Brev:
Svære putninger
10. oktober 2021
Alder:
9 mdr.
Svære putninger
Hej Helen.
Vi har tidligere skrevet til dig - primært angående vores drengs søvn. Han har kæmpet en del med både dags- og nattesøvn.
På nuværende tidspunkt går det rigtig godt om dagen. Han sover som regel to gode lure, hvor han typisk ikke behøver, at barnevognen er i bevægelse. Han har stort set altid haft det lidt svært ved at blive puttet til natten, hvor han har skulle have meget hjælp. Siden han var ca. 5 måneder, har han været vant til at både mor og far putter. Det betyder også, at vi i en længere periode begge har givet ham flaske, så både mor og far kunne putte. Udover denne flaske er han blevet ammet.
For en måneds tid siden begyndte vi på at lade ham selv falde i søvn i sin egen tremmeseng (som er placeret op af vores seng). Det var for hårdt for os at vugge ham i søvn, da han er en ret stor dreng. Han sagde dog også selv fra, idet han ikke gad at blive vugget mere. Vi lod ham derfor brænde noget krudt af i sengen, og tog ham op og gav ham mælk, kys og kram alt efter behov. Putningen tog typisk 30-60 min., men det synes vi egentlig var okay, eftersom det var nyt for ham at skulle falde i søvn selv.
Men indenfor den sidste uge, er han begyndt at blive rigtig ked af det, når han bliver puttet. Det eneste som kan få ham til at falde til ro er, at mor ammer ham. Vi tænker, om det måske kan skyldes separationsangst? Vi oplever dog ikke, at han virker særlig omklamrende om dagen. Han er derimod meget nysgerrig, og når mor (som har hele barslen) f.eks. er på legestue med ham, så kryber han afsted og er meget optaget af at undersøge og lege, og er mindre optaget af, hvor mor er. I forbindelse med ovenstående, har vi nogle spørgsmål, som du muligvis kan besvare.
1. Tænker du, at de ulykkelige putninger indtil amning kan skyldes separationsangst? Og i så fald, er det så normalt, at separationsangsteb først dukker om aftenen?
2. Vi tænker umiddelbart, at vi fortsat vil lade far starte putningen engang imellem, og så overtager mor, hvis vores dreng bliver meget ulykkelig. Virker det som en god løsning, tænker du? Eller kan det mon forvirre ham, at vi laver et skift midt i putningen?
Vi har også nogle spørgsmål angående mælkeindtag. Han er en dreng, som spiser rigtig godt af den faste føde, og er en smule over gennemsnit hvad angår vægt. I halvanden måneds tid har han afvist både bryst og flaske om dagen. Han er sjældent interesseret, selvom jeg fortsat prøver at tilbyde ham det. Han har derfor i en længere periode ikke rigtig fået mælk i løbet af dagen. Han har fået mælk (flaske), når han er blevet puttet til nat, men også her er det meget normalt, at han ikke rigtig gider drikke - sådan har det været i noget tid efterhånden.
Når han får denne flaske spiser han typisk af flere omgange, fordi han bliver tilbudt den, hvis han bliver ked eller meget urolig. Han drikker typisk omkring 100 ml., og det har vi endda tilbudt ham den ad flere omgange. Det er altså ikke meget, han gider indtage ad gangen. Han gider til gengæld godt ammes om natten, og han bliver typisk ammet 2-3 gange i løbet af en nat. Vores spørgsmål hertil lyder således:
1. Er det normalt, at babyer i den alder ikke rigtig gider mælk i løbet af dagen?
2. Vi føler ikke rigtig, at vi kan skære ned på antallet af amninger om natten, når han ikke rigtig får noget om dagen. Hvad tænker du om det?
Vi sender også også lige et kort beskrivelse af en typisk dagsrytme, så du lige kan få et indblik i denne, hvis det er relevant.
06-06.30: vågner
07.00: morgenmad
08-09: puttes, og sover alt mellem 1-2 timer. Typisk 1-1,5 time. Får mellemmåltid når han vågner
11.30-12: frokost
13-14: puttes. Her sover han typisk 1,5 time.
15-15.30: eftermiddagsmellem
17-18: Aftensmad
18.30-19.00: puttes til natten. Sover typisk i løbet af 30-60 min
Med venlige hilsener herfra :)