Urolig søvn og dårlige vaner

4. december 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Urolig søvn og dårlige vaner

Hej Helen

Min datter er 15 uger gammel. Hun er nu blevet ren flaske efter eget valg, da hun ikke tog nok på og vi derefter efter aftale med egen sundhedsplejerske skulle supplere med flaske, hvilket medførte at hun begyndte at fravælge at blive ammet og det blev mere og mere en kamp. Derfor ren flaske ny, hvilket egentligt også fingere fint for os. Hun spiser stadig i underkanten af hvad hun skal, men virker ikke til at være mere sulten og er begyndt at tage mere på. Så hun virker til at trives med det.

Vi har altid været udfordret på søvn med hende både dag og nat, og det er mest natten der går mig på nu. I forhold til dag, vågner hun altid efter 30 min, hvorved jeg så er begyndt at gå ud til barnevognen efter 25 min ved hendes fomiddaGs lur og middagslur, hvilket medfører at hun nu sover hhv 1 time og halvanden, hvis jeg går med hende. Eftermiddagsluren bliver ofte bare en kort lur da jeg ikke går med hende her.

Nu er jeg bare urolig for, at mit forsøg på at forlænge ...

Annonce

... hendes dagslurer har påvirke hendes nattesøvn negativt. På det sidste er hun blevet meget svær at putte og jeg kan kun få hende til at sove hvis jeg vugger hende eller går rundt med hende i armene. Og dette begynder også at være tilfældet når hun vågner om natten, hun skriger og skriger indtil jeg vugger hende. Jeg prøver ellers alt andet først som tidligere har virker som hvid støj, nusning osv. jeg synes også at hun begynder at vågne oftere igen.

Hvordan kommer jeg tilbage til at kunne putte hende uden skrig og vugning? Og hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove igen om natten uden jeg er nødt til at vugge hende i søvn igen her?

Jeg forsøger med det samme puttetitual om aften med nattøj, flaske, sang og nusning og hun lukker øjene og er lige ved at falde hen når hun ligger i sengen, men efter noget tid bliver hun så ked af det og så kan jeg kun få ro på hende ved at tage hende i armene og vugge hende, og sådan fortsætter det til hun sover.

Med venlig hilsen
Jeanette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre