Brev:
Opstart i vuggestue - 13 mdr.
16. oktober 2020
Alder:
13 mdr.
Opstart i vuggestue - 13 mdr.
Kære Helen,
Jeg synes, vi nu igen har brug for dine gode råd.
L. er 13 måneder og vi er i opstarten af vuggestueindkøring. Vi har fået plads i en virkelig god vuggestue, jeg kan ikke forestille mig en bedre (Vi har afventet, at der blev plads, derfor starter han lidt sent op, og er indtil nu blevet hjemmepasset af mine forældre).
Imidlertid går indkøringen ikke så godt, føler jeg. Vi har været i vuggestuen to korte dage, så blev L. syg. Nu efter virussen har vi været der seks dage, hvor jeg tog de første tre dage, og derefter tog Ls far.
L. er nysgerrig og meget interesseret, men han vil på ingen måde være der selv, hverken hvor vi flytter os bare en meter, eller går kortvarigt ud af lokalet. Han bliver enormt vred og ked af det, og græder og skriger, og nærmest klynger sig til mig, eller sin far. Bare vi fjerner os en smule, begynder han at blive rigtig ked af det.
Det gør simpelthen så ondt i hjertet. L. og hans far er der ca. halvanden time af gangen.
Jeg tror, det hele forværres af, at L. har været ret isoleret, da man jo i Corona-tider ikke har mødtes med ret mange, hvorfor han stort set kun er vant til sin far og jeg, og sin mormor og morfar.
Mine spørgsmål går lidt på:
- Jeg føler, vi gør alt, vi kan med at opmuntre, give glæde, varme, tryghed og ro, både i vuggestuen og hjemme.
MEN, kan vi gøre andet for L.? Noget jeg måske ikke har tænkt på?
- Og så har jeg måske nok bare brug for opbakning i, at jeg har gjort, og gør, det rigtige som mor, da jeg godt kan blive usikker på, om han er så ekstremt tryghedssøgende og utryg ved andre voksne, fordi jeg har gjort noget forkert - jeg har altid været rigtig, rigtig meget sammen med L., både fordi jeg har tænkt, at der er hans og mit behov. Jeg har jo ikke fået L. for at sætte ham og gå, men for at ae og kysse på ham :)
- Endelig vil jeg høre, om det er normalt, at indkøringen er så vanskelig? Som skrevet tænker jeg, om det er fordi, jeg/vi herhjemme har gjort noget forkert.
Jeg håber, mine tanker og spørgsmål giver mening, det er lidt on top of my mind.
Ellers vil jeg skrive, at L. er en meget viljestærk, nysgerrig, meget glad og levende dreng, der virkelig får ens indre sol til at skinne.
Jeg glæder mig til svar :)
Bedste hilsner,
Ls mor