Svar: Manglende søvnmønster
13. september 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker, og din fine beskrivelse af din datter :)
Søvnmønsteret udvikles hos barnet mens det ligger i livmoderen. REM-søvn ses allerede i 6-7 måned og non-REM søvn i 8-9 graviditetsmåned. Og hvis barnet bliver født til termin, så vil disse søvnmønstre være udviklet. Efter fødslen ændrer søvnen sig dog hele tiden og hvor spædbarnet skifter mellem at sove aktiv og dyb søvn, så vil barnet i 3-4 måneders alderen begynde at få søvn, der indeholder flere stadier og i sammensætning kommer til at minde mere og mere om vores søvn.
Samtidig med at der på denne måde sker en fysiologisk ændring i søvnen, så sker der også en masse udviklingsmæssigt med barnet. Det betyder, at vi som forældre gradvist skal hjælpe barnet med at få en rytme og nogle rutiner, som passer ind i vores hverdag. Det lille barn skal gradvist lære at være mere vågen om dagen end om natten, barnet skal gradvist lære at sove igennem uden at få mælk om natten og lære at indtage sit behov for mad og væske i dagtimerne. Barnets søvn skal være passende fordelt mellem dag og nat, så barnet ikke pludselig vender rundt på det hele... - og i takt med at barnet udvikler sig, og søvnen også ændrer sig, så skal vi altså hjælpe barnet til en rytme, et søvnmønster, som kan fungere for os alle.
Rytmen vil være forskellig afhængig af barnets alder. Jo yngre barnet er, jo mere vil dagssøvnen fylde i forhold til nattesøvnen, samtidig med at jo yngre barnet er, jo mere søvn vil det have behov for. Antallet af lure, varigheden af lurene, hvornår barnet er parat til at gå i seng osv. det varierer rigtig meget det første år. F.eks. vil mange børn i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de først går til ro for natten når klokken måske er 22-23 om aftenen, men når de bliver 6 måneder, vil de ofte trives med at skulle sove omkring kl 20. Hvor det spæde barn måske sover to meget lange lure i løbet af dagen, så vil barnet i 3-4 måneders alderen ofte trives med 3 kortere lure og I 6-7 månederes alderen vil mange børn begynde at kunne nøjes med 2 lure i stedet for 3. Det afhænger dog af, hvornår dagen begynder.
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, vil barnet ofte sove dårligt. Det kan være rigtig svært at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen, og når barnet endelig sover, så sover det meget uroligt, klynker og græder måske, ligesom det ofte vil have behov for stillingskift og beroligende hænder om natten.
Når jeg læser beskrivelsen af din datter og hendes søvnmønster, så lyder det du fortæller faktisk meget efter bogen. Det er derfor synd, hvis du har gået og spekuleret så meget over det, at du er blevet unødigt bekymret. Og måden hun sover på lige nu lyder faktisk også helt fin og normal :)
Hun er 10 måneder gammel, og hun sover ofte fra kl 19.30/20 til 06.15, altså 10-10.5 time om natten. Hun sover 2 lure dagligt og de varer hver mellem ½ og 1.5 time. Jeg tænker, at de dage, hvor hun sover en kort formiddagslur, sover hun længere til middag og modsat, så samlet set, sover hun ofte et par timer i alt midt på dagen, måske nogle gange 2.5 time - og derudover så tager hun ofte ½ time omkring kl 17. Samlet får hun altså fint med søvn. Som jeg læser dit brev, så får hun nogle dage f.eks. samlet 3 timers dagssøvn og derfor når hun faktisk op på 13-13.5 time i alt, andre dage når hun ikke helt så meget, men det er stadig helt okay:) Du hjælper hende jo og giver hende mulighed for at flekse sit behov, og det er rigtig fint.
Nogle børn viser tydelige tegn på træthed, og man er ikke i tvivl om, hvornår de skal puttes. Andre børn er rigtigt svære at læse, og hvis der sker en masse spændende omkring dem, så kan de ikke koble fra, selvom de egentlig har behov for søvnen - og her er man så nødt til at kikke mere på klokken. Præcis som du også har forsøgt. Det er derfor rigtig godt, at du nogle gange blot putter hende i barnevognen, fordi du ved, at det nok er tid til at sove, og så falder hun nogle gange i søvn med det samme, men andre gange har hun brug for mere tid, før hun kan overgive sig. Det er også helt okay og hænger sammen med hendes alder og den udvikling hun går igennem.
Når det har været ekstra svært de sidste par måneder, så er det sandsynligvis fordi hun er i separationsfasen. Hun kravler nu og er nok også begyndt at rejse sig lidt ved møblerne, og det giver altsammen en ekstra urolig søvn. Det gør det ekstra svært for hende at falde i søvn og også ekstra svært at sove sammenhængende. Separationsfasen er især tydeligt i 8-10 måneders alderen, så forhåbentlig er I snart gennem den :)
Du skal naturligvis være forberedt på, at dagplejestarten også vil kunne påvirke hendes søvn. Det vil være svært for hende at være adskilt fra dig i dagtimerne, hun er stadig så lille, at hun ikke ved, hvor du går hen, og hun kan blive meget ked af det. Derfor kan hun godt blive ekstra tryghedssøgende og have ekstra behov for at mærke dig, få ekstra nærhed, især når hun skal sove. Det vil være en helt naturlig reaktion på at starte, og igen er det helt okay.
Jeg forstår godt, at du synes det er hårdt, når din datter sover meget varieret, og der er naturligt også børn, som sover på præcise tidspunkter og uden større problemer - men det er de færreste. De fleste forældre oplever at søvnen er svær, og at det kræver en ekstra indsats på en eller anden måde at få barnet til at sove - når det er ekstra hårdt for dig, så er det naturligvis fordi du er alene. Du har brug for at kunne udnytte din datters sovetid bedst muligt, og det er naturligt frustrerende, når du nogle gange skal bruge 30 minutter på at få hende til at sove eller når du ikke ved, om hun, når hun endelig sover, vil sove ½ eller 1 ½ time...
Jeg tænker, at det vil hjælpe både dig og din datter, at hun nu starter i dagpleje. Det vil være med til at påvirke hendes dagsrytme og dermed også hendes søvnmønster. Hun skal op til samme tid hver dag, får serveret sine måltider til faste tidspunkter, der være være faste aktiviteter og ture ud af huset, leg med andre børn, legestue osv. og det vil alt sammen påvirke din datters indre ur. Stille og roligt vil hun skulle sove samtidig med de andre børn, så hendes formiddagslur og middagslur kommer til at ligge mere fast og det vil du sandsynligvis også kunne mærke i weekenden. Det vil derfor være rigtig godt, at du forsøger at følge dagplejens rytme, når I også er derhjemme, netop fordi det vil være med til at give mere ro og bedre søvn både dag og nat.
På den måde arbejder tiden altså lidt for jer :) Jeg håber dog, at mine tanker giver lidt indblik i, hvorfor mange børn sover som de gør og hvorfor der ikke rigtigt altid er noget fast søvnmønster hos så lille et barn.. men det begynder at komme mere nu med den alder lillepigen har :) Håber det kan give dig lidt ro at vide det, og det er ikke fordi du gør noget forkert, eller fordi der er noget galt med din datter, tværtimod :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske