Opstart i vuggestue - 13 mdr.

16. oktober 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Opstart i vuggestue - 13 mdr.

Kære Helen,

Jeg synes, vi nu igen har brug for dine gode råd.

L. er 13 måneder og vi er i opstarten af vuggestueindkøring. Vi har fået plads i en virkelig god vuggestue, jeg kan ikke forestille mig en bedre (Vi har afventet, at der blev plads, derfor starter han lidt sent op, og er indtil nu blevet hjemmepasset af mine forældre).

Imidlertid går indkøringen ikke så godt, føler jeg. Vi har været i vuggestuen to korte dage, så blev L. syg. Nu efter virussen har vi været der seks dage, hvor jeg tog de første tre dage, og derefter tog Ls far.

L. er nysgerrig og meget interesseret, men han vil på ingen måde være der selv, hverken hvor vi flytter os bare en meter, eller går kortvarigt ud af lokalet. Han bliver enormt vred og ked af det, og græder og skriger, og nærmest klynger sig til mig, eller sin far. Bare vi fjerner os en smule, begynder han at blive rigtig ked af det.
Det gør simpelthen så ondt i hjertet. L. og hans far er der ca. halvanden time af gangen.

Jeg tror, det hele forværres af, at L. har været ret isoleret, da man jo i Corona-tider ikke har mødtes med ret mange, hvorfor han stort set kun er ...

Annonce

... vant til sin far og jeg, og sin mormor og morfar.

Mine spørgsmål går lidt på:
- Jeg føler, vi gør alt, vi kan med at opmuntre, give glæde, varme, tryghed og ro, både i vuggestuen og hjemme.
MEN, kan vi gøre andet for L.? Noget jeg måske ikke har tænkt på?

- Og så har jeg måske nok bare brug for opbakning i, at jeg har gjort, og gør, det rigtige som mor, da jeg godt kan blive usikker på, om han er så ekstremt tryghedssøgende og utryg ved andre voksne, fordi jeg har gjort noget forkert - jeg har altid været rigtig, rigtig meget sammen med L., både fordi jeg har tænkt, at der er hans og mit behov. Jeg har jo ikke fået L. for at sætte ham og gå, men for at ae og kysse på ham :)

- Endelig vil jeg høre, om det er normalt, at indkøringen er så vanskelig? Som skrevet tænker jeg, om det er fordi, jeg/vi herhjemme har gjort noget forkert.

Jeg håber, mine tanker og spørgsmål giver mening, det er lidt on top of my mind.

Ellers vil jeg skrive, at L. er en meget viljestærk, nysgerrig, meget glad og levende dreng, der virkelig får ens indre sol til at skinne.

Jeg glæder mig til svar :)

Bedste hilsner,
Ls mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder