn om aftenen lægger vi ham nu i hans egen seng og så ammer jeg ham inden jeg går i seng, hvorefter han igen bliver lagt i ...

Annonce

... sin egen seng. Når han så vågner og bliver ammet i løbet af natten ligger han resten af natten i vores seng. Det fungerer fint for os alle tre på denne måde, men jeg ville alligevel tage det med, så du får et fuldt billede af hvordan hans søvn foregår.

Om dagen sover han et par timer udenfor i barnevognen formiddag og eftermiddag, oftest lidt længere om eftermiddagen. Her er problemet det samme. Han kan grine og pludre lige til det øjeblik hvor han bliver lagt, hvorefter han skriger indtil han falder i søvn. Der kan gå alt fra 2 til 30 minutter fra han bliver lagt til han sover og der triller vi med ham. Når han først sover er der ligesom om natten ingen problemer og han kan sove på trods af gadelarm osv.

Jeg havde ellers forsvoret at jeg skulle blive en af dem, der er nødt til at vugge og trille sit barn i søvn, men jeg kan simpelthen ikke bære at lade ham ligge og skrige, uden at gøre et eller andet for at hjælpe ham.

Da han var ca 2 mdr fik vi ham undersøgt hos lægen, men hun sagde at alt så ud til at være som det skulle og det samme var resultatet ved 5 mdr’s undersøgelsen. Da han var ca. 3 mdr gik vi til en kiropraktor. Hun fandt nogle spændinger i hans ryg som hun behandlede. Efter dette blev han gladere for selv at ligge og lege, men det hjalp ikke på søvnen.

Jeg har overvejet om han lider af søvnterror, men så vidt jeg kan læse mig frem til giver det problemer under søvnen, ikke inden og jeg er helt blank på hvad der er årsagen til hans angst for at sove; og hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham. Derfor håber jeg du kan hjælpe.

Han får grød to gange om dagen og bliver derudover ammet. Vi er langsomt ved at tilpasse ham til kun at skulle ammes morgen og aften (+ evt. nat) og så få grød og anden mad om dagen. Han skal nemlig starte i vuggestue om 1½ måned.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.