Svar: Svære putninger

10. oktober 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Hej med jer

Tak for jeres brev og tilbagemelding/beskrivelse :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres dreng reagerer med separationsangst. Han har alderen til det, og det er helt normalt, at man særligt oplever det om aftenen. Han skal om aftenen finde roen både motorisk og mentalt - og han skal samtidig slippe alle dagens oplevelser for at kunne falde i søvn - og det gør, at han godt kan søge ekstra fysisk kontakt og dermed også brystet, når han puttes om aftenen.

Derfor er det fint, at mor tilbyder ham brystet her, men prøv at amme ham og derefter putte ham over i egen seng, så han stadig oplever at falde i søvn i egen seng og ikke forbinder mors bryst og favn med stedet, hvor han skal sove :)

Det er også helt okay, at I stadig forsøger at skiftes til at putte ham og lade far forsøge sig med en flaske. Flasken kan evt. gives direkte i sengen, så jeres dreng ikke oplever et skift fra favn og ned hvor han skal sove. I givet fald bør hovedgærdet eleveres lidt, så han ikke ligger fladt, når han drikker sin flaske. Og hvis det så ikke lykkes, så må mor naturligvis komme ind, amme og putte. Det er helt fint.

Det kan dog også være en løsning, at I indfører et bad og en godnatgrød om aftenen. Det har flere fordele:

- Det kan alt sammen gives af far, for jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det også være for far at tage over og putte om aftenen.
- Det kan være med til at skubbe puttetidspunktet lidt, så I ikke bruger op til en time på putning om aftenen - jeg tænker, at jeres dreng måske skal puttes omkring kl 19.30...
- Det kan være med til at sikre jeres dreng lidt ekstra mme og også ekstra mæthed før natten, så han ikke behøver søge brystet helt så hyppigt. Det vil være passende med 3 mælkemåltider med den alder han har nu.

Og det leder mig så til jeres spørgsmål omkring mælk og mælkebehov.

Ja, det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder begynder at afvise mælken i løbet af dagen - ofte vil det være rigtig godt med 3 mælkemåltider og de ligger ofte før middagslur, aften og sen aften, men de kan også ligge aften, sen aften og en gang i løbet af natten. Når han bliver 10 måneder vil det dog være en god idé med 2 mælkemåltider og her vil det ofte være mælken før middagsluren, som forsvinder. Det vil sige at han skal ammes eller have flaske om aftenen og sen aften - og det lyder som om, at han stille ...

Annonce

... og roligt vil kunne indstille sig på denne rytme, så det er super godt.

I må derfor gerne skrue lidt ned for antallet af amninger om natten og arbejde på, at han begynder at kunne sove igennem, tage nogle lidt længere søvnstræk uden mælk. Han kan f.eks. få en godnatgrød om aftenen og lidt mme af en kop - som alternativ til flaske, hvis han ikke rigtig gider den. Og så må han faktisk også gerne begynde at få lidt sovs, lidt surmælksprodukt osv. i løbet af dagen, ligesom han også gerne må spise ost. Det er også med til at give ham en vis mængde kalk.

Mit forslag til en dagsrytme, lavet ud fra jeres angivne tider, ser derfor således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Puttes til dagens første lur

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg osv. og også meget gerne grøntsagsmos. Vand af kop.

Puttes til middagslur - kan evt. få lidt mme af en kop før, hvis I gerne vil give ham lidt ekstra mælk her

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Må også gerne begynde at få 50 ml surmælksprodukt med lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.

Aften 17.30: Aftensmad - spiser mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker, små hapsere og også større gnavestykker i hånden. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes en godnatgrød ca 18.30-19 - lavet på mme og mme af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca. 19.30

Sen aften 23: Ammes rigtig godt (eller drømmeflaske) og sover videre

Jeg tænker umiddelbart, at nogle af de putteproblemer I lige nu har, hænger sammen med alder og udvikling - og separationsfasen. Men derudover kan det også spille ind, at han måske puttes lidt for tidligt og ikke er helt parat. En aftenrytme med aftensmad, bad og efterfølgende godnatgrød lavet med mme samt mme af kop, kan derfor godt have en god effekt hos jer - og så putte ham godt ½ times tid senere, end han bliver lige nu :)

Jeg håber, at mine tanker og dagsplan hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor