Manglende søvnmønster

13. september 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Manglende søvnmønster

Hej Helen.

Jeg har en dejlig glad pige på 10 måneder, som aldrig rigtig har haft et søvnmønster om dagen, der har svinget rigtig meget. Og der har givet mig mange spekulationer idet jeg ikke har kunnet forstå det.

P.t., sover hun fra CA 19.30/20.00-06.15, (hun er også begyndt at kravle frem og tilbage i sengen og smide sig rundt i 30-40 min. og min hånd eller vejrtrækning eller nynnen hjælper ikke - indtil for 2 uger siden, tog det mig max 10 min at putte hende) og her den sidste måned har jeg puttet hende til første lur omkring kl 8.30, og så sover hun alt mellem 30 min. og halvanden time. Hun viser ikke træthedstegn dér, men venter jeg til hun gaber og gnider øjne, sover hun MAX 35 min., og det er afprøvet flere gange.

Til eftermiddag lægges hun omkring kl 13.30-14.00 og sover også der alt mellem 30 min. og halvanden time - det svinger rigtig meget. Men igen - førhen har jeg altid kigget på hende og puttet når hun virkede træt, men som sagt - gør jeg det nu, sover hun meget kort tid. Og desuden ofte brug for en tredje lur omkring kl 17.00 på 25-35 minutter.

Hun får 6 måltider på et døgn, slutter af med en flaske i mine arme i sofaen kl 19 ca. Jeg synes det kan være svært/hårdt at være SÅ meget på, og jeg har også brug for at “trække vejret”.. Den time hun ofte sover på en dag, ja jeg bor selv - og jeg kan ikke bare ...

Annonce

... skyde tøjvask, rengøring osv til side, så jeg er “på” konstant.

Jeg ved hendes søvnbehov ligger mellem 13-14 timer pr døgn, i gennemsnit. Men min problemstilling er mest det med jeg ikke forstår hun sover længere når hun viser træthedstegn, men at jeg skal “gætte” mig lidt frem og kigge mere på uret end hende.

Det gør det svært for andre at passe/putte hende. Hun starter i dagpleje i næste uge, hvor vi har 3 uger til indkøring. Jeg er bare så udkørt, og falder omkuld inde i sengen 10-15 min efter hun er faldet i søvn. Hendes tremmeseng står op af min seng. Jeg har ikke været klar til at flytte hende på eget værelse og sove, da hun indtil for nyligt “kaldte” et sted mellem 10-20 gange, og så var det alligevel nemmere for mig at lægge en hånd over og give sut eller dyne over eller hvad det måtte være - end at skulle op og ud af sengen så mange gange på en nat.

Det blev et lidt langt brev, beklager - håber det er til at forstå.

Med venlig hilsen
En træt mor.

PS: Synes det har betydning at nævne jeg bruger 20-35 min på at få min datter til at sove om dagen ude i barnevognen også. Hun prøver at sætte sig op måske hver 10.-20. sekund og jeg bliver lidt….. Jeg synes det er tungt! Måske også fordi jeg jo så lægger hende ned minimum 30 gange - så min ryg kan også mærke det efterhånden.

De bedste hilsner herfra.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder