2,2 år og storebror

18. april 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

2,2 år og storebror

Hej Helen,

Vi har vores søn på 2 år og 2 måneder, som lige er blevet storebror for første gang. Vi har i tiden op til fødslen talt om lillesøster, og blandt andet læst bøger for at forberede ham. Vi vidste godt, at uanset hvor meget han sige at hun er i maven, at han skal være storebror osv, så ville det stadig være for abstrakt for ham til helt at forstå.

Nu er søster så kommet (d. 10/4) og han reagerer meget tvetydigt. Første gang han så hende, var der kys, kram og ae på kinden - og det har der været hver dag, flere gange om dagen, lige siden. Det er ikke på vores opfordring, men på hans initiativ. Vi beder ham sige farvel til hende, når han tager i dagpleje, men ellers lader vi det faktisk være op til ham, hvad han har lyst til.

Men siden hun kom, har han skruet andre dele op på 11. Han siger nej til ALT. Selv ting, vi ved han virkelig gerne vil - og midt i at han på vej til at gå i gang med det. Han er MEGET mor-orienteret. Vi skiftes til at putte ham, det har vi altid gjort og uden problemer, men nu er det KUN mig der må. Når far skal putte, græder han som pisket og siger "nej, far ikke putte".

Far duer heller ikke til noget andet; han må ikke lege, se tv, gå tur eller lignende. Han må allernådigst cykle ham i ...

Annonce

... dagpleje, men det er også det. Hvad kan vi gøre for at lette presset fra mig (der både ammer og nu også nærmest er enlig mor, fordi far intet må) og samtidig give far hans rolle tilbage, for han savner samværet med vores søn?

Nr. 2 spørgsmål: Længe inden han blev storebror, fjernede vi siden på hans tremmeseng, så han selv kan kravle ind og ud. Det gjorde vi, fordi han siden han var 6 måneder gammel har sovet igennem i sin egen seng, stort set uden undtagelser. Det tog, indtil vi fjernede siden, også kun 10 minutter at putte ham, fordi han var super god til at snakke sig selv i søvn med sin bamse. Putning og søvn har aldrig været en kilde til problemer hos ham. Nu kan det tage op til 1 time at putte ham, hvor vi er nødt til at sidde herinde indtil han sover. Og han kommer ind til os om natten, i søvne, så ofte at det er mere regel end undtagelse.

Vi har købt en ny seng til ham, en såkaldt husseng, men han har ikke fået den endnu. Vi har en naiv idé om at kunne starte forfra med at etablere en ny, god søvnrutine (som den plejede at være) når han får sengen, i håb om at den kan skabe nye associationer for ham. Men hvad kan vi ellers gøre? Hvordan får vi ham tilbage til den hurtige putning og den gode, lange nat i egen seng?

Hilsen Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene